OVV na Voorschoten: opdrachtgevers hebben te weinig aandacht voor...
Bij spooronderhoud wordt nog te veel gestuurd op de beschikbaarheid van sporen en te weinig op veiligheid, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Bij spooronderhoud wordt nog te veel gestuurd op de beschikbaarheid van sporen en te weinig op veiligheid, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
De bouw wordt gekenmerkt door zwaar werk. Niet op de kantoren, maar wel op de talrijke bouwplaatsen zelf. Voor de mensen die het zware werk doen is het niet mogelijk om tot pensioen door te werken, zeker niet nu die leeftijd omhoog blijft gaan.
Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) onderzocht de arbeidsmarkt in de rapportage 'Trends op de bouwarbeidsmarkt 2023-2027'. Daarbij werd extra ingezoomd op de situatie in de gww. Daar produceren 80.000 fte nu gezamenlijk voor ruim 20,5 miljard euro.
De 39-jarige Wim Beukers werkt inmiddels 7,5 jaar bij Damsteegt. Maar hij zit al vanaf zijn zestiende op een kraan. Geregeld is Wim te vinden op een drijvende kraan: een Midi Float of een Big Float.
Machinist zijn op een Big Float is op zich al bijzonder. Maar als je dan ook nog winnaar bent van het Machinistenkampioenschap 2023, verdien je zeker een nominatie als machinist van de maand.
De 28-jarige Lorenzo Warmerdam zit voor het Ridderkerks Kraanwagenbedrijf RKB regelmatig op de Spierings SK2400-AT7. Lorenzo draait bij RKB ook wel op andere mobiele torenkranen. 'Maar de AT7 blijft toch een gevalletje apart. Als ik die 7-asser voorbij hoor denderen, gaat mijn hart toch wat harder kloppen.'
De grootste of de sterkste; dat blijft toch altijd mooi. Ook voor de 28-jarige Lorenzo Warmerdam. Hij zit regelmatig op de Spierings SK2400-AT7. Dat is de sterkste mobiele torenkraan ter wereld, waarvan er maar drie rondrijden in Nederland. 'Die AT7, dat is toch een gevalletje apart.'
De motor en het hart van iedere bouwmachine zit in de cabine. De machinist: trotse vakmensen die de bouw laten draaien. Wij spraken uitgebreid vier van hen.
Gerritjan Bunt draait sinds februari vorig jaar bij Cornelisse Elst op een elektrische Doosan DX165. Het dieselgeluid blijft hem als echte machineman in het hart zitten, maar hij vindt het mooi om te zien dat nu na een jaar de elektrische mobiele kraan volop mee kan doen met de diesels.
Sinds februari vorig jaar draait Gerritjan Bunt voor Cornelisse Elst op een elektrische Doosan DX165 E. 'Staad kwam met deze omgebouwde Doosan. Daar had Cornelisse wel oren naar, want we willen graag vooruitstrevend zijn. We hebben er inmiddels de nodige ervaring mee opgedaan en weten er nu heel veel van.'
Kees van Etten is al zijn leven lang kraanmachinist. In 1994 begon hij voor zichzelf en nam hij een Atlas 1404 over van zijn baas. Dat merk is hij altijd trouw gebleven.
Kees van Etten is al zijn leven lang kraanmachinist. En dat altijd al op een Atlas. De afgelopen drie jaar kocht hij voor zijn bedrijf elk jaar een nieuwe, zodat hij er nu vier heeft draaien.
Machinisten laten zien wat er aan ontwikkelingen speelt. Dat is het doel van de Machinisten Scholingsdagen, die vorige week voor de 30e keer werden gehouden. Dat zijn technische ontwikkelingen, maar tegenwoordig ook de ontwikkelingen van soft skills, zoals aanspreken op onveilig of ongewenst gedrag.