‘Hakkers maakt het mogelijk’ is wat er prominent op de website van het familiebedrijf gevestigd in Noord-Brabant staat. Dat doet het bedrijf binnen drie domeinen die sterk aan elkaar verwant zijn: waterbouw, funderingstechniek en staalbouw. Eind 2023 hebben de eerste elektrische machines hun intrede gedaan voor de waterbouw en funderingstechniek. Zo zijn er een elektrisch werkschip voor het afwerken van waterwerken en elektrische ankerboormachines voor het funderen. Elektrische graafmachines ontbraken totdat het bedrijf een opdracht aan de Rijnkade in Arnhem aannam, vertelt Jurre van Kruijssen. Hij is lead mechanical engineer bij Hakkers.
Toekomstgericht verantwoordelijkheid nemen
“Wij proberen waar mogelijk met elektrische machines te werken omdat dat past bij ons duurzaamheidsbeleid. Daarvoor willen we verantwoordelijkheid nemen en op die manier ook een gezond en duurzaam bedrijf door kunnen geven aan de volgende generatie. Het gegund krijgen van de verankeringswerkzaamheden aan de Rijnkade in Arnhem hield eveneens in dat er een elektrische midigraafmachine moest komen voor het aangeven van de ankerstangen. Dat zijn metalen stangen van minimaal vier meter lang en tien centimeter dik. Daartoe zijn we ongeveer een jaar geleden de markt gaan verkennen.”
(Prijs)technisch meest geschikte machine
Hakkers bekeek en beoordeelde een aantal merken en typen elektrische midigraafmachines en schafte na grondige overweging de Hitachi ZE85 aan. “De ZE85 bleef als meest geschikt over omdat wij geen verwisselbaar accupakket willen én minimaal van ’s ochtends 7 uur tot ’s middags 16 uur op een acculading willen werken. Accu’s verwisselen is geen optie voor een machine die tot aan de bovenkant van het rupswerk in de modder staat en gedurende de dag opladen ook niet. Hitachi kon een extra groot accupakket leveren en dat gaf mede de doorslag. Bovendien is de ZE85 veel stiller en verfijnder dan de andere merken graafmachines die we bekeken.”
Machinisten ook erg positief
Inmiddels heeft de machine zich ruimschoots bewezen in de praktijk en is niet alleen de familie Hakkers in hun nopjes met de aanschaf van hun eerste elektrische graafmachine. De machinisten zijn dat ook. “Natuurlijk is het eerst wennen om je machine aan het eind van de dag niet af te tanken maar naar een laadpunt te rijden. Dat doen we meestal aan het stroomnet. In de praktijk blijkt dat de grootste en tegelijkertijd ook de kleinste gewenning voor de collega’s die ermee werken. Verder werkt ie exact zoals een vergelijkbaar model met dieselmotor. De elektrische ZE85 is echter veel stiller en als machinist kun je nu in schone lucht werken, uitlaatgassen zijn er niet meer.”
Dit artikel is gesponsord door Hitachi Construction Machinery Nederland.