Hitachi-grondverzetmachines zijn voorzien van geavanceerde technologie en hebben de reputatie aan de hoogste kwaliteitsnormen te voldoen. De producten van Hitachi zijn geschikt voor gebruik in uiteenlopende bedrijfstakken. Hitachi Construction Machinery (Europe) N.V. (HCME) is een dochteronderneming van HCM en is in 1972 opgericht in het Brabantse Oosterhout. HCME is verantwoordelijk voor de productie, verkoop en marketing van grondverzetmachines van Hitachi in heel Europa. Het bedrijf heeft meer dan 600 mensen in dienst.
Deze 15-tonner onderstreept Hitachi's reputatie als het gaat om hoogwaardige constructie.
Hitachi ZW180-6 wiellader
De hoofdrol in deze test is weggelegd voor de Hitachi ZW180-6 wiellader. Esther Navest, verkoop-, pr- en marketingcoördinator van HCM NL, vertelt: ‘De laatste nieuwe Hitachi-wielladers zijn speciaal ontwikkeld met het doel te voldoen aan de eisen die door de groeiende Europese bouwindustrie worden gesteld. De ZW180-6 presteert dus op uitzonderlijk hoog niveau zonder dat compromissen worden gesloten op het gebied van efficiëntie, en met een laag brandstofverbruik. Deze 15-tonner onderstreept Hitachi’s reputatie als het gaat om hoogwaardige constructie en duurzame producten.’
Geavanceerde technologie uit Japan
‘De ZW180-6 is ontworpen en gebouwd met behulp van geavanceerde technologie uit Japan’, vervolgt Navest. ‘De machine is ontwikkeld tot perfectie, met speciale aandacht voor het milieu, en het comfort en de veiligheid van de machinist. De ZW180-6 voldoet aan de eisen van de klant met betrekking tot uitzonderlijke productiviteit tegen de laagst mogelijke kosten. Deze machine is een van onze meest populaire wielladers in Europa vanwege de ongelooflijke veelzijdigheid. Ze is geschikt voor elke toepassing: afvalverwerking, infrastructuur, wegenbouw, laadtrucks, sneeuwruimen en landbouw.'
'De snelle aan-/uitschakelaar verhoogt het motorvermogen wanneer meer vermogen nodig is', vervolgt Navest. 'De ridecontrol -functie zorgt daarnaast voor een vlotte rit op alle terreinen. Even soepel is de graafbeweging, dankzij de gelijktijdige beweging van de bak en de hefarm. Ten opzichte van het vorige model hebben we de uitlaat en de luchtinlaat verplaatst, de motorkap gebogen en een standaard achteruitkijkcamera en een monitor gemonteerd voor een optimaal rondomzicht. Maar vooral beter zicht naar achteren voor de machinist.’
Vierde generatie van ZW180-6
Zo’n elf jaar geleden is de eerste serie op de markt geïntroduceerd. ‘We zijn nu al bij de vierde generatie. De totale lijn wielladers bestaat uit elf modellen en loopt uiteen van 6 tot 55 ton eigengewicht. Demonstrateur Peter Hubner licht verder toe: ‘Deze wiellader van de vierde generatie is nu zo’n twee jaar op de markt. Diverse wielladers hebben sinds de introductie al hun weg gevonden naar afnemers actief in onder andere de industrie, overslag, infra en recycling.’
Kenmerkende oranje kleur staat ‘m goed
Voor deze test zijn we te gast op de terreinen van IPC De Groene Ruimte in Arnhem. Daar staat de ZW180-6 al klaar om aan de tand te worden gevoeld. Machinist Jan Jacob Bles geeft zijn eerste indruk weer: ‘Ik werk regelmatig op de wielladers van Hitachi en deze 15-tonner heeft dezelfde uitstraling. De kenmerkende oranje kleur staat ‘m goed en geeft vertrouwen. Het zijn stoere en krachtige wielladers die fijn werken, eens kijken of dat ook geldt voor deze streep-6-machine.’
Heel robuust en degelijk voorframe
Het is tijd voor de ‘walkaround’ waarbij we starten aan de voorzijde, waar we het hefframe met Z-kinematiek zien. Optioneel levert Hitachi de ZW180-6 ook met een parallelframe. De ZW180PL-6 kan parallel vanaf de grond bewegen. Dat is ideaal bij het laden en lossen van materialen en biedt meer controle over de lading. Een andere optie is een High Lift- uitvoering voor werkzaamheden waarbij (nog meer) uitstorthoogte nodig is.
Jan Jacob: ‘Het voorframe ziet er heel robuust en degelijk uit en de middenpen van de giek is een pen waar je u tegen zegt.’ Verder zien we dat diverse draaiende delen zijn uitgevoerd met smeerpunten. Aan de linkerzijde is de pomp gepositioneerd van het automatische Hitachi-smeersysteem. Verder naar boven de goed gepositioneerde verlichting voor goed zicht en minder kans op beschadigingen.
Selectieve katalytische reductie (SCR)
Gaan we verder naar de rechterzijde. Daar zien we een toegangsdeur die, indien geopend, handig is voor ventilatie en/of communicatie met de collega’s rondom de wiellader. De trap is gemonteerd op een serviceluik waarachter zich de accu’s en massaschakelaar zich bevinden. Verder het zwaar uitgevoerde knikpunt met goed beschermd slangenwerk. Vervolgens openen we de grote servicekap met aan de linkerzijde het systeem voor selectieve katalytische reductie (SCR) dat AdBlue in het uitlaatgas injecteert, zodat de uitstoot minder stikstofoxide bevat.
Daaronder het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof, het oliefilter en de oliepeilstok. Verder naar achteren het luchtfilter van de motor dat gemakkelijk toegankelijk is vanaf de grond. Ook zit hier achter nog een opbergruimte waar je gereedschap in kunt doen.
Optimaal zicht
We gaan verder naar de achterzijde van de 15-tonner en zien de gebogen motorkap met bovenaan de uitlaat en luchtinlaat die in lijn zijn geplaatst voor optimaal zicht naar achteren voor de machinist. Verder de standaard achteruitkijkcamera en twee geïntegreerde en daarmee goed beschermde werklampen. Ook zien we de verstelbare en inschuifbare achterverlichting, die de kans op beschadigingen kleiner maakt.
De met gasveren uitgeruste kap is eenvoudig en licht te openen. Daarachter bevinden zich de grofmazige koelers, voorzien van automatisch omkeerbare koelventilator met temperatuurafhankelijke bediening. Aan de onderzijde bevindt zich de vulopening van de brandstoftank.We lopen naar de linkerzijde van de wiellader. Daar zien we een klein serviceluik met daarachter de vulmond van de AdBlue-tank. Vervolgens openen we de grote servicekap met aan de bovenzijde het reservoir voor de koelvloeistof. Verder net achter het wiel een sjoroog om de wiellader vast te zetten voor transport.
Dagelijks onderhoud kan snel worden uitgevoerd
Zowel de wielen aan de achter- als voorzijde zijn voorzien van stevige en net uitgevoerde spatborden. Jan Jacob trekt een tussenconclusie over de servicevriendelijkheid van de ZW 180-6: ‘Alle servicekappen kunnen geheel worden geopend en dat maakt de motor, alle componenten en reservoirs gemakkelijk toegankelijk. Dit zorgt ervoor dat dagelijks onderhoud snel kan worden uitgevoerd.’
Instap van ZW180-6 is erg gemakkelijk
De machinist stapt de trap op, opent de brede cabinedeur en stapt in. Er zijn diverse goed gepositioneerde beugels geplaatst om de instap te vergemakkelijken. Vervolgens neemt hij plaats in de luchtgeveerde stoel, voorzien van stoelverwarming, hoofdsteun en verstelbare armleuningen. De instap van de ZW180-6 is erg gemakkelijk, wat mede te danken is aan het in hoogte en naar voor en achter verstelbare stuurwiel. Dit doet de machinist door middel van een ontgrendelingspedaal.
Jan Jacob vertelt: ‘De beenruimte is uitstekend en door de uitgebreide verstellingsmogelijkheden heb ik snel een comfortabele zit. De stoelverwarming is erg prettig, zeker straks in de koude wintermaanden. In z’n algemeenheid kan ik zeggen dat de cabine veel groter is dan ik in eerste instantie dacht. Misschien door z’n compacte bouw of zo.’
De bediening is rap, de joysticks reageren met grote precisie op mijn bewegingen.
Groot glasoppervlak met volop zicht rondom
Achter de stoel ruimte voor een koelbox (voorzien van 12-Volts insteekplug) en flessenhouder en de machinist heeft met het grote glasoppervlak volop zicht rondom. Verder in het midden het fijn in de hand liggende stuurwiel en links ervan enkele drukknoppen voor bediening van de werkverlichting, parkeerrem en alarmlichten. Linksonder het stuurwiel de keuzehendel voor de transmissie.
Achteruitkijkcamera
Door de stuuropening zien we de multifunctionele lcdkleurenmonitor die in één oogopslag nuttige informatie laat zien, zoals het brandstof- en AdBlue-peil, de olietemperatuur en de werkstanden. De monitor zorgt ook voor de weergave van de gemakkelijk te gebruiken achteruitkijkcamera. Dit draagt bij aan beter zicht voor veilige bediening. Verder aan weerszijden de motortemperatuur- en brandstofmeter. Verder naar rechts zien we het contactslot, de grote bedieningsknop voor de boordcomputer en knoppen voor de airconditioning. Jan Jacob: ‘Het dashboard is vrij sober van opzet maar alle bedieningselementen zitten wel precies op de goede plek. Alle functies zijn intuïtief te vinden.’
Rechts van de stoel zien we de drie joysticks voor bediening van het hefframe en de bak. Verder naar achteren zien we nog diverse gegroepeerde schakelaars. Rechtsboven van de machinist, net onder de dakrand, zit de AM/FMradio, voorzien van aux-aansluiting voor een mp3-speler.
Het is tijd voor de praktijk. Jan Jacob start de direct ingespoten 6-cilinder Cummins-motor die voldoet aan de Tier 4 Final-eisen. Deze levert een vermogen van 173 pk bij 2.200 toeren. Jan Jacob gaat gedurende lange tijd banen schuiven met de aangehangen bak. Dit gaat erg soepel en vooral ook snel.
Jan Jacob: ‘De motor loopt mooi en wat meteen opvalt, is het goede zicht rondom de wiellader. Ook op de bak heb je goed zicht, het ondermes zie je niet maar je hebt wel direct het gevoel. En het zicht naar achteren is ook uitstekend, je hebt de uitlaat en de inlaat mooi in lijn en de spiegels op de juiste hoek. De binnenspiegels zitten precies op de juiste plaats en wat ik zeker prettig vind, is dat je met de zijspiegels heel mooi het contragewicht kunt zien. De aanwezige camera is een goede aanvulling om de dode hoek te minimaliseren.’
Snel en krachtig
Naast het schuiven gaan we ook nog wat bakken verzetten. Dat gaat snel en je merkt dat de ZW180-6 krachtig is. Jan Jacob: ‘De bediening is rap, de joysticks reageren met grote precisie op mijn bewegingen. De bak bewegen gaat heel lekker, de bediening is naast snel ook heel soepel. Verder gaat het wisselen van vooruit naar achteruit fijn en met het juiste gevoel. Ook kun je de versnelling aanpassen, en zo heb je meer kracht bij het bakvolscheppen.’
Wat verder opvalt is het lage geluidsniveau. ‘Het is erg stil in de cabine, wat erg prettig is, aangezien je hier heel wat uren in doorbrengt. Rijden over de weg is comfortabel door de dansonderdrukking. De wiellader loopt lekker weg en je geeft hem wat meer toeren waardoor hij wat sneller wegrijdt. De snelheid past de wiellader fijn aan de stuuragressiviteit aan.’
Hitachi ZW 180-6: een fijne en krachtige wiellader
De conclusie is dat de Hitachi ZW 180-6 een fijne en krachtige wiellader is. Jan Jacob: ‘Pluspunten zijn het goede zicht rondom, de stilte in de cabine en de zeer soepele en snelle bediening, maar ook qua servicevriendelijkheid scoort deze wiellader punten.’
Dit artikel is gesponsord door Hitachi Construction Machinery (Europe) NV.
Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.