Gerko Roekevisch, algemeen directeur van Almat Laren (Gld) licht kort de distributie-structuur toe: ‘Manitou werkt in Nederland met zes dealers/ importeurs. Zo is een landelijke dekking qua sales en aftersales gegarandeerd. W&H Smedes in het Friese Sumar is verantwoordelijk voor het gebied Drenthe, Groningen en Friesland en de Noord Oostpolder. En wij als Almat in het Gelderse Laren bedienen Gelderland, Overijssel en de Flevopolder. Beide dealers bieden een totaalpakket aan dienstverlening aan: verkoop van nieuwe en gebruikte verreikers, verhuur en alle voorkomende onderhouds- en servicewerkzaamheden. In de eigen werkplaatsen maar ook op locatie. Via Manitou Lease kunnen er slimme financieringsoplossingen worden geboden.’
Deze 2550 is zowel een heftruck met uitschuifbare arm als een kraan en kan uitgerust worden met een werkbak.
Veelzijdige roterende MRT-verreikers
We zoomen verder in op de lijn roterende MRT verreikers, aangezien we gaan testen met een roterende verreiker MRT 2550 Privilege +. De Manitou verreikers zijn in staat om lasten of personen te heffen naar hoogtes tussen 14 en 32 meter met een hefvermogen tussen de 4 en 7 ton. Het zeer brede aanbod aan beschikbare accessoires en de rotatie van 360° maken deze machines zeer veelzijdig. De roterende verreikers zijn er in twee verschillende uitvoeringen, de Easy en de Privilege. Waarbij de Easy wat eenvoudiger is qua uitvoering en wat minder vermogen en olieopbrengst heeft. De propositie is minder luxe voor een lagere prijs dan bij de verreikers uit de Privilege-lijn.
Hefhoogte van 25 meter en hefvermogen van 5 ton
De MRT 2470 Privilege + is op het moment de zwaarste roterende Manitou-verreiker op de markt. De machine biedt meer capaciteit, een nieuw chassis, langere stempels met lengtegevers voor een variabel stempelprogramma, het grootste stempelbereik op de markt, nog betere hijstabellen, andere positionering van de mast voor beter zicht met de mast naar beneden, nieuw design, gebruik van een load sensingpomp en een groter display in de cabine met knoppen op de armleuning om door het menu te scrollen. Alle Manitou-typebenamingen lees je als volgt: de eerste 2 cijfers zijn de hefhoogte en de laatste 2 cijfers het hefvermogen. Onze testmachine MRT 2550 Privilege + heeft dus een hefhoogte van 25 meter en een maximaal hefvermogen van 5 ton.
Bemand en onbemand verhuren
Gerko Roekevisch licht het klantprofiel toe: ‘De klanten van deze machine zijn met name verhuurbedrijven die de verreiker bemand en onbemand verhuren. Verder vindt dit type zijn weg naar de diverse bouwbedrijven, bijvoorbeeld voor het zetten van bekistingen, en een grote diversiteit aan bedrijven gespecialiseerd in onder andere stallenbouw, dakbedekking, asbestsanering, loonwerk, glaszetten, hallenbouw en gevelbeplating. Deze 2550 is zowel een heftruck met uitschuifbare arm als een kraan en kan uitgerust worden met een werkbak. Zo combineert ze dus eigenlijk drie machines in één. Het draaivermogen van 360° maakt het mogelijk om diverse werkzaamheden uit te voeren zonder de machine te verplaatsen wat zorgt voor snelheid, efficiëntie en brandstofbesparing.’
Imposante machine
Allereerst bekijken we de verreiker in de kenmerkende rode Manitou-kleur aandachtig. Het is een imposante machine met behoorlijke afmetingen: 7,45 lang en 2,49 meter breed (exclusief stempels). Machinist Jan Jacob Bles vertelt: ‘De Manitou verreiker ziet er robuust uit en is netjes afgewerkt, toch ziet hij er redelijk compact uit.’
Vijfhoekige vorm van de arm
Maken we een rondje om de machine, te beginnen aan de voorzijde. We zien allereerst de mast met de voor Manitou zo kenmerkende vorm. Gerko Roekevisch: ‘Dankzij de vijfhoekige vorm van de arm wordt een zeer hoge precisie bij de besturing bereikt. Gelijktijdig blijft de zijwaartse stevigheid van de arm zo behouden, ongeacht de slijtagetoestand. Dit zorgt voor extra veiligheid voor de gebruiker en eventuele omstanders. Verder is al het leidingwerk in de kettingbaan verwerkt, zo is er significant minder kans op beschadigingen.’
Gaan we verder naar de linkerzijde, daar zien we de grote cabine met royale toegangsdeur. Verder zien we aan vooren achterzijde de telescopische stempels die tot een maximale breedte van 5,14 meter kunnen worden uitgeschoven.
Prettige werkplek
Jan Jacob neemt eenvoudig de opstap naar de cabine via een aantal geïntegreerde treden. Er zijn voldoende handgrepen aanwezig om een comfortabele instap te maken. Jan Jacob: ‘De cabine is eigenlijk zoals ik die gewend ben bij Manitou, alles is ruim opgezet en als machinist is het gewoon heel prettig om hier de hele dag in te werken. Je hebt een uitstekend zicht rondom en volop opbergruimte. Zo kun je achter de stoel bijvoorbeeld je helm of andere zaken opbergen.’
De luchtgeveerde stoel is op gewicht en hoogte instelbaar en geeft voldoende steun. Verder is deze voorzien van geïntegreerde joysticks in de armsteunen. Het valt op dat de vorm van de joysticks anders is geworden. Jan Jacob: ‘De joysticks liggen veel fijner in de hand dan bij oudere modellen. De vorm is anders en ook zijn de aan te sturen functies anders geworden. Zo is bijvoorbeeld de rijschakelaar voor keuze van voor- en achteruit rijden verplaatst van een hendel aan het stuur naar de joystick. Ik vind dit veel fijner qua bedieningsgemak.’
Elk onderdeel eigen liters
De linkerjoystick is voor het zwenken en uitschuiven van de giek. Via de scrolknop zijn eenvoudig de extra hydraulische functies te bedienen. Bekijken we de rechterjoystick, dan zien we aan de binnenzijde ter hoogte van de duim een rode knop. Hiermee kun je de gewenste liters en dus de snelheid van het hydraulieksysteem vastzetten. Jan Jacob: ‘Bijvoorbeeld bij hijswerkzaamheden doe je de giek voor 80 procent omhoog. Vervolgens druk je op de knop en houdt deze vast. Het gevolg is dat de volgende keer als je de giek omhoog doet hij weer automatisch naar de geprogrammeerde positie gaat. En dan niet op vol vermogen maar mooi rustig, zo kun je elk onderdeel zijn eigen liters geven.’
De tuimelschakelaar op de bovenzijde van de joystick is voor de bediening van de rijrichting. Achter de joystick bevindt zich een ABC-schakelaar, hiermee kun je nog drie extra hydraulische functies instellen.
Hoogte- en zijbegrenzing
We kijken verder naar links voor het stuur bovenop het dashboard. Daar zit een houder voor de mobiele telefoon en de bediening van de aanwezige standkachel. Daaronder bevinden zich tuimelschakelaars voor de bediening van ruitenwisser, airconditioning en ventilator. Bewegen we verder naar rechts zien we het display waarop diverse informatie afleesbaar is.
Veel gebruikt is de weergave van de machine met bijbehorende hijstabel. Jan Jacob: ‘Hier kan je precies zien wat voor last je hebt, hoe hoog je gaat en wat de drukken zijn. Simpel uitgelegd, op dit scherm zie je exact wat de machine mag en kan doen. De Manitou 2550 is standaard voorzien van hoogtebegrenzing en zijbegrenzing, de bijbehorende waarden zijn ook afleesbaar op het display. Zo kan je nog nauwkeuriger de last op de plaats van bestemming krijgen zonder kans op schade, je stelt namelijk heel precies het bereik in. Fijn bijvoorbeeld bij het werken in gebouwen.’
De Manitou MRT Privilege Plus is sterk en heeft een groot bereik.
Bereik bij service uitstekend
Kijken we naar beneden onder het display, dan zien we diverse tuimelschakelaars voor bediening van onder meer de parkeerrem en het opstellen van de stempelpoten. Rechtsboven bevindt zich een hendeltje om de verreiker schuin op te stellen. Dit is alleen mogelijk als de giek naar beneden staat. Onderdeel van onze ‘walkaround’ is een beoordeling van de servicevriendelijkheid van de 2550. We beginnen aan de linkerzijde. Achter de cabine openen we de servicekap en zien een grote opbergruimte en het ventielenblok. Vervolgens gaan we naar de rechterzijde waar de 4 cilinder Mercedes-motor zich bevindt. Deze voldoet aan de Stage IV emissie-eisen en heeft een vermogen van 156 pk. De motorkap gaat ver open waardoor het bereik bij service- en onderhoudswerkzaamheden uitstekend is.
‘Slim en praktisch’
Jan Jacob: ‘De motor is mooi begaanbaar vanaf de grond, zo kun je heel makkelijk de dagelijkse controle uitvoeren. Over de techniek is goed nagedacht bij Manitou. Bijvoorbeeld als de machine een zwakke accu heeft en hij staat uit en de machine wil niet meer starten. Als het dan zo is dat de machine zo gezwenkt staat dat je niet bij de accu’s kunt komen, dan zitten er aan de zijkant van de machine polen die zijn verbonden met de accu zodat je altijd stroom kunt leveren. Erg slim en praktisch.’
Verreiker voelt bijzonder stabiel
Nu is het tijd om te gaan werken met de Manitou 2550. Allereerst moet Jan Jacob een stuk rijden naar de exacte bouwplaats waar we gaan testen. De verreiker heeft twee rijsnelheden. Op de weg rijdt deze machine met een gereduceerd toerental van 1800 toeren een snelheid van 40km/u. Het rijden gebeurt zonder veel deinen en schokken, de verreiker voelt bijzonder stabiel. Dit is te danken aan de zogenaamde Comfort Ride Control (CRC).
Aangekomen op de plek van bestemming kunnen we meteen een andere slimmigheid testen, namelijk de automatische levelling waardoor de machine zich automatisch waterpas zet. Jan Jacob laat het zien en legt uit: ‘Het rechtzetten van de machine werkt perfect met één druk op de knop mits je de stempels hebt uitgeschoven en alles in de veilige positie staat. De uitslag van de giek mag niet verder staan dan 19 graden en de deur moet dicht zijn. Ook hier zie je de focus van Manitou op veiligheid.’
Alle aanbouwdelen voorzien van een chip
Om de stabiliteit van de verreiker verder te testen, koppelen we het vorkenbord aan. Alle aanbouwdelen zijn voorzien van een chip. Zo herkent de machine elk afzonderlijk aanbouwdeel meteen en selecteert automatisch de juiste heftabel. Bij een huis in aanbouw simuleren we het transporteren van producten met het vorkenbord, in de praktijk zou dit bijvoorbeeld een pallet met dakpannen kunnen zijn. Dit gaat moeiteloos en met voldoende precisie.
Werkzaamheden met werkbak
Vervolgens kijken we naar een toepassing waar steeds meer vraag naar is vanuit klanten die bijvoorbeeld werkzaamheden verrichten op daken en gevels. Vaak zijn dit bedrijven werkzaam in de asbestsanering. Het betreft het verrichten van werkzaamheden met een werkbak. Gerko Roekevisch geeft een toelichting: ‘Manitou heeft hiervoor een speciale werkbak ontworpen met open voorkant. De bak heeft een capaciteit van 1000 kg en is vanuit de cabine te bedienen. Omdat de werkbak aan de voorzijde open kan klappen is hiermee het verwijderen van bijvoorbeeld
(asbest) dakplaten eenvoudiger uit te voeren.’
Het bedienen van de verreiker vanuit de cabine werkt prima. De mensen in de werkbak drukken voordat er gewerkt kan worden de vrijgave bedieningsschakelaars in. Zo bevestigt men in een veilige zone te staan. Jan Jacob: ‘Ik heb gemerkt dat de verreiker is overgeschakeld naar een aangepast programma, waardoor de bedieningssnelheid wordt beperkt. Hierdoor kun je veilig werken.’
Tot slot bedient Jan Jacob de radiograaf. Met een strop wordt een houten balk naar het huis in aanbouw gehesen waar hij zelf ook staat. Zo kan hij de verreiker op afstand bedienen. Dit gaat snel, vloeiend en veilig.
Manitou MRT 2550 Privilege Plus doet zijn werk uitstekend
Conclusie van de test is dat de Manitou verreikers uitstekend hun werk doen. Jan Jacob: ‘De bouwkwaliteit is van hoog niveau en de verreiker zit vol slimmigheden zoals bijvoorbeeld de chipherkenning van aanbouwdelen.’
Dit artikel is gesponsord door Almat Laren en W&H Smedes
Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.