Comfortabel en veilig rijden
David Vanderbeek, verantwoordelijk voor de infrastructuur van Circuit Zolder: 'Het asfalt van een circuit moet gemiddeld om de tien à vijftien jaar vernieuwd worden. De wegbedekking lag er naar ‘normale’ standaarden nog zeer goed bij, maar op deze baan worden snelheden van 230 km/u gehaald. In die omstandigheden hebben elk scheurtje en iedere oneffenheid in de weg een enorme impact. Door het circuit te vernieuwen, wilden we niet alleen de veiligheid, maar ook het comfort van de coureurs verhogen.'
Van wegdek scannen tot frezen: alles in 3D
APK leidde het project en nam enkele partners in de arm. Als eerste was het de beurt aan Top-Off om de bestaande asfaltlaag uit te frezen. Top-Off en Topcon zijn geen onbekenden van elkaar; hun partnership verloopt al meer dan tien jaar succesvol. De keuze om ook dit project 3D uit te frezen was dan ook snel gemaakt. Voordat het team daadwerkelijk begon, werd de bestaande situatie opgemeten, met een IP-S3, een ‘mobile mapper’ van Topcon.
Met het SmoothRide-systeem werden belangrijke plekken zoals de chicanes in een mum van tijd exact opgemeten. Zo werd duidelijk waar de slechte plekken in het wegdek zaten die verbeterd moesten worden voor een optimaal resultaat. Op die manier kon de baan sneller én tot op de millimeter nauwkeurig worden uitgefreesd.
Optimale verwerkingstemperatuur en verdichting
Na het uitfrezen plaatste APK de nieuwe curbstones en afvoergoten, waarna het tijd was voor de nieuwe asfaltlaag. Deze werd geplaatst door Grizaco. De samenstelling van het asfalt blijft – zoals bij alle racecircuits van naam – een goed bewaard geheim. De plaatsing werd in realtime gemonitord met behulp van Pavelink. Met deze software module kon de transportplanning zo worden aangestuurd dat het asfalt gedurende het proces de optimale verwerkingstemperatuur had.
De walsen achter de asfaltspreidmachines werden uitgerust met een Topcon-GPS-systeem waardoor Zolder verzekerd was een optimale verdichting van het asfalt: een echte meerwaarde aangezien meerdere asfaltspreidmachines simultaan werkten. De walsen konden zo overlappend aan de slag; de balkman kreeg een kleurenkaart te zien waarop het aantal overgangen op het circuit live op alle schermen verscheen.
Belijning met een robot
Tot slot verzorgde Ultimated de tracering voor de belijning op het circuit; geen onbelangrijk onderdeel tijdens razendsnelle races. Om de punten en lijnen te plotten werd een robot gebruikt. Op plaatsen waar GNSS ontoereikend was, werd de robot met een Topcon Total Station aangestuurd om de lijnen te traceren. Deze methode zal in de toekomst vaker haar nut bewijzen in de wegenbouw: hiermee kan niet alleen sneller, maar ook nauwkeuriger, veelzijdiger én veiliger gewerkt worden.
'Topcon zorgde niet alleen voor de 3D-meting van het circuit, maar was intensief betrokken bij het hele project. Ze luisterden naar onze wensen en stuurden bij waar nodig. Tot in de eindfase konden we op hen rekenen', aldus hoofdaannemer APK.
Een geslaagde testrit Andy Jaenen
Andy Jaenen, een bekend gezicht in het racemilieu en een ervaren coureur, was een van de eersten die het circuit mochten uittesten na de werken. Zijn reactie: 'Het wegdek is mooi geëgaliseerd en de bochten liggen beter, waardoor je nu meer grip hebt. Dat zorgt voor nóg betere tijden en voor minder slijtage aan de banden. Vooral tijdens wedstrijden zoals de ‘24 Hours of Zolder’ zal het nieuwe asfalt een groot verschil maken.'
Door de coronamaatregelen zullen grote events nog even op zich laten wachten, maar tot die tijd is het circuit wel open voor individuele oefenritten. Zo kunnen coureurs alvast kennismaken met het gloednieuwe wegdek van Zolder.
Dit is een partnerartikel van Topcon / bekijk hier hun partnerdossier.