Alles over Elektrische truck

'Ik wil niet meer terug naar diesel'
'Ik wil niet meer terug naar diesel'

Met de recente aanschaf van een 8x4 Volvo FMX Electric met autolaadkraan en haakarmsysteem, zet AW Groep een nieuwe standaard in duurzaam transport. Chef werkplaats Dennis Versluis, teamleider Daan Wijnhout en chauffeur/machinist Nico Kors vertellen over de voordelen van deze elektrische vrachtwagen en de ervaringen van AW Groep bij het gebruik ervan. "Ik wil niet meer terug naar diesel!"

AW Groep kiest voor Volvo FMX Electric
AW Groep kiest voor Volvo FMX Electric

AW Groep heeft een Volvo FMX 8x4 bakwagen aangeschaft. Het bedrijf gaat de elektrische truck met 16 ton/meter autolaadkraan en haakarmsysteem inzetten voor groen- en infraprojecten. De Volvo FMX Electric wordt in september geleverd door dealer Volvo Group Truck Center.

Volvo zet dit jaar een elektrische demovloot in. (Foto's: Volvo Trucks)
Volvo Trucks blijft marktleider in segment bouwvoertuigen

Volvo Trucks heeft een uitstekend jaar achter de rug. Het marktaandeel groeide, ondanks alle uitdagingen vanwege materiaaltekorten zoals chips, naar 22,7 procent in het segment boven de 6 ton. Daarmee is Volvo in Nederland het tweede truckmerk, achter DAF Trucks met 32,2 procent marktaandeel. Ook in het segment van het bouwtransport wist Volvo te groeien. Met 23 procent is het Zweedse truckmerk daar de grootste. 

Volvo introduceert nieuwe versies van zware elektrische trucks
Volvo introduceert nieuwe versies van zware elektrische trucks

Volvo Trucks breidt zijn aanbod trucks uit met de introductie van robuuste versies van zware elektrische trucks: de Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze laatste toevoeging van robuuste trucks versterkt naar eigen zeggen Volvo's positie op het gebied van elektrisch vrachtwagentransport.

Rowill Transport gaat zand en grind vervoeren met Scania R360 hybride
Rowill Transport gaat zand en grind vervoeren met Scania R360 hybride

Als eerste in Nederland gaat Rowill Transport uit Heijen zand en grind vervoeren met twee Scania's R360, als 4x2 trekker met hybride aandrijving. Eigenaren Roy Vergeer en William Heemstra zeggen hiermee tegemoet te komen aan de vraag van meerdere opdrachtgevers om de CO2-uitstoot van het transport zoveel mogelijk te beperken.

Historische IAA Hannover: ongekende transitie in transport
Historische IAA Hannover: ongekende transitie in transport

Nee, de dieselmotor is zéker nog niet afgeschreven. Toch staat het bouwtransport aan de vooravond van een ongekende transitie. Dat blijkt op de IAA vrachtwagenbeurs. Accu-elektrisch gaat in rap tempo een grote rol spelen, óók in ons zware werk tot 50 ton GVW. Volgens een recente studie zal 70% van de nieuwe trucks in 2035 elektrisch zijn. Volvo verwacht dit aandeel zelfs al in 2030. Efficiëntere E-assen, betere accutechniek en de komst van zware megawatt-laders moeten de komende jaren het verschil maken.

(Foto: Matthijs Verhagen)
'Elektrische trucks vanaf 2025 goedkoper dan dieseltrucks'

Internationaal adviesbureau PricewaterhouseCoopers publiceerde onlangs het rapport 'The dawn of electrified trucking' waarin het bedrijf de markt voor zero-emissie transport analyseert en voorspelt.

Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter actieradius
Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter...

Volvo Trucks onthulde een nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten  
Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door...

Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest.

Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks
Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Als eerste wereldwijde vrachtwagenfabrikant begint Volvo Trucks nu met de serieproductie van zware elektrische trucks van 44 ton (Gross Combination Weight) . Volvo Trucks begint met de serieproductie van de elektrische versies van haar belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.