Pratend met Hommes blijkt zijn trots. ‘Kijkend naar de BMWT-achterban is het ongelooflijk met welk enthousiasme duurzaamheidsthema’s worden opgepakt. We zijn wat later onder de ‘duurzaamheidsloep’ van de overheid komen te liggen. Daardoor hebben we minder dan tien jaar de tijd om de overstap naar emissievrij materieel te maken, maar de ontwikkelingen volgen elkaar rap op’, vertelt hij.
Bereid om te innoveren
Hommes onderkent dat er forse technische uitdagingen liggen. ‘Maar gelukkig is iedereen in Nederland overtuigd van de noodzaak om emissievrij te werken en zijn we bereid om te innoveren. Toch gaan we soms nog niet zo snel als aanbestedende partijen graag zouden willen. Daar zijn een paar oorzaken voor. Zo hebben we te maken met leveranciers die ontwikkelen voor een internationale markt waarin Nederland slechts een kleine speler is. Daar komt bij dat technische verduurzaming in de mobiliteitssector niet start in de bouwsector. De ontwikkelingen in onze branche zijn volgend op de markt voor personenauto’s en vrachtwagens. Op zich is dat niet vreemd, want bouwmachines vertegenwoordigen slechts 1% van de mobiliteitsmarkt.’
Hommes haalt deze vergelijking aan om een reëel beeld te schetsen van de snelheid waarmee we innoveren én implementeren. ‘Want ook voor de implementatie is tijd nodig. Kijk naar de Tesla, nu zie je ze vaak op de weg, maar de introductie is inmiddels al tien jaar geleden.’
Ambitieus, maar realistisch
Om de zero emissie-finishlijn in 2030 succesvol te passeren, is het niet alleen van belang dat leveranciers van bouwmaterieel innoveren. Hommes: ‘De omslag moeten we met zijn allen en op alle fronten maken. Bouwmachines moeten doorontwikkeld worden, maar we moeten ook slimmer werken en organisatorisch innoveren. Én - in de tussenliggende periode - de emissie van dieselmotoren beperken. Bijvoorbeeld door nauwkeuriger te werken, Stage V-machines aan te schaffen én erop toe te zien dat alle machinisten Het Nieuwe Draaien omarmen.’
Daarnaast ligt er een taak voor aanbestedende partijen. ‘Wees ambitieus, maar realistisch’, geeft Hommes hen mee. ‘Grote projecten volledig emissievrij realiseren is nog niet mogelijk, maar we komen als branche steeds dichterbij. Hoe ver we zijn, tonen we op de BouwMachines Kennisdag met als thema Praktisch Innoveren en de casus Otterland.’ Drie teams – met een representatief materieelpark – onderzoeken hoe de ambities van een vooruitstrevende gemeente waargemaakt kunnen worden.