BMWT-directeur Jan Hommes: 'Iedereen ziet noodzaak emissievrij werken'

BMWT-directeur Jan Hommes: 'Iedereen ziet noodzaak emissievrij werken'
Jan Hommes: ‘Het is ongelooflijk met welk enthousiasme duurzaamheidsthema’s worden opgepakt.’ (Foto: Koos Groenewold)

Het is een fascinerende tijd. Hadden we het een paar jaar geleden tijdens de BouwMachines Kennisdag nog over veiligheid en het beperken van het brandstofgebruik, nu streven we naar zero emissie. Die bijstelling van doelen toont volgens Jan Hommes, directeur BMWT, de kracht van een sector die zich ambitieus inzet voor een duurzamere wereld.

Pratend met Hommes blijkt zijn trots. ‘Kijkend naar de BMWT-achterban is het ongelooflijk met welk enthousiasme duurzaamheidsthema’s worden opgepakt. We zijn wat later onder de ‘duurzaamheidsloep’ van de overheid komen te liggen. Daardoor hebben we minder dan tien jaar de tijd om de overstap naar emissievrij materieel te maken, maar de ontwikkelingen volgen elkaar rap op’, vertelt hij.

Bereid om te innoveren

Hommes onderkent dat er forse technische uitdagingen liggen. ‘Maar gelukkig is iedereen in Nederland overtuigd van de noodzaak om emissievrij te werken en zijn we bereid om te innoveren. Toch gaan we soms nog niet zo snel als aanbestedende partijen graag zouden willen. Daar zijn een paar oorzaken voor. Zo hebben we te maken met leveranciers die ontwikkelen voor een internationale markt waarin Nederland slechts een kleine speler is. Daar komt bij dat technische verduurzaming in de mobiliteitssector niet start in de bouwsector. De ontwikkelingen in onze branche zijn volgend op de markt voor personenauto’s en vrachtwagens. Op zich is dat niet vreemd, want bouwmachines vertegenwoordigen slechts 1% van de mobiliteitsmarkt.’

Hommes haalt deze vergelijking aan om een reëel beeld te schetsen van de snelheid waarmee we innoveren én implementeren. ‘Want ook voor de implementatie is tijd nodig. Kijk naar de Tesla, nu zie je ze vaak op de weg, maar de introductie is inmiddels al tien jaar geleden.’

Ambitieus, maar realistisch

Om de zero emissie-finishlijn in 2030 succesvol te passeren, is het niet alleen van belang dat leveranciers van bouwmaterieel innoveren. Hommes: ‘De omslag moeten we met zijn allen en op alle fronten maken. Bouwmachines moeten doorontwikkeld worden, maar we moeten ook slimmer werken en organisatorisch innoveren. Én - in de tussenliggende periode - de emissie van dieselmotoren beperken. Bijvoorbeeld door nauwkeuriger te werken, Stage V-machines aan te schaffen én erop toe te zien dat alle machinisten Het Nieuwe Draaien omarmen.’

Daarnaast ligt er een taak voor aanbestedende partijen. ‘Wees ambitieus, maar realistisch’, geeft Hommes hen mee. ‘Grote projecten volledig emissievrij realiseren is nog niet mogelijk, maar we komen als branche steeds dichterbij. Hoe ver we zijn, tonen we op de BouwMachines Kennisdag met als thema Praktisch Innoveren en de casus Otterland.’ Drie teams – met een representatief materieelpark – onderzoeken hoe de ambities van een vooruitstrevende gemeente waargemaakt kunnen worden.

Foto's: Matthijs Verhagen, Beco

Honderd jaar Beco: 'Niet al je eieren onder één kip leggen'

Beco bestaat dit jaar 100 jaar. Onder leiding van eigenaar Henk van Vuren groeide het bedrijf uit van een staalconstructiebedrijf tot een vier divisies tellende machinefabrikant die kippers, uitrustingsstukken, giekmodificaties en transportmiddelen bouwt. Hoewel specialisatie de trend is, zijn het juíst de verschillende takken die Beco toekomstbestendig maken volgens Van Vuren. "Je moet niet al je eieren onder één kip leggen."

Vol gas door met Knikmops 

Vol gas door met Knikmops

Hoe het nu zit met Knikmops in Nederland? Bij handelsonderneming Veluwenkamp krijgen ze de vraag vaker, dus eigenaren Karel en Célestin hebben hun antwoord direct klaar: "Wij zijn de dealer voor Midden en Noord-Nederland, alles boven de lijn Utrecht-Amersfoort."

Foto's: Matthijs Verhagen

De groeispurt van Kaars: 25 nieuwe machines in 10 jaar

Anton Kaars (41) startte in 2008 als zzp'er met Kaars Grondverzet. Tot negen jaar geleden werkte hij als éénpitter op zijn gebruikt aangekochte Volvo L90E. In 2015 kwam de eerste medewerker erbij en volgde een ongekende groeispurt. Nu staat er een volwaardig machinepark met 26 jonge machines en 16 vaste medewerkers. Dit jaar neemt het bedrijf in Papendrecht een nieuw pand in gebruik.

Laatste kaarten: Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag

Laatste kaarten: Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag

4 December is in Harderwijk voor de negende keer de BouwMachines Kennisdag. Samen met BMWT organiseren we ook dit jaar weer de meest relevante Kennisdag voor de hele branche. Zero emissie is waar het in Harderwijk om draait, maar niet ten koste van alles.