Alles over Brandstofbesparing

De Volvo ECR58
PARTNERTEST | Volvo ECR58: Kleine grote jongen

'Een kleinere versie van de grote jongens uit Zweden', is de eerste indruk van testmachinist Jan Jacob Bles bij het zien van de Volvo ECR58. 'Deze machine maakt meteen al een professionele, zeer solide indruk en lijkt bergen werk te kunnen verzetten. Al is dat natuurlijk pas echt met zekerheid te zeggen na een stevige test!' Leef je uit, Jan Jacob...

Dubbel duurzame Powerscreen Warrior 1800 geleverd bij De Beijer Groep
Dubbel duurzame Powerscreen Warrior 1800 geleverd bij De Beijer Groep

De Beijer Groep heeft onlangs een nieuwe elektrisch aangedreven Powerscreen Warrior 1800 in gebruik genomen. Het is de tweede Powerscreen Warrior 1800 die in zeer korte tijd bij De Beijer in gebruik is genomen.

De eerste twee 980 XE-machines in Nederland draaien bij Sievo BV. (Foto's: Matthijs Verhagen)
Cat XE-wiellader met cvt bespaart vier liter diesel per uur

Sievo, gespecialiseerd in het onderhoud, de verhuur en verkoop van machines in de overslagsector, heeft jarenlange ervaring met verschillende soorten machines. Daarom weet eigenaar Arnold van Ouwerkerk dat een wiellader met een traploze transmissie zuinig tot fors zuinig kan zijn.

(Foto's: Matthijs Verhagen)
Praktijktest | CAT 980 XE wiellader: een traploze overslagbuffel

In middelzware wielladers is de traploze transmissie, ook wel continu variabele transmissie (cvt) genoemd, in opmars. Zo'n bak brengt de kracht van de motor efficiënt over op de wielen en dat spaart diesel. Cat introduceerde de cvt zo'n 10 jaar geleden als optie. Recent ontwikkelde de fabrikant een nieuwe en sterkere variant van deze transmissie, waarmee Cat deze nu ook kan inbouwen in nog zwaardere wielladers met meer motorvermogen. Zoals in de dertigtons 980 XE. Tijd voor een praktijktest.

Hardox – een staalproduct ontwikkeld door SSAB AB – is slijtvast. Het is gebruikt in graafbakken. Door de hardheid is er minder materiaal nodig, waardoor de onderdelen lichter worden. (Foto: SSAB)
'Machinebouwers moeten vaker kiezen voor lichtgewicht materialen'

Het is hoog tijd dat de bouwmaterieelmarkt opnieuw kijkt naar materialen die gebruikt worden in machines en op zoek gaat naar manieren om de hoeveelheid materialen te verminderen. Dit stelt Alastair Hayfield, senior research director bij Interact Analysis.

Besparen met variabel toerental
Besparen met variabel toerental

WEG, specialist in variabel-toerentalregelingen en motoren, heeft een handleiding gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe een variabel-toerentalregeling kan helpen om geld te besparen en het milieu te ontzien. De handleiding bevat ook advies voor specifieke applicaties bij de keuze van variabel-toerentalregelingen voor ventilatoren, pompen, HVAC-systemen en compressors.

Volvo CE heeft NorrDigi getest op een 30 tons Volvo EC300E rupsgraafmachine.
Volvo CE test elektro-hydraulische oplossing om brandstof te besparen

Volvo Construction Equipment en het Finse bedrijf Norrhydro stellen een digitale hydraulische technologie te hebben ontwikkeld die de productiviteit van machines verhoogt, het brandstofverbruik verlaagt en de CO2-uitstoot vermindert. Het huidig hydraulisch systeem van een machine zou met de vinding deels overbodig worden.

PRAKTIJKTEST | Komatsu WA475-10, traploos en stabiel
PRAKTIJKTEST | Komatsu WA475-10, traploos en stabiel

De cvt-transmissie is bezig aan een gestage opmars bij de middelzware wielladers. Deze continu variabele transmissie kent weinig verliezen én laat de motor werken op minder toeren. Onbetwist resultaat: brandstofbesparing. Cat was pionier, Liebherr volgde en nu kan ook Komatsu een wiellader met cvt leveren. Het systeem ontwikkelden de Japanners zélf, én ze bouwden er gelijk ook een nieuwe 25-tons shovel omheen: de WA475-10. Tijd voor een onafhankelijke praktijktest.

PRAKTIJKTEST | Volvo EC300E Hybrid, brandstof besparen zonder poespas
PRAKTIJKTEST | Volvo EC300E Hybrid, brandstof besparen zonder poespas

Hybride is een vrij begrip. De meesten associëren het met een diesel-elektrische aandrijving. Helder verhaal: dat heeft deze Volvo níét. Toch dacht Volvo goed na over zijn hybrid-systeem. Het is technisch eenvoudig, betaalbaar, en heeft geen effect heeft op het bedieningskarakter van de kraan. Maar kan de Volvo EC300E Hybrid in onze huidige markt nog hét verschil maken?

De elektrische wals van BAM Infra: goed voor 100 procent CO2-reductie.
Afronding Green Deal: tot 20 procent brandstofbesparing via Het...

Een machine bedienen via Het Nieuwe Draaien kan tot 20 procent brandstofbesparing en CO2-reductie opleveren. Gebruikmaking van een start-stopsysteem en werken in de eco-modus kunnen leiden tot een besparing van 13 procent.