In de markt was al enige tijd rumoer dat er het één en ander speelde rond Komatsu. Inmiddels is duidelijk wat er aan het gebeuren is. BIA, wereldwijd een vertrouwd partner van het Japanse merk, geeft in Nederland het stokje over aan Van der Spek.
Jan Nolles, managing director bij Van der Spek, is bijzonder blij met de nieuwe ‘aanwinst’. “Het is zo’n kans die niet heel vaak voorbijkomt.” Een kans die ze in Vianen vrij snel omarmden. “Je loopt tegen elkaar aan en raakt in gesprek”, legt Nolles het voortraject uit. “Dan merk je dat onze DNA’s heel erg bij elkaar passen en kom je dichter tot elkaar.” Gesprekken die nu dus uitmonden in een samenwerking.
Ambitie
Komatsu is mondiaal een speler van formaat. “De nummer twee in de wereld”, weet Nolles. Maar in Nederland is dit nu niet het geval: “In het verleden zat Komatsu met de meeste machines ook in Nederland in de top drie.” Dat is dan ook meteen de ambitie voor Van der Spek. Het Japanse merk moet ook in Nederland weer één van de grootste worden. “Dit merk verdient een andere plek in Nederland dan het nu heeft.”
Een ambitie die vooral op de iets langere termijn gerealiseerd gaat worden. Bij Van der Spek weten ze hoe je de markt voor je kan winnen, maar ook dat dat tijd nodig heeft. Tijd die Komatsu lijkt te hebben en te geven. Het begint ermee dat je weer overal van je laat horen. Nolles is er duidelijk over: “We zullen echt ontzettend aanwezig zijn, heel veel demonstreren ook.”
Hyundai
Als één van de weinige merken was Komatsu recent groot aanwezig op Intermat in Parijs. Opvallend ook was de ruimte die was gereserveerd voor emissieloos materieel. De Japanners gaven daarmee een duidelijk signaal wat er in het vat zit, met de aantekening dat de productie nog niet volop draait. Een ontwikkeling die juist voor Van der Spek extra relevant is, maar voor Nederland misschien nog niet snel genoeg gaat. “Natuurlijk is de vraag vanuit Nederland er heel duidelijk. Bij Komatsu gaan ze echter niet over één nacht ijs.” Maar de urgentie neemt wel toe nu ook vanuit andere markten de vraag langzaam echt op gang komt. Komatsu is daar nu op aan het voorsorteren. Nolles vertrouwt daar ook op: “Dat zal echt sneller gaan dan veel mensen denken.”
Opmerkelijk is ook dat Van der Spek met Hyundai een vergelijkbare productrange in huis heeft. Twee van die merken blijken inderdaad niet onder één dak te kunnen. “Wij verkopen geen nieuwe Hyundai’s meer”, bevestigt Nolles met enige stelligheid. Uiteraard wordt de aanwezige voorraad nog gewoon verkocht en worden bestaande contracten volledig gerespecteerd. “Wij laten klanten niet vallen, die kunnen gewoon nog bij ons terecht voor onze vertrouwde service en alle onderdelen.” Of Hyundai dat uiteindelijk anders wil regelen in Nederland is nog niet bekend.
BIA Nederland
Bij BIA wordt minder enthousiast gereageerd op het besluit van Komatsu. Woensdag is het personeel ingelicht en zijn de brieven naar de klanten de deur uit gegaan. Verder reageren doen ze nog niet, wat er precies met BIA Nederland gebeurt, wordt in juni bekendgemaakt.
Lees ook: