Elektrisch bouwen is de toekomst; waar liggen de kansen?

Elektrisch bouwen is de toekomst; waar liggen de kansen?

Het woord emissie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit aanbestedingen. Diverse projectgroepen werken aan routekaarten voor schoon en emissieloos bouwen in de nabije toekomst. Met zware machines die draaien op fossiele brandstof is dit echter een lastige opgave. Waar liggen de kansen? Wat is mogelijk?

Het elektrificeren van bouwmachines is een duurzame oplossing om de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch te reduceren en te voldoen aan de milieueisen van opdrachtgevers en de overheid. En daarvoor is het niet nodig om een machine direct te vervangen.

Radboud van Dusseldorp, commercieel technisch manager bij Industrial Automation-specialist VSE uit Schoonhoven, vertelt over de kansen van elektrificatie van (zware) bouwmachines.

Radboud van Dusseldorp: ‘Schone machines zijn een must als je niet beperkt wilt worden in je werkgebied.’

Klimaatneutraal

De wereld verandert snel en we worden steeds bewuster van onze impact op de opwarming van de planeet. Klimaatneutraal bouwen is dan ook geen toekomstmuziek meer. Het startschot is enkele jaren geleden al gegeven met het klimaatakkoord van Parijs. ‘In 2030 moet de totale CO2-uitstoot van Nederland 49 procent lager liggen dan in 1990. En in 2050 moeten we volledig energieneutraal zijn. De overheid stelt daarom steeds strengere eisen aan de uitstoot van CO2, fijnstof en andere schadelijke afvalstoffen’, begint Van Dusseldorp.

‘In veel steden vind je daarom zero emission zones en in aanbestedingen is er meer aandacht voor uitstootbeperkingen en emissieloos bouwen. De eisen zullen de komende jaren alleen maar uitgebreider en ambitieuzer worden.’

Uitstootarme optie

Het vervangen van de traditionele brandstofmotor voor een uitstootarme optie, zoals een accu, is een belangrijke stap om de uitstoot te verminderen. ‘Schone machines zijn een must als je niet beperkt wilt zijn in je werkgebied en om je positie ten opzichte van concurrenten te versterken. Een elektrische machine is volledig emissievrij, stil in gebruik, efficiënter en over het algemeen zijn de onderhoudskosten van een accu een stuk lager.

Daarnaast draagt een elektrische motor ook bij aan een gezonde werkomgeving voor je medewerkers. Zij zijn dan immers niet meer dagelijks blootgesteld aan de schadelijke gassen van brandstofmotoren’, voegt Van Dusseldorp toe.

Als specialist in Industrial Automation & Motion Control houdt VSE zich uitsluitend bezig met de elektrische aandrijving van machines.

Van fossiel naar elektrisch

Op dit moment zijn bouwmachines met fossiele aandrijving nog steeds koploper. Een klein gedeelte is elektrisch aangedreven of hybride. Er is dus nog voldoende ruimte voor verduurzaming, maar de sector is ook verdeeld over elektrificatie. Van Dusseldorp: ‘We merken dat er bij een aantal bouwbedrijven nog scepsis heerst over het elektrisch aandrijven van bouwmachines. Veel gehoorde argumenten zijn dat op bouwplaatsen geen laadvoorzieningen zijn voor het opladen van enorme accu’s, dat accu’s nooit voldoende vermogen kunnen leveren en dat het vervangen van het complete machinepark enorme kosten met zich meebrengt.’

Dankzij snel opeenvolgende ontwikkelingen en innovaties zijn deze verweren tegen elektrificatie inmiddels achterhaald, maar Van Dusseldorp krijgt ze nog geregeld te horen.

Elektrificeren

‘Wij begrijpen deze gedachten maar al te goed. Bouwmachines zijn natuurlijk onmisbaar in het bouwproces en elke minuut dat een machine niet gebruikt wordt, kost geld. Je wilt daarom op dit vlak niet te veel risico lopen. Elektrificatie staat gelukkig al lang niet meer in de kinderschoenen en is al ver doorontwikkeld. VSE Industrial Automation is in staat om machines met de allerhoogste vermogensbehoefte, zoals heimachines, hijskranen en betonpompen, te elektrificeren. Daarbij zijn mobiele laadstations nu zo krachtig dat je al het materieel ter plaatse kunt opladen. Ook is het niet nodig om een machine voor het einde van de economische levensduur te vervangen, want het is juist mogelijk om bestaande machines te elektrificeren. Je hebt daarbij de mogelijkheid om de machine volledig te elektrificeren of je kiest voor een hybride model’, vertelt Van Dusseldorp verder.

Optimalisatie bedrijfsvoering

VSE is specialist in Industrial Automation & Motion Control en geen machinebouwer. Van Dusseldorp: ‘We houden ons enkel bezig met de elektrische aandrijving en besturing van een machine. Om die reden werken wij veel samen met machinebouwers, maar ook met eindgebruikers. Door het elektrificeren van een machine optimaliseren we deze tegelijkertijd, waardoor er nog efficiënter en duurzamer gewerkt kan worden. De integratie van hard- en software zorgt bovendien voor een schat aan waardevolle data. Hierdoor krijg je meer inzicht in het functioneren en de prestaties van een machine. Dit biedt weer nieuwe kansen om een machine verder te optimaliseren. Denk hierbij aan een efficiënter gebruik van de accu en het verlagen van de onderhoudskosten.’

Een elektrische machine draagt volgens Van Dusseldorp dus niet alleen bij aan het reduceren van de emissie, maar zorgt ook voor een geoptimaliseerde bedrijfsvoering.

Twee jaar nadat de Ramspolbrug werd geopend, heeft de praktijk uitgewezen dat de brug net zoveel energie opwekt als gebruikt.

Groene projecten

‘Duurzaamheid speelt binnen ons bedrijf altijd een belangrijke rol. Als innovator in industriële automatiseringsoplossingen hebben wij al veel groene projecten uitgevoerd, zoals het energieneutraal aansturen van de Ramspolbrug. De kennis en de ervaring die we bij dit soort projecten hebben opgedaan, zetten we ook in bij andere projecten, zoals het elektrificeren van (zware) bouwmachines. Als je bedenkt dat we een complete brug elektrisch én energieneutraal kunnen openen en sluiten, dan lijkt het elektrisch aansturen van de zwaarste bouwmachine ineens niet meer zo spannend’, aldus de commercieel technisch manager.

‘Niets is minder waar, want precisie, oplaadvermogen en efficiënt energiegebruik kunnen altijd verder geoptimaliseerd worden. We blijven daarom investeren in de doorontwikkeling van onze oplossingen.’

Dit artikel is gesponsord door VSE Industrial Automation

Emissievrij: Nu investeren of straks achteraan lopen 'Ontkennen heeft geen zin'

Emissievrij: Nu investeren of straks achteraan lopen 'Ontkennen heeft...

In samenwerking met brancheorganisatie BMWT verzorgt BouwMachines op woensdag 4 december de BouwMachines Kennisdag op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Thema van deze dag: 'Het MKB en de missie naar zero-emissie: een pragmatische aanpak met perspectief voor de ondernemer'. Diederik van Hattem directeur van DNL Machines & Equipment - importeur van grondverzet- en wegenbouwmachines van het Chinese merk SANY - is een van de sprekers. "Qua energietransitie adviseer ik al mijn klanten aan te haken."

Foto: Staad.

Staad wacht niet tot morgen en introduceert 'energy as a service'

In samenwerking met brancheorganisatie BMWT verzorgt BouwMachines op woensdag 4 december de BouwMachines Kennisdag op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Thema van deze dag: 'Het mkb en de missie naar zero-emissie: een pragmatische aanpak met perspectief voor de ondernemer'. Sijmen Staadegaard - commercieel directeur bij Staad BV - is een van de sprekers. "Waarom wachten tot morgen, als het vandaag al kan?"

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Drie jaar werkten lang werkten zeven aannemers, twee kennisinstellingen en Staad samen in het consortium De Bouwplaats van Morgen. Met als doel kennis opdoen over de inzet van elektrische graafmachines uit het zware segment. Op 12 september presenteerden zij hun bevindingen in Veghel, waarbij veel aandacht was voor de laadkosten. 

Ivo van der Mark. Foto: Van Assendelft Fotografie.

'Er zijn weinig sloopbedrijven meer over. Bijna alle slopers zijn...

Jajo wil een van de duurzaamste bouwbedrijven van Nederland zijn. Met circulaire kantoren en bedrijfsgebouwen is het bedrijf al koploper. Het 'oogsten' van bouwmaterialen leverde echter een fors verlies op. De vastberaden Jajo-ceo Ivo van der Mark peinst er niet over om daarmee te stoppen. "Schaarste aan bouwmaterialen gaat vroeg of laat komen."