SMT heeft de ambitie om in de toekomst verder door te groeien in Europa met Volvo en Sennebogen. Heino Westdijk (CEO SMT Benelux) licht toe: ‘De kern van ons bedrijf blijft onveranderd. Die draait al generaties lang om uitstekende service voor onze klanten. Als SMT stellen we onze klanten altijd centraal. Met machines van de beste kwaliteit en een hoogwaardige service die bij het niveau van onze merken past.’
SMT Marketing Officer Dennis Bootsma vult aan: ‘Naast de verkoop van nieuwe Volvo en Sennebogen Green Line machines biedt SMT ook een compleet pakket aan dienstverlening aan. Zo heeft SMT altijd een groot aanbod van gebruikte kwaliteitsmachines beschikbaar.’
‘Deze graafmachine is perfect als je moet werken in omstandigheden met weinig bewegingsvrijheid.'
Er is voor de klant keuze tussen ‘Standard’, ‘SMT Advanced Selection’ en ‘SMT Premium Selection’ machines. SMT Premium Selection machines zijn jonger dan 5 jaar zijn en hebben minder dan 10.000 draaiuren gemaakt. SMT Advanced Selection machines kenmerken zich door de goede staat van onderhoud en worden onderworpen aan een volledige technische inspectie door de technisch specialisten van SMT. Een belangrijk deel van de historie is bekend bij deze machines. De ‘Standard’-klasse machines zijn machines die per direct beschikbaar zijn in een ‘as is, where is’ conditie.
Verder kunnen klanten ook machines huren bij het bedrijfsonderdeel SMT Rental. Of het nu gaat om enkele dagen, weken, maanden (shortlease) of meerdere jaren (operationele lease), SMT Rental zoekt steeds de juiste verhuuroplossing op een specifieke huurvraag. De inzet van de nieuwste machines die veilig, betrouwbaar en zuinig zijn in brandstofverbruik in combinatie met professioneel advies en maximale technische ondersteuning staat garant voor huren zonder zorgen.
Mobiele werkplaatsen
Klanten kunnen ook bij SMT terecht voor alle voorkomende onderhouds- en servicewerkzaamheden bij de strategisch gelegen servicevestigingen. Verder beschikt SMT over een vloot volledig uitgeruste mobiele werkplaatsen om onderhoud en reparatie op locatie efficiënt en effectief uit te voeren. Ook levert SMT een compleet programma onderdelen: originele nieuwe Volvo en Sennebogen reparatieonderdelen of gereviseerde onderdelen in combinatie met een efficiënte omruilservice. Verder is er een groot aanbod aan originele onderhoudsonderdelen zoals filters, smeermiddelen, chemicaliën, accu’s of complete service kits op voorraad, dus altijd direct beschikbaar, om de machines van klanten in topconditie te houden.
Zes mobiele graafmachines
In deze editie van het testboek richten we ons bij Volvo op de categorie mobiele graafmachines. De complete lijn bestaat bij het Zweedse merk inmiddels uit zes modellen, qua gewicht uiteenlopend van 15,4 tot 26 ton. Wij testen de pas geïntroduceerde EWR170E die een eigen gewicht heeft van 17,9 ton. Kenmerkend voor dit model is dat hij net als ‘kleine broer’ EWR150E (15,4 ton) een korte zwenkradius heeft. Product Manager Bart Jansen licht het concept achter de EWR170E toe: ‘De 170 is in de kern een compacte 160. Hij deelt namelijk het basis chassis (bovenwagen) van de 150, dat uiteraard is aangepast voor de inzet zoals de 160 en gebruikt het hydraulisch systeem van de EW160E. De giek en knikarm inclusief pennen en bussen deelt de 170 dan ook met de 160.’
De EWR170E, die is ontwikkeld, gebouwd en getest in Duitsland, is nog maar recent geïntroduceerd. Toch hebben al behoorlijk wat exemplaren hun weg weten te vinden naar afnemers actief in diverse takken van sport. ‘Aannemers zijn verreweg de grootste afnemersgroep en bij de werkzaamheden waar de EWR170E wordt ingezet moet je veelal denken aan infrawerk in de breedste zin, veel bermwerk, hijswerkzaamheden maar ook bijvoorbeeld inzet bij bedrijven in de boomverzorging’, vertelt Jansen.
Op en top Volvo
De testmachine staat gereed op het testterrein in Emmeloord. Machinist Jan Jacob Bles deelt zijn eerste indrukken met ons: ‘Dit is natuurlijk een op en top Volvo, de graafmachine straalt direct kwaliteit en degelijkheid uit. Als je de achterzijde van de graafmachine bekijkt valt meteen de korte zwenkradius op. Perfect als je moet werken in omstandigheden met weinig bewegingsvrijheid, zoals in binnensteden en langs doorgaande wegen.’
Onzichtbare opbergruimte
Ter verduidelijking zetten we de EWR170E en EW160E naast elkaar en vergelijken de overhang aan de achterzijde. Dit komt uit op een verschil van 36 cm in het voordeel van de EWR170E. We gaan de machine eens nader bekijken en beginnen aan de linkerzijde. Aan de onderzijde van de zwaar uitgevoerde bovenwagen maken we een klepje open van een op het oog onzichtbare opbergruimte. Als je niet weet dat deze er zit zie je ‘m niet. Jan Jacob: ‘Achter het klepje bevindt zich een soort van opberglade waarin de slang van de brandstofvulpomp is opgeborgen, dit ziet er heel netjes uit. En met een lengte van 3 meter heeft de slang meer dan genoeg ruimte om op veilige afstand van de tank te staan.’
Verder naar de onderzijde zien we de treeplank met vervolgens de standaard stalen gereedschapskist met klep, die optioneel ook leverbaar is in een variant met een uittrekbare lade. Achter de grote servicedeur bevindt zich aan de bovenzijde het roetfilter en verder naar beneden de hydrauliekpomp; een axiaalplunjerpomp met een variabele pompopbrengst van 275 ltr/min. De werkdruk beAandacht voor veiligheid De opstap naar de motor is via een deurtje aan de rechterzijde achter de cabine, hier zitten ook de test- en smeernippels gegroepeerd. Hier vindt men eveneens het luchtfilter, koelers, accu en het reservoir voor de ruitensproeier. Vanaf de opstap is de lichte, met gasveren ondersteunde, kunststof motorkap eenvoudig te openen. En tussen de motor en de giek bevindt zich het ventielenblok.
Handmatig motorolie peilen
Hierboven is een bordes gemaakt van waar men handmatig motorolie kan peilen en eventueel bijvullen. Het peilen gebeurt normaal gesproken dagelijks via het aflezen van het niveau op het digitale display. Veiligheid staat bij Volvo altijd bovenaan. Jan Jacob licht kort toe: ‘De handgrepen, treden en antislipplaten (geperforeerde staalplaat) zitten precies op de juiste plaatsen om veilig de machine in te stappen.’
Kijken we ook nog even naar de standaard verlichting voor het rijden op de openbare weg, dan zien we halogeen verlichting voor en ledverlichting achter. Qua werkverlichting monteert Volvo halogeen werkverlichting voor op de cabine (2x), achter op de cabine (1x) en achter op het contragewicht (1x). Tot slot zien we bij onze ‘walkaround’ het dozerblad met parallelgeleiding die is voorzien van een zware beschermplaat. Het blad stempelt vlak af op de ondergrond voor een nog betere stabiliteit.
Uitstekend zitcomfort
Jan Jacob gaat de cabine nader bekijken en via de opstaptrede in veilige oranje signaalkleur klimt hij de cabine in. Door toepassing van een brede toegangsdeur en smalle stuurkolom is de instap erg eenvoudig en gemakkelijk. Vervolgens wordt plaatsgenomen op de luxe geveerde bestuurdersstoel die is voorzien van brede armleuningen. Jan Jacob: ‘Het zitcomfort is uitstekend en de stoel is uitgebreid instelbaar. De stoelverwarming is zeker in de wintermaanden erg comfortabel.’
De joystickconsoles zijn in hoogte verstelbaar door middel van een draaiknop naast de stoel om het zitcomfort nog verder te verbeteren. Wat meteen in positieve zin opvalt is de beenruimte en het zicht rondom de machine. Jan Jacob: ‘Hier is door Volvo goed over nagedacht, de EWR170 heeft een groot glasoppervlak voor veel zicht rondom en via de spiegels dus ook aan de achterzijde.’
Overzicht is beste in de markt
Met name het overzicht aan de rechterzijde van de machine is misschien wel het beste in de markt. Reden hiervan is dat men de koelers aan de linkerzijde heeft geplaatst. De aanwezige camera’s voorkomen de zogenaamde dode hoek. Ook als je op de machine zit en naar rechts kijkt en de giek wat omhoog hebt, heb je nog steeds ruim zicht naar rechts zodat je eigenlijk niks kunt missen.
Rechts van de stoel zien we de joystick die is gepositioneerd op een overzichtelijk en intuïtief bedienbaar instrumentenpaneel met daarin geïntegreerd diverse tuimelschakelaars, traploze bediening van de werkmodi en de intuïtief te bedienen knop voor keuze van de diverse menu’s in de boordcomputer.
‘De machine voelt stabiel aan, zeker met de ingeschakelde dansonderdrukking.'
Rechts voor de machinist zien we het grote 8 inch kleurenscherm waarop diverse machine-instellingen zijn aan te passen. Ook is op dit scherm te switchen naar de beelden van de uitstekend functionerende camera’s. Volvo’s ‘Smartview’ bestaat uit drie camera’s die op verschillende hoeken van de machine zijn geplaatst. Deze zorgen voor een totaaloverzicht van bovenaf en individueel geeft elke camera een beeld van de voor-, zij- en achterkant van de machine. Zo heeft de machinist in real time 360 graden zicht op alle zijden en kan hij veilig draaien. De waarschuwingssymbolen blijven zichtbaar op de monitor, ook bij ingeschakelde camera. Verder is de voorruit makkelijk te openen en inschuifbaar tegen het cabinedak.
Vier werkmodi met drie rijsnelheden
Nu de praktijk: Jan Jacob start de Volvo 4-cilinder common rail, 4.1 liter watergekoelde, turbodieselmotor met luchtgekoelde intercooler. Deze voldoet aan de Stage IV emissieeisen en is voorzien van waste-gate turbo, uitlaatgasrecirculatie en dieselpartikelfilter met SCR katalysator (AdBlue). De motor genereert een maximaal vermogen van 112kW/152 pk bij 2.000 tpm. Het maximale koppel is 618 Nm bij 1.700 tpm. Er kan gekozen worden uit vier werkmodi in combinatie met drie rijsnelheden. Dat zijn in totaal 12 verschillende combinaties om uit te kiezen voor optimale prestaties en zuinig rijden. De Eco-modus draagt bij aan een hogere capaciteit bij een lager brandstofverbruik.
Krachtig en snel
Allereerst wordt er in hoog tempo gegraven en stevig wat grond verzet. Jan Jacob licht dan zijn bevindingen toe: ‘De machine werkt krachtig en snel. Het geluidsniveau in de cabine is laag. Wat hier ongetwijfeld ook aan bijdraagt is dat de cabine op siliconenrubber met veergemonteerde dempers staat.’
Naast het graven wordt er ook uitgebreid afgewerkt en geegaliseerd om te kijken naar de verfijning van de EWR170. Ook hierbij komt de Volvo goed uit de test. Jan Jacob: ‘Naast het krachtige karakter is deze graafmachine heel soepel en wendbaar. De optioneel gemonteerde tiltrotator van het merk Steelwrist past uitstekend bij het karakter van deze 18-tonner met korte zwenkradius. Zo kun je op een kleine ruimte beheerst en zeer vloeiend je werkzaamheden verrichten.’
Rijden over de weg is fantastisch
Naast het graven gaan we ook nog een stuk rijden, wat natuurlijk frequent voorkomt bij een mobiele graafmachine. Jan Jacob licht de proef toe: ‘Het rijden met de machine over de weg is fantastisch. Je hebt de stikstofaccumulators direct aan de hefcilinders en die werken altijd mee. Als je de weg oprijdt, heb je de giek in de wegstand staan zodat je veel zicht hebt rondom de machine. De machine voelt stabiel aan, zeker met de ingeschakelde dansonderdrukking. Zo kan je vlot de topsnelheid van 35 km per uur bereiken.’
Onderhoudsvriendelijke machine
Na het rijden volgt een beoordeling van de service- en onderhoudsvriendelijkheid van de Volvo. Ook daar laat de testmachine geen steken vallen. Jan Jacob: ‘Voor het dagelijkse onderhoud en normale onderhoud heb je bij deze compacte machine nog een berg ruimte. Je kunt bij de motor komen via een trap achter de cabine. En na opening van de kap heb je de hele motor in zicht. Verder kan je visueel je motorolie controleren, maar dit kan ook via het display in de cabine. Ook het schoonmaken van de radiatoren is mooi te doen. Je doet eenvoudig alle kappen open en kunt overal goed bij. En voorbeeld voor menig concurrent.’
Volvo EWR170E: fijne compacte graafmachine
Conclusie van de test is dan ook positief. De EWR170E is een fijne compacte graafmachine die uitblinkt in soepelheid en wendbaarheid. Een ander sterk punt is daarnaast de zeer complete standaard uitrusting. De EWR170E heeft alles in zich om het grote succes van kleine broer EWR150E te evenaren of zelfs te overtreffen.
Dit artikel is gesponsord door SMT Benelux
Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.