Elektrificatie: nu geen excuus meer?

Elektrificatie: nu geen excuus meer?

De stikstofproblematiek dreigt zowel de bouw als de industriële projecten in het slot te gooien. Mede om dat voor te zijn is er een nieuwe stikstofwet in het leven geroepen. In deze stikstofwet is onder andere geld voor emissieloos materieel gereserveerd. In Nederland is veel ontwikkeld in emissieloos materiaal. Zo ook bij Intercel uit Haarlem op het gebied van innovatieve accupakketten. Martijn Kleintjens praat ons bij.

“Als het gaat over emissieloos materieel, kunnen we wel zeggen dat we de laatste jaren heel veel hebben bereikt op het gebied van shovels, graafmachines, hoogwerkers, betonpompen en andere rollende machines. Vooral in het laatste anderhalf jaar is die ontwikkeling heel erg hard gegaan. We hebben enorme sprongen gemaakt op het gebied van capaciteit en veiligheid", vertelt Kleintjens.

Lithium NMC versus Lithium IJzer

“De accupakketten die tot voor kort veelvuldig werden toegepast in bouwkundige applicaties waren gebouwd op basis van lithium-NMC accu’s. Deze kobalthoudende accu’s vormen - vooral door dat kobalt - een zwaardere milieubelasting dan de nieuwste generatie lithium ijzer accu’s. Door oververhitting en onbalans in de accucellen kunnen de NMC accu’s nog wel eens minder goed uit de verf komen. Ook de beperkte prestatie bij lage temperaturen en de relatief korte levensduur zijn niet bevorderlijk voor een massale omarming van deze techniek.”

Er zijn nu nieuwe typen LFP-cellen beschikbaar die veel compacter zijn”

Het beschikbaar komen van een nieuw type accucel, een kobaltvrije lithium-ijzer-fosfaataccu - afgekort tot LFP - is een van de oorzaken van die snelle ontwikkeling.

"LFP-cellen zijn al ruim 10 jaar beschikbaar. Het grote verschil is dat er nu nieuwe type cellen beschikbaar zijn die veel compacter zijn. De hoge energiedichtheid, gecombineerd met een uitstekende thermische stabiliteit, veiligheid en elektrochemische eigenschappen, zorgen voor een snelle groei in de populariteit. Dan gaat er ineens een wereld aan mogelijke toepassingen open."

"Verder is de constructie waterdicht. De waterdichte behuizing wordt op maat gemaakt uit rvs, staal of aluminium en voorzien van aanraakveilige connectoren. Daarnaast er is vaak geen waterkoeling nodig zodat het totale systeem niet onnodige complex wordt. Hiermee houden we ook kostbare ruimte over die kan worden ingezet voor extra capaciteit."

Samenwerking

Gebroeders Geens/Knikmops

Kleintjens: “Bij Intercel worden de pakketten samen met de opdrachtgever ontwikkeld. Op die manier zorgen we ervoor dat we rekening houden met alle mogelijke omstandigheden en parameters. Op die manier wordt de best passende constructie gerealiseerd. Aan de buitenkant ziet een accupakket er simpel uit. Zo simpel is het ook in de installatie. Plug and play en een aantal draaiuren dat vergelijkbaar is met een dieselmotor."

"Dat betekent dus ook: goed luisteren naar de opdrachtgever en nauw contact houden tijdens het proces. Nagenoeg alle klanten die een eerste project met ons hebben gedaan, zijn blijvende klanten geworden. We zorgen bij alle projecten voor een persoonlijke benadering en onze opdrachtgevers hebben direct en persoonlijk contact met een van onze engineers. Ook in de aftersales.”

Punten verdienen

"Veel aanbestedende instanties vragen of eisen nul uitstoot, nul geluid, nul vibraties - en dus elektrische oplossingen. Dat betekent dat er flink wat punten te verdienen zijn met de elektrificatie van het machinepark."

"De accu’s zijn geschikt voor zelfs de meest zware toepassingen met veel vibraties en extreme temperaturen. De levensduur is veelal gelijk aan die van de machine of installatie: 5.000 cycli bij 80 procent."

Martijn Kleintjens besluit: “We hebben er heel veel ervaring mee en helpen met enige regelmaat ook bedrijven die halverwege een elektrificatietraject zijn vastgelopen. Idealiter zitten we vanaf het begin aan tafel, dat werkt voor alle partijen het beste. Maar het komt ook voor dat we halverwege worden ingeschakeld om een proces over te nemen. We pakken alle vragen omtrent elektrificatie op.”

Dit artikel is gesponsord door Intercel

IQIP introduceert volledig geïntegreerde Vibro-Hydrohammer-combinatie

IQIP introduceert volledig geïntegreerde Vibro-Hydrohammer-combinatie

IQIP is trots om de lancering van een volledig geïntegreerde Vibro-Hydrohammer-combinatie aan te kondigen, een innovatieve oplossing die IQIP's gloednieuwe trilblokken combineert met de bewezen Hydrohammer impacthamers. Aangedreven door multifunctionele powerpacks die compatibel zijn met beide technologieën en volledig bedienbaar via het draadloze C-36-bedieningssysteem, vereenvoudigt deze krachtige combinatie de werkzaamheden op locatie en levert het ongeëvenaarde efficiëntie en betrouwbaarheid voor de meest uitdagende funderingsprojecten. Alle materieel is beschikbaar voor huur en aankoop.

Foto: Michel Velderman.

Blij met elektrische Hooby: een gevoelige alleskunner

Voor het onderhoud aan watergangen heeft machinist Henry Kraijenoord van loon- en grondverzetbedrijf De Gier uit Benschop intussen zo'n 500 uur met de Hooby LC100 E-Tronic gedraaid. Wat hem opvalt? "Het is een gevoelige machine, waardoor ik er heel precies mee kan werken. En hij is lekker stil. In tegenstelling tot een machine met dieselmotor kan ik mensen buiten de cabine horen praten."

Foto's: Matthijs Verhagen

Bijzonder: Duitse elektrische grader met een Nederlands tintje

Op de Bauma in 2022 verraste de Duitse graderfabrikant HBM-Nobas met een volledig elektrische grader; de 16 tons BG120 TA-E. Graders vormen in ons land een kleine markt: elektrische graders zijn dus helemáál een bijzonderheid. Drenth Groep in Emmen (Drenthe) heeft inmiddels een jaar ervaring met de elektrische HBM. Hoe bevalt dat in praktijk?  

'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

Al veertig jaar is Geba actief in de verhuur van materieel en vakmensen voor de wegenbouw. Omdat de energietransitie in die sector naar zijn idee te langzaam ging, richtte directeur Wilfred Sleijffers Green Road Equipment op, dat als eerste ter wereld conventionele wegenbouwmachines ombouwt naar volledig emissievrij materieel. .