Alles over OilQuick

Foto's: Koos Groenewold
Circulaire sloop met drie rupskranen door Dusseldorp in Arnhem

Met drie rupskranen sloopt Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek een aantal oude bedrijfspanden langs de Rijn in Arnhem. De grootste machine is voorzien van een volautomatische snelwissel en wordt ingezet op die panden waar veel wisseling in tools nodig is. Twee 40-tonners werken vooral met de sorteergrijper. 

Pulles sloopte in de zomervakantie met een rupskraan en een mobiele kraan het resterende deel van de Bossche Vakschool. (Foto's: Bert Jansen)
Sloop vakschool met continu van tools wisselende Volvo-kranen

Drie weken van de schoolvakantie had Pulles Grond en Sloopwerken voor de derde fase van de sloop van de Bossche Vakschool. Om het staalskelet met metselwerk en staalplaatbetonvloeren efficiënt te slopen, wisselden de twee Volvo-kranen continu van tools.

De werkruimte tussen de parkeerkelder en de weg is minimaal. Op diezelfde ruimte moeten ook de vrachtwagens staan voor de afvoer van materialen. (Foto's: Bert Jansen)
High Reach reikt op gepaste afstand over parkeerkelder

Kantoorgebouw Het Bastion in Den Bosch krijgt een nieuwe voorbouw. Voor de sloop van de bestaande voorbouw wordt een Volvo High Reach met 23 meter lange giek ingezet. Die moet vanwege een parkeerkelder namelijk op gepaste afstand van het gebouw blijven.

Laarakkers investeert in tweede Demarec
Laarakkers investeert in tweede Demarec

Laarakkers heeft voor de tweede keer een Demarec aangeschaft. Het gaat om de DSP-30 uitgevoerd met OilQuick OQ80. De DSP-30 is een starre vergruizer voor machines van 20 tot 35 ton met een eigen gewicht van 2100 kg.

De kranen van Laarakkers wisselen wel zes tot acht keer per dag van aanbouwdeel, van bak tot sorteergrijper en roterende vergruizer. (Foto's Koos Groenewold)
Laarakkers voorziet ook zijn zwaarste machines van OilQuick

Laarakkers uit Boxmeer heeft al zijn sloopmaterieel voorzien van OilQuick volautomatische snelwisselsystemen. De twee grootste kranen zijn recent uitgerust met OQ120 en worden momenteel ingezet op sloopprojecten in en rond Düsseldorf.

(Foto’s: Matthijs Verhagen)
Praktijktest | Fuchs MHL340 F FQC: Zwitsers zakmes

Overslagmachines zijn er in soorten en maten. Toch is de Fuchs MHL 340 F in FQC-uitvoering wel écht een bijzondere machine. De snelkoppeling in de hoofdgiek maakt het namelijk mogelijk om in een handomdraai te wisselen tussen een zware schrootschaar, overslaggiek met poliepgrijper of de multi-user giek met bakcilinder en sloop-sorteergrijper. Volautomatisch, zonder uit te stappen. Een praktijkimpressie. 

Heeft een machine een niet-hydraulisch uitrustingsstuk aangekoppeld, zoals een laadbak, dan zijn de hydraulische koppelingen van de snelwissel afgesloten met een klepje. (Foto’s: Roger van Nispen)
OilQuick wint ook bij wielladers aan populariteit

Het snel wisselen van hydraulische uitrustingsstukken voor graafmachines begint al heel normaal te worden in Nederland. Vooral in de sloopbranche zien we volop volhydraulische snelwisselsystemen. Maar ook in de wegenbouw, recycling en andere branches worden snelwisselsystemen steeds meer toegepast.

Oprichters Ruud de Gier en Marcel Vening krijgen van de Kinshofer groep alle ruimte om hun eigen beslissingen te nemen.
Demarec al twintig jaar lang vernieuwend

Ruud de Gier en Marcel Vening richtten in 2001 Demarec op om vernieuwend te zijn in de markt van sloop en recycling equipment, met tools die beter zouden presteren in kracht, snelheid en kwaliteit. Twintig jaar later is die ambitie onveranderd en werkt Demarec onder meer aan een tweede generatie Multi-Quick Processor (MQP) en zijn er plannen voor een DCC 2-cilinder betonschaar van 10.000 kg.

Spoorkranen met volautomatische snelwissels garanderen Peter van der Meer hoger rendement
Spoorkranen met volautomatische snelwissels garanderen Peter van der...

Spoorkraanverhuurder Peter van der Meer in Leimuiden maakte eind vorig jaar als eerste binnen deze nichemarkt de overstap van de CW-snelwissel naar een OilQuick volledig hydraulische snelwissel.

GMB blijft wisselen met OilQuick snelwisselsysteem voor wielladers
GMB blijft wisselen met OilQuick snelwisselsysteem voor wielladers

GMB BioEnergie Zutphen, één van de zes clusters van GMB, heeft twee Volvo L180 wielladers laten voorzien van een nieuw OilQuick automatisch snelwisselsysteem. Per wiellader wordt er bij GMB BioEnergie minimaal vier keer per uur van bak gewisseld. 'Als we onze wielladers niet met dit systeem uitrusten is de doorlooptijd veel langer. Dan zouden we simpelweg ook meer wielladers nodig hebben om dezelfde werkzaamheden uit te kunnen voeren', aldus Rob Groot Jebbink, operationeel verantwoordelijk bij GMB BioEnergie Zutphen.