Naast de vestiging in Heteren heeft W&H nog vijf vestigingen in Nederland: W&H Hoogerheide, W&H Nemaasko, W&H Pelle Service, W&H Purmerend en W&H Smedes. W&H is importeur van Liebherr grondverzetmachines (mobiele graafmachines, rupsgraafmachines, wielladers, bulldozers, industrie- en overslagmachines), wegenbouwmachines (verdichtingswalsen, trilstampers en trilplaten) van Ammann, en sinds de overname van Smedes ook van verreikers van Manitou.
‘Maar liefst 75 procent van de gebruikte machineonderdelen komt uit de eigen Liebherr-fabrieken.'
Uitgebreid aanbod gebruikte machines
Naast de verkoop van nieuwe machines heeft W&H ook een uitgebreid aanbod gebruikte machines. Voor klanten die daar behoefte aan hebben, biedt W&H lease-oplossingen aan in samenwerking met de Deutsche Leasing. Liebherr, Ammann en Manitou zijn gerenommeerde merken die af-fabriek al een uitgebreide specificatie hebben. Mochten klanten nog andere uitbreidingen op de machines wensen, dan kunnen de constructeurs en monteurs van W&H deze compleet in de eigen werkplaatsen opbouwen. Ook voor onderhoud en reparatie op locatie bij de klant staan de W&H-vestigingen klaar. Hiervoor beschikken alle vestigingen over volledig ingerichte servicewagens met moderne gereedschappen en geavanceerde analyseapparatuur.
Eén van de grootste en meest toonaangevende producenten van bouwmachines
In totaal rijden er zo’n zeventig servicewagens rond om de klanten 24/7 te assisteren. Indien nodig kijken de binnendienstmedewerkers mee met de servicemonteurs via het gps-datasysteem LiDAT. Alle monteurs zijn VCA-gecertificeerd en zijn aantoonbaar deskundig in het uitvoeren van machinekeuringen. W&H is al ruim 35 jaar importeur van Liebherr. Commercieel directeur Coen Posthumus vertelt: ‘Dit Duitse familiebedrijf is in 69 jaar uitgegroeid tot één van de grootste en meest toonaangevende producenten van bouwmachines.
Naast de Duitse degelijkheid en betrouwbaarheid waarmee de machines door Liebherr ontwikkeld en gebouwd worden zijn de efficiency en het innovatieve karakter van de machines voor ons belangrijke aspecten. Mooi om te vermelden is het feit dat maar liefst 75 procent van de gebruikte machineonderdelen uit de eigen Liebherr-fabrieken afkomstig is.’
Liebherr ontwikkelt, produceert en assembleert en heeft zo ervaring met en grip op de kwaliteit in het het gehele proces. De mobiele graafmachines van Liebherr vormen een belangrijk deel van het enorm brede leveringsprogramma van dit wereldconcern. De groep Liebherr mobiele graafmachines bestaat uit elf types, uiteenlopend van 11,8 tot 28 ton eigengewicht.
Liebherr 914 Compact: gelikte machine
In deze test richten we ons op de mobiele graafmachine A914 Compact die een basisgewicht heeft van 15,2 ton. Zoals gebruikelijk is het tijd voor de ‘walkaround’. Machinist Jan Jacob Bles geeft zijn eerste indrukken weer: ‘Dit is gewoon een gelikte machine die meteen indruk maakt. Hij ziet er zeer degelijk uit en de afwerking is uitstekend, het geheel straalt topkwaliteit uit.’
We gaan wat nauwkeuriger kijken en beginnen aan de voorzijde bij de onderwagen. We zien het robuuste schuifblad van 2550 mm breed, dit is volledig onderhoudsvrij. De cilinders zijn voorzien van stalen bescherming en slangbreukventielen. Liebherr levert ook alternatieve onderwagens zoals een extra brede 2750 mm (EW) variant. Ook is de machine leverbaar met stempels aan voor en/of achterzijde voor bijvoorbeeld extra zwaar til- of overslagwerk.
Maximale bescherming en grote bodemvrijheid
Achter het schuifblad de ballonbanden die in Nederland op klantwens worden gemonteerd. Profieltype en bandenmaat worden afgestemd op de specifieke toepassing en klantenwensen. De Liebherr-rijmotor en aandrijflijn zijn volledig geïntegreerd in het chassis. Dit zorgt voor maximale bescherming evenals een grote bodemvrijheid.
Kijken we verder naar boven, dan zien we de driedelige verstelgiek met een lengte van 4850 mm, uitgevoerd op een voor Liebherr specifieke constructiewijze. Deze giek en de cabine zijn beide voorzien van twee werklampen (led of halogeen naar keuze). De hefcilinders zijn van eigen fabricaat en zijn voorzien van einddemping en slangbreukventielen. Liebherr levert de lepelsteel in drie verschillende lengtes: 2250, 2450 of 2650 mm. Het laswerk, de hydrauliekleidingen en het leidingwerk van de Liebherr automatische vetsmering zien er strak en verzorgd uit. We zien dat ook het drukstuk wordt voorzien van smering.
Stuurkolom verstelbaar, dus meer beenruimte
Gaan we verder naar de linkerzijde, dan zien we de brede drietraps opstap om de kenmerkende witte cabine te bereiken. Jan Jacob opent de cabinedeur en stapt in. ‘De deuropening is ruim door de opklapbare armconsole en verder is de stuurkolom verstelbaar zo heb je nog meer beenruimte.’ De luchtgeveerde stoel zit uitstekend. De optionele comfortstoel is voorzien van een hoofdsteun, stoelverwarming en horizontale vering. Een machinist moet een goed overzicht hebben over het werkveld. Jan Jacob beschrijft verder: ‘De Liebherr heeft een groot glasoppervlak en de ramen lopen tot laag in de cabine door, voor optimaal zicht op het werk en de omgeving. En mocht je iets missen met het blote oog? Dan heb je ook nog hulp van twee camera’s. Het goede overzicht is ook mede te danken aan de positie van de Liebherr-cabine, deze staat vrij ver naar voren ten opzichte van veel andere merken.’
Aangenaam verblijf in cabine
De grote voorruit van getint glas is volledig naar boven wegklapbaar en bestaat uit twee delen. De voorruit is verder voorzien van een zonnescherm en de machine heeft een groot dakraam, ook weer voorzien van een zonnescherm. De machinist heeft voldoende opbergruimte tot zijn beschikking. Comfort-verhogende zaken als radio met bluetooth en volautomatische airconditioning maken het verblijf in de cabine aangenaam.
‘Steeds heb je een gevoel van controle, de hydrauliek heeft altijd overcapaciteit, zo lijkt het wel.'
Vóór de rechterjoystick zien we een groot bedieningspaneel met diverse drukknoppen. Deze zijn voor de bediening van functies die veel worden gebruikt, zoals de rijsnelheid, verwarming en verlichting. De indeling is intuïtief: het symbool geeft de functie weer en de drie lampjes erboven geven aan in welke werkstand de functie staat. Rechtsonder op de console achter de joystick zitten het contactslot en een traploze draaiknop voor de bediening van het handgas. Verder aan de rechterzijde, aan de raamkant, bevinden zich nog meer bedieningsknoppen, van onder andere de tempomaat (cruisecontrol) en de automatische parkeerrem.
Geheel aan rechterzijde zit een tweede contactslot met een waarschuwingslampje. De sleutel is voor de activering van de giekvering. Als deze aanstaat, gaat het rode lampje branden. Rechts van de joystick zien we nog de bediening van de as-stabilisatie.
Geavanceerd LiDAT-datasysteem
In de rechterhoek van de cabine bevindt zich een overzichtelijk touchscreen-display met een grootte van 7 inch. Dit is niet bijzonder groot, met als voordeel dat het weinig zicht wegneemt van de voorruit. Op het display kun je machineinformatie aflezen zoals bijvoorbeeld brandstofniveau en motortemperatuur. Ook kun je hier de beelden van de camera’s oproepen. De computer heeft een permanente verbinding met het geavanceerde LiDAT-datasysteem. De goedgevormde joysticks zijn voorzien van sensorbediening, proportionele bediening en diverse bedieningsschakelaars.
Niet meer zoeken naar knoppen
Aan de voorzijde van de joystick bevindt zich de bediening van de rijrichting. Verder bewegen de joysticks met de stoel mee, wat erg comfortabel is. Jan Jacob: ‘De joysticks liggen lekker in de hand. De veelheid aan knopjes en schuifjes is wel even wennen. Maar als je eenmaal gewend bent, zorgt dit wel voor meer snelheid qua bediening, en voor meer veiligheid. Je hoeft immers niet meer te zoeken naar knoppen, je bedient gewoon alles via de joystick.’
Geen roetfilter
Na deze inspectie is het tijd om te gaan werken met de machine. Jan Jacob start de 4-cilinder Liebherr D924 dieselmotor, die een vermogen levert van 143 pk met de start-stopknop. Coen Posthumus vertelt nog wat meer over de motor: ‘Deze in lengterichting geplaatste dieselmotor is voorzien van SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) in combinatie met AdBlue-inspuiting. Resultaat: een uiterst zuinige motor die voldoet aan de Tier 4F-norm zonder gebruik te maken van een roetfilter. Dus zonder regeneratie en bijbehorend kostbaar onderhoud aan het roetfilter, bijbehorende sensoren en elektronica.’
Optionele giekvering geeft veel rust
Over de verharde weg rijdt de machine naar de testlocatie. Jan Jacob vertelt verder over zijn ervaringen: ‘Het rijden met de Liebherr gaat echt heel fijn, de optionele giekvering geeft veel rust en stabiliteit onder het rijden. Ook erg handig is het rijpedaal met tempomaatfunctie, met deze functie wordt het pedaal traploos instelbaar en werkt het als een echt gaspedaal. Je kunt de hydrauliek naar de joyjoysticks helemaal uitschakelen, waardoor alle hydraulische kracht naar de wielen gaat. Als je dan bijvoorbeeld wegrijdt bij het stoplicht, gaat dit snel en beheerst. De rijsnelheid is circa 34 km/h.’
Altijd een gevoel van controle
Jan Jacob zet de Power-modus aan en start met graven, hij wil aanvoelen hoe het is om flink productie te draaien. Hij is meteen erg enthousiast: ‘Wat is dit een fijne machine om mee te draaien zeg, de bediening ligt lekker in de hand en je draait er zo mee weg. De A914 Compact is sterk en snel. Maar wat nog het meest opvalt, is dat je altijd een gevoel van controle hebt, de hydrauliek heeft altijd overcapaciteit zo lijkt het wel. Nooit voelt de machine onrustig of zenuwachtig aan, het gaat altijd beheerst. Als je niet constant de maximale kracht nodig hebt, gebruik je de Ecomodus, dan werk je nog rustiger en bespaar je brandstof.’
Het graven met de slotenbak gaat vlot en soepel maar hoe zit het met het fijne werk? Jan Jacob zet allereerst de werkmodus op stand Sensitive, dan heeft de machine nog meer gevoel en beheersing. Het afwerken ligt volledig in lijn met het graven en laden: beheerst en precies, zonder enige moeite.
Service en onderhoud vanaf de grond
Na het graven en afwerken kijken we nog naar de machine in het kader van service- en onderhoudswerkzaamheden. Coen Posthumus legt eerst kort uit wat de filosofie is van Liebherr: ‘Alle service en onderhoud moet in principe vanaf de grond staand naast de machine kunnen worden uitgevoerd.’ En dat klopt ook. Jan Jacob opent de volledig opklapbare motorkap, het eerste dat hij ziet aan de rechterzijde is de grote koelventilator. De bereikbaarheid van de koelers is uitstekend, je draait twee bouten los en klapt de ventilator in zijn geheel weg om de koelers te reinigen.
Links van de ventilator zit het reservoir voor de koelvloeistof, het niveau is eenvoudig af te lezen vanaf de grond. Dit geldt ook voor het controleren van het oliepeil. Kijken we meer naar links, dan zien we de waterscheider en diverse filters, daarachter liggen de hydrauliekpompen. Ook hier kun je als machinist of monteur keurig je onderhoudswerkzaamheden verrichten.
Centraal smeersysteem makkelijk bij te vullen
Aan de rechterzijde openen we de servicekap achter de cabine. Daar zien we het centrale smeersysteem dat makkelijk is bij te vullen door een vetpatroon in de vulpomp te doen. Vervolgens druk je het vet in één slag leeg in de vetpot. Boven de centrale smering bevindt zich het luchtfilter dat je eenvoudig uit de houder neemt om te reinigen of te vervangen. Tot slot zien we een kleine AdBlue-tank, voorzien van controleverlichting.
Liebherr 914 Compact: combinatie van kracht, souplesse en bouwkwaliteit
Conclusie is dat de Liebherr 914 Compact gewoon áf is. Het is een combinatie van kracht, souplesse en een zeer hoogstaande bouwkwaliteit. Jan Jacob: ‘Ik heb al eerder gewerkt met de reguliere A 914, een heel fijne machine. Deze 914 Compact werkt net zo goed. Het enige verschil is de dat de Compact een Tier 4 Final-motor heeft en dat de uitzwenkmaat aan de achterzijde ruim 40 centimeter kleiner is.’
Dit artikel is gesponsord door Wynmalen & Hausmann
Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.