‘Wil je snel, eenvoudig en voordelig bestaande (land)bouwvoertuigen registreren, doe dat dan zo snel mogelijk in 2021’, dat is de belangrijkste boodschap die Rob van Dokkumburg, conversiemanager bij de RDW voertuigbezitters mee wil geven. ‘Je voorkomt daarmee dat de RDW het voertuig fysiek moet keuren op één van de keuringsstations. Dat scheelt je veel tijd en vooral ook hoge kosten. Bovendien kun je dan na 31 december dit jaar gewoon blijven rijden.’
Met wielen en sneller dan 6 km/u
Van Dokkumburg merkt dat gebruikers en voertuigeigenaren in de grond-, weg- en waterbouw, sloop en infra en ook de groenvoorziening soms ten onrechte denken dat hun voertuig(en) niet in aanmerking komt voor de registratie- en kentekenplaatplicht. ‘Dat geldt toch alleen voor landbouwtrekkers, hoor ik dan. Veel materieel in de bouw komt echter ook in aanmerking. Denk aan graafmachines, heftrucks, knikdumpers, verreikers en wielladers.
'Als praktische vuistregel geldt dat als er wielen onder het voertuig zitten, sneller dan 6 km/u kan worden gereden en sprake is van gebruik op de openbare weg, dan is registratie meestal noodzakelijk. Een ander herkenningspunt is de afgeknotte driehoek of het voormalige grensverkeer (GV) kenteken. Zit(ten) die erop, dan is registratie vrijwel zeker nodig. Lastiger zijn bijvoorbeeld hoogwerkers en heftrucks.'
'Check bij twijfel de animatie en keuzehulp op onze website en neem het hulpformulier mee naar het voertuig voor opname van de juiste gegevens. Of je kiest ervoor om het voertuig niet te registeren, of in het geval van bijvoorbeeld een aanhangwagen een witte volgplaat te voeren en maximaal 25 km/u te rijden. Mijn tip: doe dit weloverwogen want als je later toch sneller wilt rijden of het voertuig gaat verkopen kan dit consequenties hebben.’
Bedrijventerrein en berm zijn ook openbare weg
Naast constructieve kenmerken is ook de gebruikslocatie bepalend voor al of niet registreren. Komt een voertuig wel eens op de openbare weg, dan moet dat aanleiding zijn om te controleren of registratie vereist is. ‘Realiseer je dat van een openbare weg al snel sprake is als buiten een afgesloten bouwplaats of terrein gewerkt wordt. Zo behoren bedrijventerreinen, parkeerplaatsen en wegbermen ook tot de openbare weg. Bij het vegen van straten en het grasmaaien van bermen langs parkeerplaatsen aan snelwegen rijd je dus ook op de openbare weg.’
Recent werd het aanleveren van een foto van het typeplaatje verplicht. ‘Dat is niet omdat we mensen niet vertrouwen’, zegt Van Dokkumburg. ‘Dat is omdat we zien dat er fouten in het voertuigidentificatienummer (VIN) worden gemaakt of omdat het verkeerde nummer wordt opgegeven. We zien (giet)nummers van versnellingsbakken en cabines terugkomen en soms staat het VIN-nummer ook onjuist op de verzekeringspolis. Aan de hand van die foto kan de RDW eventuele fouten corrigeren en de aanvraag sneller afhandelen. Bekijk vooral ook het filmpje op onze website.’
Bij registratie van zelfbouwvoertuigen en aanhangwagens zoals bakkenwagens is een VIN-nummer ook verplicht. ‘Gebruik je een bestaand chassis van bijvoorbeeld een vrachtauto, graafmachine, rooimachine of aanhangwagen, dan heeft dat chassis een bruikbaar VIN-nummer. Dat geldt ook voor bakkenwagens. Als merk geef je ‘zelfbouw’ aan en dan vragen wij foto’s van het voertuig op.
Ook wat betreft handelsbenamingen is een wijziging doorgevoerd. Staat de handelsbenaming niet op de lijst, dan kan voor onbekende handelsbenaming worden gekozen. Je kunt ook een aanvraag indienen voor een handelsbenaming.
‘Na registratie is in veel gevallen een kentekenplaat verplicht. Zorg er ook voor dat het voertuig op kenteken en met de meldcode wordt opgenomen in de verzekering. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Een andere tip die ik wil geven op basis van de ervaringen tot dusver, is dat mensen nog wel eens spijt krijgen van het opgeven van een te hoge (boven 40 km/u) constructiesnelheid bij met name trekkers. Dan geldt mogelijk ook de nieuwe APK-plicht.’
Per 1 juli is bovendien de limiet voor bulkregistraties verhoogd van 25 naar 200 voertuigen. Doe daarvoor wel uiterlijk voor 1 november 2021 een aanvraag omdat bulkaanleveringen meer tijd vragen van de RDW.
Voertuig registreren: wacht niet tot december
Hoewel online registreren van (land)bouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS'en) die voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen, nog mogelijk is tot 31 december 2021, drukt de RDW iedereen op het hart niet te wachten tot december. ‘Het aantal aanvragen voor (wegen)bouwmaterieel blijft nog achter bij de verwachtingen. Wacht iedereen tot het einde van dit jaar, dan bestaat het risico dat niet alle aanvragen voor 1 januari 2022 verwerkt kunnen worden. Voor die voertuigen geldt dan dat ze tijdelijk niet meer op de openbare weg mogen rijden.’
Dit artikel is gesponsord door RDW.