Zo worden de graafmachines en shovels van Sany in China gemaakt

Zo worden de graafmachines en shovels van Sany in China gemaakt

Sany timmert als merk aan de weg, zeker als het gaat om elektrische machines. Een opmars die regelmatig sceptisch wordt bekeken, maar tijden veranderen. Hoogste tijd dus om in Shanghai te gaan kijken bij de grootste Chinese belofte.

De meningen zijn talrijk en discussies vaak groot als het om de Chinese merken gaat. Gemiddeld genomen staan ze er bij machinisten nog niet goed op. Het is voor een merk als Sany nu nog vechten tegen de geesten uit het verleden om te kunnen bewijzen dat het inmiddels allemaal echt anders is.  

De getallen zijn bijna niet voor te stellen als je kijkt wat de Chinese grootmacht Sany aan het produceren is de laatste jaren. Fabrieken waar honderden machines per dag uitrolden, waren de regel.  Dat de Europese en daarmee de Nederlandse markt daar minder van merkte heeft er vooral mee te maken dat  het leeuwendeel van de productie voor de eigen Chinese markt bestemd was. Maar met de vrije val van het Chinese vastgoed en krimpende investeringen in bouw en infra is de deur naar de rest van de wereld opengezwaaid.

Vooral de Aziatische groeimarkten zoals Indonesië en India worden bijzonder goed bediend. De weg naar Europa wordt steeds vaker ook gevonden en de verwachting is dat ook hier de aantallen snel zichtbaar zullen zijn. Voor Nederland is het daarbij vooral letten op de elektrische modellen die inmiddels geschikt en gecertificeerd zijn. De in Haastrecht gevestigde Sany importeur DNL haalt die in nauwe samenwerking met de Chinese makers naar Nederland. Het aantal groeit gestaag verder. Hard genoeg om succesvol te noemen, langzaam genoeg om volledige aandacht aan iedere machine en klant te kunnen geven.

In China zijn ze blij met de voor hun toch kleine Nederlandse groeimarkt. Dat blijkt als een klein bont gezelschap van Nederlandse ondernemers (Den Ouden Groep,Geurtsen, Blokland,Veldt Groep Infra en De Haas)  ontvangen wordt in de regio Shanghai. Terwijl de inkt van de laatste Indonesische order van 2000 machines nog niet droog is, nemen Chinese directeuren, Research & Development managers, ontwikkelaars en testmedewerkers alle tijd voor de Nederlandse klanten. Meer dan je misschien zou verwachten gezien het financiële belang voor Sany.

Maar de interesse is groot om juist van de kritische en directe Nederlanders te horen wat ze vinden. Natuurlijk worden er complimenten uitgewisseld, maar er is zeker serieus oor voor de wensen en verbeteringen. Driftig schrijft een groep Chinese medewerkers mee als één van de Nederlandse machinisten na een korte test zijn eerste indrukken geeft. Er wordt serieus doorgevraagd om zo goed mogelijk te begrijpen waarom deze ervaren gasten zeggen wat ze zeggen, wat ze echt bedoelen. Geen show,  geen geveins, maar serieuze belangstelling naar mogelijke aanpassingen en verbeteringen die ze nu uit eerste hand aangereikt krijgen.

Wielladers in megahallen

Een korte trip voert de Nederlandse groep langs drie van de 26 Chinese megafabrieken. De nieuwste is de net geopende fabriek voor shovels, daarna de inmiddels al wat oudere kleine gravers en tenslotte de meest indrukwekkende en waarschijnlijk meest relevante voor deze reis, naar de graafmachines en het kloppende hart van de R&D van het machinemerk.

Size matters in China. Zeker voor s lands grootste machineproducent. Megahallen staan klaar voor ongekende productieaantallen. Enthousiaste medewerkers weten ze in vloeiend Engels moeiteloos op te dreunen. Iedere 20 minuten een minuten een nieuwe machine, 20 per dag ruim 400 per maand. Vijf minuten per werkstation en na 2 dagen is de machine af. Maar bij de gloednieuwe wiellader productielocatie gebeurt dat nu even niet. Slechts één korte productielijn draait zijn goed geplande ronde.

De locatie is duidelijk gemaakt voor groei, rustig wachtend op het moment dat de belangrijkste markten weer aantrekken.  Een tweede megahal is daarvoor ook al naast de eerste gezet. Achterin staan in delen van hal die enkele voetbalvelden groot zijn rijen shovels te wachten op verscheping. Gele diesels en blauwe elektrische, waarbij het geel wel duidelijk de boventoon voert. De nieuwste CE-gecertificeerde shovel is er ook te vinden en krijgt de volledige aandacht van het Nederlandse bezoek.

Een stilstaande nieuwe machine is mooi, maar draaiend zijn ze natuurlijk altijd beter. Verderop, weg van de fabriekshallen in de groene heuvels, op een demoterrein staat deze wiellader dan ook klaar om uitgebreid te testen. De dikke klei en het vochtige oplopende terrein zijn bijzonder geschikt om de machine uit te dagen. Wat uitgebreid gebeurt. De machinisten zijn enthousiast over wat ze voelen, de Chinezen zijn op hun beurt onder de indruk over hoe hun machine wordt uitgetest en uitermate nieuwsgierig naar de bevindingen.  

Graafmachines XL

Twee uur verderop staat een nog rianter complex, dat zo’n 20 jaar geleden door Sany is neergezet. Ook hier is meteen zichtbaar dat er jaren zijn geweest dat de productie meer capaciteit en mankracht vroeg. Maar ook op deze locatie is de omvang indrukwekkend en valt op hoe geruisloos, soepel en gedisciplineerd het werk verloopt.. Robots en medewerkers werken hier zij aan zij. In gestaag tempo groeit de minigraver van leeg onderstel naar een af model. Ieder station zijn eigen specialisatie, volledige aandacht op perfecte uitvoering. Die tussentijds meermaals ragfijn wordt gecontroleerd door medewerkers met grote checklijsten. Kwaliteit wordt uiterst serieus genomen.

Aan de andere kant van Shanghai staat tenslotte de grootste locatie die wordt aangedaan. Hier ontmoeten we de echte grote jongens die je in Nederland niet tegen gaat komen, maar wel elk machinistenhart sneller laat kloppen. Glimmende wangen, brede glimlachen. Grote mannen worden weer jongens als ze de kans krijgen om even te mogen draaien.

De kleinere broertjes van deze giganten worden in een hal 5 minuten verderop geassembleerd. Ook hier weer brandschone fabriekshallen waar in alle rust de machines stap voor stap in elkaar worden gezet. Hier wel veel verkeer van robots die onderdelen, voorzien van een vrolijk Chinees deuntje, af en aan rijden. En ook hier worden volledig automatische stations afgewisseld met die waar mensenhanden het werk nog moeten doen. Chinese leuzen op gigantische spandoeken moedigen de medewerkers aan dat vooral veilig en volgens de Sany kwaliteitsnorm te doen. Opvallend hoe georganiseerd, soepel en bijna stil het hele proces verloopt. Robot en mens voeren zij aan zij secuur per werkstation hun kleine taken uit zodat er uiteindelijk een aardige wandeling verderop een machine staat.  

Vertrouwen en kwaliteit

Hoewel je her en der ook elektrisch blauw ziet is het ook hier vooral het geel van de diesels dat voorbij komt.  De getallen die bij de fabrieken horen zijn overweldigend, zelfs in een tijd dat de productiemogelijkheden slechts deels benut worden. Maar wat uiteindelijk telt is de kwaliteit van iedere individuele machine. Natuurlijk blijkt dat pas als die gebruikt wordt, maar wat de fabrieken van Sany ademen en laten zien schept vertrouwen. Hier wordt niet wat aan gerommeld, geen korte bochten of halve maatregelen, dit zijn fabrieken waar serieuze machines gefabriceerd worden onder omstandigheden die zich met gemak laten vergelijken met willekeurig welk ander wereldmerk. 

Op een kleiner demo terrein bij de fabriek worden uitgebreid machines getest. Ontelbaar herhalende handelingen geven data aan gekoppelde computers. De basis om verder te verbeteren en ontwikkelen. Voor de Nederlanders worden een paar testen kort afgebroken zodat zij de machines kunnen voelen en uitproberen. Ook hier aandachtig gevolgd door een kleine groep medewerkers die direct willen weten hoe hun machine het doet. De feedback is op zijn Hollands direct en gaat over details die ook hier weer worden genoteerd en besproken.

De Nederlandse reizigers onderschrijven gedurende hun 4 daagse reis meermaals in duidelijk woorden en gebaren dat ook zij onder de indruk zijn van de kwaliteit en mogelijkheden. Wat ze zien geeft vertrouwen, net als de korte gesprekken over mogelijkheden en gewenste aanpassingen.

Zonder daarbij helemaal het achterste van de tong te laten zien, want er moet ook gehandeld worden. Ondanks dat de Sany machines al ondernemersvriendelijk geprijsd zijn, blijft dat 13 uur vliegen verderop belangrijk. Daarnaast zijn er nog de o zo Nederlandse wensen en aanpassingen die hoewel vaak klein, maar regelmatig doorslaggevend zijn. Een bekend spel dat in de omgeving van Shanghai niet anders is en gewoon gespeeld wordt.

En klaarblijkelijk naar ieders tevredenheid. Want in China worden een aantal handtekeningen gezet voor nieuwe machines die volgend jaar naar Nederland worden verscheept. Den Ouden kwam naar China om voor een laatste keer de indrukwekkende nieuwe elektrische wiellader SW956E te bekijken en vooral ook te testen, wat uiteindelijk ook tot een aanschaf leidde  Loonbedrijf Geurtsen was ook overtuigt en tekende voor drie elektrische machines: een compacte graafmachine (Sany SY19E), een wiellader (SANY SW956E) en een 23 ton rupsgraafmachine (SANY SY215E). Blokland was onder de indruk van de nieuwe krachtige SY75C graafmachine en voegt die in 2025 aan zijn machinepark toe.

Fotogalerij

klik op foto voor grote weergave

Ook interessant: