BouwMachines Kennisdag: praktisch innoveren zonder emissies

BouwMachines Kennisdag: praktisch innoveren zonder emissies

De komende BouwMachines Kennisdag, op dinsdag 15 maart aanstaande op het Bouw & Infra Park in Harderwijk, heeft als thema Praktisch Innoveren. Innoveren mag immers niet alleen theorie zijn. De materieelsector staat voor een grote opgaaf en 2030 is het D-day. Dan moet in de grond-, water- en wegenbouw emissievrij worden gewerkt: zonder uitstoot van CO2, NOx of fijnstof. Dat betekent dat de techniek zich in een rap tempo moet ontwikkelen.

Van de noodzaak tot innoveren is iedereen wel doordrongen. Er moeten – vooral in het zwaardere segment – nieuwe machines worden ontwikkeld. Full electric, op waterstof, of zijn biobrandstoffen een volwaardige oplossing? En als zero-emissie niet haalbaar is, welke opties heb je dan? Door efficiënter te werken kunnen machinisten een grote bijdrage leveren, zeker in de tussenliggende jaren. En ook nauwkeuriger werken met bijvoorbeeld 3D-gps verlaagt de uitstoot van fijnstof. Kortom: het is niet alleen een materieeltechnisch vraagstuk, emissievrij werken vraagt ook om organisatorische vernieuwing. 

Alleen elektrisch materieel, kan dat?

Daarnaast speelt de vraag: is het economisch nu al te verantwoorden om alleen elektrisch aangedreven machines aan te schaffen? Kan elektrische materieel hetzelfde werk verzetten? En hoe snel gaat de ontwikkeling van het zwaardere elektrisch materieel? Op papier zijn al veel oplossingen voorhanden en navraag bij gebruikers van compact elektrisch materieel leert dat emissievrij werken goed bevalt. Ook steeds meer verhuurders hebben inmiddels een behoorlijke vloot elektrisch materieel staan. En steeds meer bedrijven kijken naar mogelijkheden om machines om te bouwen. Maar is dat genoeg om aan de steeds hogere eisen te voldoen? 

Tekst gaat door onder de foto.

De BouwMachines Kennisdag biedt volop gelegenheid tot netwerken en kennis en ervaring uit te wisselen. (Foto: Koos Groenewold)

Beter plannen is noodzakelijk

Dat elektrisch materieel wordt aangeboden, betekent niet automatisch dat er maandag gebeld kan worden zodat de elektrische machine vrijdag op de locatie staat. Door het beperkte aanbod moet er beter gepland worden. Daarnaast is de vraag: kan je bestaand materieel wel ombouwen? In eerste instantie lijkt dat voordeliger, maar hoe zit het met de CE-markering? En: hoeveel capaciteit hebben de accu’s? 

Deze nieuwe manier van werken stelt nieuwe eisen aan de laadinfrastructuur. En ook dat is geen sinecure: nog maar enkele weken geleden kwam groot in het nieuws dat netbeheerders de vraag voor bedrijfsaansluitingen niet aankunnen. Daar moet de sector mee dealen. En daarom is het van belang te innoveren in de breedste zin van het woord. 

Welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Tijdens de BouwMachines Kennisdag nemen we u mee. We laten zien welke mogelijkheden er zijn om emissies te beperken. Een aantal leveranciers neemt de nieuwste machines mee naar Harderwijk. We zetten in op slim te werken en Het Nieuwe Draaien, u kunt uw licht opsteken over retrofit en ook de financieringsmogelijkheden komen aan bod. 

Maar boven alles willen we de dialoog aangaan. Dat doen we plenair en op persoonlijk niveau. De line-up belooft een breed scala aan sprekers met ieder hun eigen expertise. Daarnaast biedt de informatiemarkt de mogelijkheid om 1-op-1 vragen te stellen over innovatieve oplossingen. En tot slot krijgt iedereen een kijkje in de ‘aanbestedingskeuken’. Twee teams met experts pitchen op de casus Otterland

Wilt u aansluiten, en met ons de mogelijkheden onderzoeken om van emissievrij ambities een emissievrije praktijk te maken? We nodigen u van harte uit op dinsdag 15 maart op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Inschrijven kan op www.bouwmachineskennisdag.nl. 

Foto's: Matthijs Verhagen, Beco

Honderd jaar Beco: 'Niet al je eieren onder één kip leggen'

Beco bestaat dit jaar 100 jaar. Onder leiding van eigenaar Henk van Vuren groeide het bedrijf uit van een staalconstructiebedrijf tot een vier divisies tellende machinefabrikant die kippers, uitrustingsstukken, giekmodificaties en transportmiddelen bouwt. Hoewel specialisatie de trend is, zijn het juíst de verschillende takken die Beco toekomstbestendig maken volgens Van Vuren. "Je moet niet al je eieren onder één kip leggen."

Vol gas door met Knikmops 

Vol gas door met Knikmops

Hoe het nu zit met Knikmops in Nederland? Bij handelsonderneming Veluwenkamp krijgen ze de vraag vaker, dus eigenaren Karel en Célestin hebben hun antwoord direct klaar: "Wij zijn de dealer voor Midden en Noord-Nederland, alles boven de lijn Utrecht-Amersfoort."

Foto's: Matthijs Verhagen

De groeispurt van Kaars: 25 nieuwe machines in 10 jaar

Anton Kaars (41) startte in 2008 als zzp'er met Kaars Grondverzet. Tot negen jaar geleden werkte hij als éénpitter op zijn gebruikt aangekochte Volvo L90E. In 2015 kwam de eerste medewerker erbij en volgde een ongekende groeispurt. Nu staat er een volwaardig machinepark met 26 jonge machines en 16 vaste medewerkers. Dit jaar neemt het bedrijf in Papendrecht een nieuw pand in gebruik.

Laatste kaarten: Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag

Laatste kaarten: Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag

4 December is in Harderwijk voor de negende keer de BouwMachines Kennisdag. Samen met BMWT organiseren we ook dit jaar weer de meest relevante Kennisdag voor de hele branche. Zero emissie is waar het in Harderwijk om draait, maar niet ten koste van alles.