'Ik wil niet meer terug naar diesel'

'Ik wil niet meer terug naar diesel'

Met de recente aanschaf van een 8x4 Volvo FMX Electric met autolaadkraan en haakarmsysteem, zet AW Groep een nieuwe standaard in duurzaam transport. Chef werkplaats Dennis Versluis, teamleider Daan Wijnhout en chauffeur/machinist Nico Kors vertellen over de voordelen van deze elektrische vrachtwagen en de ervaringen van AW Groep bij het gebruik ervan. "Ik wil niet meer terug naar diesel!"

AW Groep koos voor de Volvo FMX Electric 8x4 vanwege zijn robuustheid, laadvermogen en configuratiemogelijkheden. De truck wordt voornamelijk ingezet voor grondverzet- en transportwerkzaamheden, met name in binnenstedelijke gebieden. De elektrische aandrijving maakt stil en emissievrij werken mogelijk, wat cruciaal is in gebieden met milieuzones of waar geluidsoverlast een punt van zorg is.

Door de keuze voor de 8x4-configuratie, is de truck flexibel inzetbaar voor verschillende taken. De HMF-kraan met een hefvermogen van 16 ton meter in combinatie met een 26 tons haakarmsyteem, maakt ‘m nog veelzijdiger.

“Duurzaamheid staat centraal bij de AW Groep. De overstap naar elektrisch transport is een bewuste keuze om de CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een schoner milieu. Onze missie is om in 2030 voor het overgrote deel emissieloos te zijn”, zegt Daan Wijnhout, zoon van oprichter Ad Wijnhout.

"We zien ook dat onze opdrachtgevers steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid", vult Dennis Versluis aan. "De Volvo FMX Electric sluit perfect aan bij deze visie en stelt ons in staat om onze werkzaamheden op een milieuvriendelijke manier uit te voeren."

AW Groep heeft al jarenlang een goede samenwerking met Volvo Trucks. Inmiddels rijden er vijftien Volvo’s rond. “We waarderen de kwaliteit van de trucks, de service en het meedenken van de dealer”, zegt Wijnhout. “Het advies- en aanschafproces verloopt soepel, met volledige ondersteuning van Volvo Trucks. We krijgen alle informatie die we nodig hebben en kunnen rekenen op deskundig advies. Ook de samenwerking met de dealer is erg prettig.”

Chauffeur/machinist Nico Kors deelt zijn ervaringen met de Volvo FMX Electric 8x4. Hij benadrukt het comfort en de veiligheid van de truck, vooral omdat deze door de elektromotor zo stil is. “Je merkt het eerder als er andere weggebruikers rondom de vrachtwagen zijn”, zegt hij. “Zo is het voor mij veiliger werken en het maakt dat de communicatie met de mensen op de bouwplaats daardoor ook veel beter is.”

Kors wijst ook op de veranderingen in rijstijl die de elektrische truck vereist. Goed anticiperen en defensief rijden is daarbij belangrijk. “Je moet goed vooruitkijken en je rijstijl aanpassen om de accu te sparen”, legt hij uit. Hij benadrukt dat de kracht en prestaties van de Volvo FMX Electric niet onderdoen voor conventionele dieseltrucks. “De truck heeft voldoende power en kan alles aan wat we van hem vragen. En dat zonder dieselwalmen en trillingen. Ik wil niet meer terug naar diesel!”

Inmiddels zijn de volgende twee elektrische voertuigen in bestelling.

Dit artikel is gesponsord door Volvo Trucks.