‘Als jonge jongen ging ik vaak mee met mijn vader, die destijds machinist was bij de firma Van de Haar in Wekerom. Als mijn vader pauze had, mocht ik wel eens met zijn Atlas machine draaien. Zo maakte ik al op jonge leeftijd kennis met het vak van machinist’, vertelt Jan de Vries.
Op 16-jarige leeftijd begint hij in 1994 zijn carrière als machinist op een Atlas 404 mini. ‘Het kraantje was van mijn vader, die inmiddels als zelfstandig machinist werkte. Met vier dagen werken en één dag in de week naar het SOMA College, heb ik vervolgens mijn machinistendiploma gehaald.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Echte fan van het Zweedse merk
Jan de Vries maakt daarna de overstap naar een Åkerman H10, die hij tweedehands aanschafte. ‘Mijn eerste nieuwe kraan was een Åkerman 230, gevolg door een Volvo EC240. Mijn huidige machine, een Volvo EC250E, kocht ik samen met mijn vader in maart 2017. De machine heeft inmiddels 3.300 uur op de teller. Na twee Åkerman machines en twee Volvo’s, kun je wel stellen dat ik een echte fan ben van het Zweedse merk. Vooral het comfort van Volvo spreekt mij aan. De machines zijn solide en alles is netjes afgewerkt. In de afgelopen kwart eeuw heb ik vanzelfsprekend wel eens op een ander merk gedraaid, maar ik blijf trouw aan Volvo.’
Jan werkt voor verschillende opdrachtgevers en doet alle voorkomende werkzaamheden, variërend van grondwerk tot sloopwerk. ‘Of zoals hier in Hoorn draaien bij een breker, in opdracht van Van de Kraats en Bouw. Slopen is wat ik het liefste doe. Ik houd van de afwisseling van dat werk. Ik bewaar goede herinneringen aan de sloop van de Vredestein fabriek in Raalte, in opdracht van de firma Roseboom uit Ede. Daar kwamen alle facetten van sloopwerk voor mij aan de orde, van slopen tot sorteren tot het laden van de puinbreker. Ook de sloop op het Enkaterrein in Ede in opdracht van de firma Vink uit Barneveld was een mooie klus. In de toekomst zou ik graag nog eens een vliegtuig slopen. Dat lijkt me erg mooi om te doen.’
Tekst gaat verder onder de foto.
‘Vandaag beginnen, gisteren klaar’
De jubilerend machinist ervaart dat de werkdruk in de afgelopen 25 jaar is toegenomen. ‘Vroeger was het gemoedelijker. Tegenwoordig is het vandaag beginnen en gisteren klaar.’ Ook vindt Jan het lastig dat hij nog maar weinig storingen aan de machine zelf kan oplossen. ‘Mijn eerste Atlas machinetje had vijf zekeringen, tegenwoordig zit zoveel elektronica onder de motorkap dat je bij een storing alleen nog maar de dealer kunt bellen. Goede service van de dealer is dan van groot belang. Als mijn machine hier bij de breker stil valt, kan er niet meer gewerkt worden. De breker, de shovel, het transport, alles en iedereen staat dan stil. Dat maakt het voor mij als kleine ondernemer wel eens lastig. Toch kan ik mij geen mooier beroep voor stellen.’