Op de dag dat bekend werd dat Nederland in 2023 voor ruim een miljard euro aan Chinese elektrische auto’s importeerde (en China daarmee de derde leverancier werd van elektrische auto’s) spraken we beide heren van Zoomlion op de kersverse eigen vestiging in Dordrecht. Die vestiging startte officieel op 1 maart dit jaar. Patrick van Tiel is er regional sales director en Donald Seinen business administrator. ‘Wij kunnen veel leren van hoe Chinese fabrikanten produceren, hoe ze hun waardeketen inrichten, hoe je in hele korte tijd wereldspeler kunt worden en hoe je klanttevredenheid vorm geeft’, zegt Van Tiel. ‘Die laatste, klanttevredenheid, staat bij ons altijd op 1 en daarmee onderscheiden wij ons duidelijk van
andere Chinese aanbieders.’
Wat elektrische auto’s (EV’s) betreft steeg China trouwens qua belang voor Nederland van positie 12 in 2022 naar de genoemde derde positie in 2023. Het gros van de 1,1 miljard EV’s is overigens bestemd voor andere Europese landen en dat is ook precies de rol die Zoomlion Nederland op zich moet gaan nemen. Naast het op de kaart zetten van het merk in Nederland.
Focus op Europa
Van Tiel begint met het schetsen van de oorsprong en achtergrond van het bedrijf. ‘Zoomlion werd in 1992 opgezet en is een beursgenoteerd bedrijf. Niets bijzonders zou je wellicht denken, dat zijn veel West-Europese en Amerikaanse spelers ook. Maar voor een Chinese fabrikant is dat wél bijzonder. Je kunt namelijk precies zien welke aandeelhouders een groot belang hebben en welk belang de overheid heeft.’ Seinen: ‘Sterker nog, Zoomlion is genoteerd aan de beurs van Shanghai en van Hongkong.’
Nadat de fabrikant in korte tijd groeide van nationale speler tot een wereldspeler die met regelmaat behoort tot de top 10 van materieelfabrikanten ter wereld, heeft het bedrijf nu Europa en ook Nederland in het vizier. Daartoe startte het in 2023 in Europa en in maart dit jaar dus in Nederland, in Dordrecht. Dat het bedrijf ‘onze’ markt serieus neemt en hier torenhoge ambities heeft, blijkt wel uit het opzetten van voorraadhoudende fabrieksvestigingen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en Spanje. ‘Vanuit
Nederland zijn wij verantwoordelijk voor de Benelux, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië’, geeft Van Tiel aan.
Het bedrijf start in Europa met 6 van de in totaal 18 business-units/productgroepen: hoogwerkers, heftrucks, elektrische palletwagens en elektrische palletstapelaars, rupsgraafmachines, betonmixers en -pompen, mobiele kranen en torenkranen. Voor de eerste vier productgroepen zijn dealernetwerken in opbouw (reeds bestaand voor de hoogwerkers) en mobiele graafmachines en torenkranen worden rechtstreeks aan eindgebruikers verkocht. Seinen: ‘De ambities hier zijn torenhoog. Dat wordt gevoed door eerder gerealiseerde omzetgroei van wel 300 procent in andere nieuwe markten.’
Klanttevredenheid voorop
Zoomlion is niet de eerste en zeker niet de laatste Chinese fabrikant die voet aan wal zet in Europa en zegt het anders te gaan doen. Toch zijn Seinen en Van Tiel overtuigd van de andere aanpak van hun bedrijf. Van Tiel: ‘We hebben geleerd van eerdere ervaringen met - de toen nog geel gekleurde - Zoomlion machines in Nederland. Je wordt op een nieuwe markt niet succesvol zonder (eigen) lokale vertegenwoordig, zonder lokale service en onderdelenvoorziening en zonder oog te hebben voor de specifieke wensen van bedrijven.
Dat de machinist hier een bepalende stem heeft bij de aanschaf van een nieuwe rupsgraafmachine bijvoorbeeld, kon er bij de bedrijfsleiding niet in. Noch dat door het niet kunnen leveren van een machine in bedrijfskleuren of het niet kunnen aanpassen van bijvoorbeeld de bediening, een verkoop afketst. Bij een bedrijf dat klanttevredenheid als prioriteit heeft, kan dat er gewoon niet in. Daarom zijn we in Nederland net als in andere landen goed naar de wensen van klanten gaan luisteren. Daar doen we vervolgens ook echt iets mee en dat is niet typisch Chinees.’
Dat het Zoomlion menens is, blijkt wel uit het initiatief om jaarlijks uit elk Europees focusland een aantal machinisten uit te nodigen op de fabriek in China zodat de productontwikkelaars daar kunnen leren van de specifieke behoeften hier. ‘Op andere vlakken zijn klanten ook nu al verrast. Bijvoorbeeld door de standaard 230 Volt aansluiting in de bak van onze schaarliften’, vertelt Seinen.
Samenwerkingen met toeleveranciers
Dat klanttevredenheid verder gaat dan een aangepaste joystick of een laarzenhouder, beseft de fabrikant natuurlijk ook. Zo worden er samenwerkingen opgetuigd met leveranciers van aanbouwdelen, draaikantelstukken en uitrustingsstukken. ‘Want een Nederlandse gebruiker zit niet te wachten op drie standaardbakken bij een graafmachine.’
Zoomlion Nederland realiseert zich maar al te goed dat een goede service en onderdelenvoorziening cruciaal zijn voor een optimale klantbeleving en -tevredenheid. Voor de hoogwerkers, die al wat
langer in Nederland verkocht worden, zette het bedrijf daartoe begin dit jaar een samenwerking met de Belgische specialist TVH op.
Tegelijkertijd wordt op de eigen locatie in Dordrecht aan de opbouw van een onderdelenmagazijn voor de overige productgroepengewerkt. ‘De locatie in Dordrecht is bewust gekozen vanwege de
nabijheid van de Rotterdamse haven en de mogelijkheid om snel machines en onderdelen te kunnen distribueren in Europa’, benadrukt Van Tiel. ‘En wie behoefte heeft aan financiering van een nieuwe machine kan ook gewoon bij ons terecht. Onze financieringstak zit in Luxemburg en we werken veel samen met SDF Lease & Finance.’
Kwaliteit door automatisering
Zoomlion wil afrekenen met verouderde percepties van Chinese machinekwaliteit. ‘Door te focussen op automatisering en echt naar klanten te luisteren, heeft Zoomlion enorme kwaliteits-
verbeteringen bereikt’, zegt Patrick van Tiel. De productielijnen, vooral voor hoogwerkers, zijn sterk geautomatiseerd en produceren elke zeven minuten een lift. Donald Seinen concludeert: ‘Klanten melden dat Zoomlion machines net zo goed presteren als die van andere gevestigde fabrikanten. Onze kwaliteit en gebruikerservaring hebben een sterke reputatie opgebouwd. Ook andere business- units zijn bezig hun processen te automatiseren om dezelfde kwaliteitsstandaarden te bereiken.’
Dit artikel is gesponsord door Zoomlion.