Het bedrijf Cluistra / JeKuntMijHuren.nl is voortgekomen uit Cluistra Aanhangwagens, dat ruim 35 jaar geleden is opgericht door Marien Cluistra. Verhuur en verkoop van aanhangwagens is jarenlang de kernactiviteit. Het huidige verhuurprogramma is bijna alomvattend, van kleine enkel-assige aanhangers tot groot materieel voor bedrijfsmatige klanten.
Sinds zoon Diederik Cluistra vijftien jaar geleden in het familiebedrijf stapte, zijn de activiteiten uitgebreid met het verhuren van hoogwerkers.
Diederik herinnert zich die beginperiode nog goed: ‘Ik had de indruk dat de verhuur van hoogwerkers een gat in de markt was en begon met enkele kleine machines. Mijn vermoeden bleek juist te zijn, de agenda was steeds volgeboekt. Dat vroeg natuurlijk om een vervolg, we kochten er een jonge gebruikte Manitou 280TJ bij. Daar hebben mijn vader en ik nog wel even wakker van gelegen, want het was dan wel geen nieuwe machine, het was wel een flinke investering en bovendien konden we deze toen ook nog niet zelf transporteren.’
Gemakkelijk transport
Lang duurt het niet voor blijkt dat de aankoop van die gebruikte hoogwerker een goede zet is geweest. Diederik: ‘Er bleek veel vraag te zijn naar zo’n machine met een werkhoogte van 28 meter. Dat hoge bereik was echter niet het enige pluspunt. Ondanks de capaciteit is zo’n 280TJ relatief compact en gemakkelijk te transporteren. De vierwielbesturing geeft een ongekende wendbaarheid en de uitschuifbare jib zorgt ervoor dat je onder zeer uiteenlopende omstandigheden uit de voeten kunt. Laat ik ook de eenvoudige, logische bediening niet vergeten; een klant moet geen uitgebreide cursus nodig hebben voordat hij veilig aan het werk kan gaan.’
Elektrische aandrijving even spannend
De 280TJ bleek in een dermate grote behoefte te voldoen en zo goed te bevallen dat na anderhalf jaar een bestelling voor een tweede, ditmaal wel nieuwe Manitou werd geplaatst. Diederik vertelt dat het daarbij niet is gebleven: ‘Inmiddels hebben we er drie van het type 200ATJ, waarvan twee elektrisch, een 160ATJ, een 180ATJ, een Man’go 12 en een 120AETJ met elektrische aandrijving. We merken al geruime tijd dat de vraag naar emissievrije machines sterk toeneemt. Voor sommige klanten is zo’n elektrische hoogwerker een voorwaarde om een opdracht binnen te halen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er binnen moet worden gewerkt en ook dan kun je niet aankomen met een diesel.’
Volgens Diederik was het nog wel even spannend hoe die elektrische Manitou’s zich in de dagelijkse praktijk zouden houden. ‘Bij een elektrische auto moet je bij langere reizen laadpauzes inlassen. Dat kun je inplannen, maar zo’n gedwongen laadpauze is een heel ander verhaal als je bezig bent met een klus. De gebruiksduur bleek echter ontzettend mee te vallen. Met een volle acculading kun je twee dagen intensief werken. Klanten die kleinere klusjes doen, kunnen zelfs een week vooruit als ze met een volle lading beginnen. Ook in dat opzicht is er geen enkel nadeel ten opzichte van een dieselmachine en ook qua vermogen steekt een elektrische hoogwerker niet ongunstig af.’
Veiligheid boven alles
Lagere onderhoudskosten worden ook steevast genoemd als je vraagt naar de voordelen van elektrische tractie. ‘We staan erom bekend dat onze machines altijd tip-top in orde zijn en dat is bij een accumachine niet anders. Bovendien is veiligheid bij hoogwerkers cruciaal, daarmee nemen we geen enkel risico. Elektrisch of diesel maakt niet uit, in beide gevallen zorgen we ervoor dat er op onze hoogwerkers helemaal niets aan te merken valt. Krijgen we de melding van een keuringsinstantie dat er de volgende dag gekeurd moet worden, is het antwoord steevast: jullie zijn van harte welkom!’
Dit artikel is gesponsord door Manitou.