Optimaal verdicht en egaal wegdek voor Belgisch racecircuit Zolder

Optimaal verdicht en egaal wegdek voor Belgisch racecircuit Zolder

Met tien bochten, waaronder drie chicanes, vormt Circuit Zolder niet alleen een vier kilometer lange uitdaging voor coureurs, maar ook voor aannemers. Het was alweer vijftien jaar geleden dat het befaamde circuit een nieuwe asfaltlaag kreeg, dus werd het hoog tijd om het circuit in zijn glorie te herstellen. Hoofdaannemer APK en samenwerkende partijen deden een beroep op Topcon voor een 3D-meting van het circuit, 3D-freestechniek, GPS-geleide walsen en intensieve service. Gezamenlijk resultaat is een perfect nieuw wegdek.

Comfortabel en veilig rijden

David Vanderbeek, verantwoordelijk voor de infrastructuur van Circuit Zolder: 'Het asfalt van een circuit moet gemiddeld om de tien à vijftien jaar vernieuwd worden. De wegbedekking lag er naar ‘normale’ standaarden nog zeer goed bij, maar op deze baan worden snelheden van 230 km/u gehaald. In die omstandigheden hebben elk scheurtje en iedere oneffenheid in de weg een enorme impact. Door het circuit te vernieuwen, wilden we niet alleen de veiligheid, maar ook het comfort van de coureurs verhogen.'

Van wegdek scannen tot frezen: alles in 3D

Andy Jaenen: nóg betere tijden en minder slijtage aan de banden”

APK leidde het project en nam enkele partners in de arm. Als eerste was het de beurt aan Top-Off om de bestaande asfaltlaag uit te frezen. Top-Off en Topcon zijn geen onbekenden van elkaar; hun partnership verloopt al meer dan tien jaar succesvol. De keuze om ook dit project 3D uit te frezen was dan ook snel gemaakt. Voordat het team daadwerkelijk begon, werd de bestaande situatie opgemeten, met een IP-S3, een ‘mobile mapper’ van Topcon.

Met het SmoothRide-systeem werden belangrijke plekken zoals de chicanes in een mum van tijd exact opgemeten. Zo werd duidelijk waar de slechte plekken in het wegdek zaten die verbeterd moesten worden voor een optimaal resultaat. Op die manier kon de baan sneller én tot op de millimeter nauwkeurig worden uitgefreesd.

Optimale verwerkingstemperatuur en verdichting

Na het uitfrezen plaatste APK de nieuwe curbstones en afvoergoten, waarna het tijd was voor de nieuwe asfaltlaag. Deze werd geplaatst door Grizaco. De samenstelling van het asfalt blijft – zoals bij alle racecircuits van naam – een goed bewaard geheim. De plaatsing werd in realtime gemonitord met behulp van Pavelink. Met deze software module kon de transportplanning zo worden aangestuurd dat het asfalt gedurende het proces de optimale verwerkingstemperatuur had.

De walsen achter de asfaltspreidmachines werden uitgerust met een Topcon-GPS-systeem waardoor Zolder verzekerd was een optimale verdichting van het asfalt: een echte meerwaarde aangezien meerdere asfaltspreidmachines simultaan werkten. De walsen konden zo overlappend aan de slag; de balkman kreeg een kleurenkaart te zien waarop het aantal overgangen op het circuit live op alle schermen verscheen.

Belijning met een robot

Tot slot verzorgde Ultimated de tracering voor de belijning op het circuit; geen onbelangrijk onderdeel tijdens razendsnelle races. Om de punten en lijnen te plotten werd een robot gebruikt. Op plaatsen waar GNSS ontoereikend was, werd de robot met een Topcon Total Station aangestuurd om de lijnen te traceren. Deze methode zal in de toekomst vaker haar nut bewijzen in de wegenbouw: hiermee kan niet alleen sneller, maar ook nauwkeuriger, veelzijdiger én veiliger gewerkt worden.

'Topcon zorgde niet alleen voor de 3D-meting van het circuit, maar was intensief betrokken bij het hele project. Ze luisterden naar onze wensen en stuurden bij waar nodig. Tot in de eindfase konden we op hen rekenen', aldus hoofdaannemer APK.

Een geslaagde testrit Andy Jaenen

Andy Jaenen, een bekend gezicht in het racemilieu en een ervaren coureur, was een van de eersten die het circuit mochten uittesten na de werken. Zijn reactie: 'Het wegdek is mooi geëgaliseerd en de bochten liggen beter, waardoor je nu meer grip hebt. Dat zorgt voor nóg betere tijden en voor minder slijtage aan de banden. Vooral tijdens wedstrijden zoals de ‘24 Hours of Zolder’ zal het nieuwe asfalt een groot verschil maken.'

Door de coronamaatregelen zullen grote events nog even op zich laten wachten, maar tot die tijd is het circuit wel open voor individuele oefenritten. Zo kunnen coureurs alvast kennismaken met het gloednieuwe wegdek van Zolder.

Dit is een partnerartikel van Topcon / bekijk hier hun partnerdossier.

Renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 bij Barendrecht.

Tweede Kamer: minister moet aanbestedingsproces infrastructuur...

De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet het aanbestedingsproces voor grote infrastructurele projecten verbeteren. De Tweede Kamer heeft drie moties aangenomen met die strekking.

Van de buitenkant is amper te zien dat de Liebherr R920 is omgebouwd naar elektrische aandrijving.

Nijhuis Engineering bouwt tweede elektrische Liebherr voor...

Aannemersbedrijf Van Roon is actief in de Railinfra en investeerde eerder al in een door Nijhuis Engineering geëlektrificeerde Liebherr A922 spoorkraan. Na het succes van deze eerste elektrische Liebherr heeft van Roon nu ook een Liebherr R920 laten ombouwen. De railinfra branche werkt met zeer specialistische machines, net als in de GWW is elektrificering van het materieel nog niet wijdverbreid. Als het aan Nijhuis Engineering ligt komt daar verandering in.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Puzzelen voor experts: Britse hijsoperatie Mammoet

Puzzelen voor experts: Britse hijsoperatie Mammoet

Met zware strandjacks heeft Mammoet de 105 meter lange hoofdoverspanning van een nieuwe fiets-voetgangersbrug in Sunderland op zijn plek gelegd. De logistiek om al het materieel en materialen op het juiste moment aan de oevers en op het water te hebben was complex.