Uitdaging: een kustweg aanleggen aan de Indische Oceaan

Uitdaging: een kustweg aanleggen aan de Indische Oceaan

La Réunion, een afgelegen eiland in de Indische Oceaan tussen Madagaskar en Mauritius, is een Frans overzees departement. De autoriteiten daar wilden een snellere en veiligere kustweg aanleggen. Topcon Positioning Group werd gekozen als een betrouwbare partner.

Op het  dichtbevolkte eiland La Réunion van in totaal 2512 km² wonen 866.506 inwoners, met een kwart daarvan in de etnisch diverse hoofdstad Saint-Denis. Op het eiland bevindt zich ook een van de meest actieve vulkanen ter wereld, de Piton de la Fournaise. Deze vulkaan heeft een uniek landschap gecreëerd  dat is opgenomen op de UNESCO-werelderfgoedlijst.

Door de combinatie van extreme weersomstandigheden, hoge bevolkingsdichtheid en een zeer afwisselend landschap, is dit een uitermate lastige plaats om infrastructuur aan te leggen.

Verbinding tussen hoofdstad en La Possession

De oorspronkelijke kustweg RN1 vormt de verbinding tussen Saint-Denis en La Possession, de twee belangrijkste stedelijke centra op het eiland. Deze weg ligt ingeklemd tussen de oceaan en de rotsen en staat bloot aan natuurgeweld in de vorm van vallende rotsblokken en overstroming door hevige regenval. Met daarnaast ook nog de frequente springvloeden betekent dit dat de weg vaak onbegaanbaar is.

Dit gebeurt ongeveer 64 dagen per jaar, met een rechtstreeks effect op de handel die voor 60 procent afhankelijk is van vrachttransport over het deel van de RN1 dat de 'Route du Littoral' wordt genoemd.

Een technisch zeer complex project waarbij rekening moest worden gehouden met natuurlijke gevaren”

De autoriteiten van La Réunion wilden daarom een snellere en veiligere kustweg aanleggen, die helpt de verkeersopstoppingen te verminderen en gebruikers meer betrouwbaarheid, comfort en veiligheid biedt . Dit beloofde een technisch zeer complex project te worden, waarbij rekening moest worden gehouden met natuurlijke gevaren. Voor de aanleg van deze broodnodige verbinding, die in 2020 moet worden opgeleverd, werd Topcon Positioning Group gekozen als een betrouwbare partner.

De weg bouwen

De nieuwe kustweg, aangeduid als de 'Nouvelle Route du Littoral' (NRL), wordt 12,5 km lang en kost naar schatting € 1,66 miljard. Om de natuurlijke gevaren te vermijden, wordt hij aangelegd op een afstand van 80 tot 300 meter uit de kust. De drie hoofdsegmenten omvatten een 5,4 km lang kustviaduct en twee dijkwegen : een knooppunt en een dijk die La Grande Chaloupe verbindt met La Possession.

Het viaduct wordt langs de kust aangelegd vanaf Saint-Denis tot aan La Grande Chaloupe door VINCI Construction, Dodin Campenon Bernard, Bouygues Travaux Publics en Demathieu & Bard. Met 5,4 km lengte wordt dit het langste viaduct in zijn soort op Frans grondgebied. Het dek is bijna 30 meter breed en wordt voorzien van een flexibele zesbaansweg, waaraan in de toekomst een rijstrook kan worden toegevoegd die is gereserveerd voor het openbaar vervoer.

Variabele geotechnische omstandigheden

Door de positie in de open zee staat de infrastructuur bloot aan extreme invloeden van weer en zee, zoals cyclonen en springtij. Daarnaast moet rekening worden gehouden met gevoelige en variabele geotechnische omstandigheden. Dit maakte het noodzakelijk om de weg te prefabriceren en te beschermen. Het viaduct is ontworpen voor een levensduur van 100 jaar en moet zeer zware schokken kunnen doorstaan, waaronder ook botsingen met zeeschepen.

Het misschien wel belangrijkste aspect is dat de onderkant van het dek 13 tot 22 meter boven zeeniveau ligt, buiten bereik van de hoogste golven. De 3,6 km lange dijkweg tussen La Grande Chaloupe en La Possession wordt uitgevoerd als een zesbaansweg.

Het derde deel van de nieuwe verbindingsweg bestaat uit het knooppunt bij La Possession. De dijk wordt ontwikkeld door een combinatie onder leiding van GTOI (een dochter van Colas), waarin onder meer de SBTPC, een dochter van VINCI Construction, en VINCI Construction Terrassement deelnemen.

Topcon-technologie ter ondersteuning

Technologie van Topcon werd ingezet in verschillende fasen van het project, onder meer voor grondverzet, het plaatsen van de betonblokken van de zeewering en het inbedden van het viaduct. Alle aspecten van het project werden digitaal beheerd door middel van Sitelink3D Enterprise, waarmee rechtstreeks alle aangesloten machines en landmeetkundige GNSS ontvangers x63  op afstand konden worden aangestuurd.

Doordat alle gegevens van de bouwlocatie op afstand toegankelijk waren, werd miscommunicatie voorkomen en ging minder tijd verloren met heen en weer reizen naar de locatie.

35 machines met gps-apparatuur

Bij het project werden in totaal 35 machines gebruikt, zoals graafmachines, bulldozers en graders, die allemaal waren voorzien van gps-apparatuur van Topcon. Op de graafmachines werd X-63 machinebesturing gebruikt, waardoor deze zowel onder water als op steile hellingen konden werken. Dit voorkwam te ver afgraven en dure materiaaloverschrijdingen.

De X-63 volgde met 360° kantelsensoren de stand van de graafbak, waarbij GNSS-technologie nauwkeurige informatie verschafte over de positie ervan. grade Met dit systeem hoefde niet meer iemand continu het terrein te controleren op de juiste hellingshoek, waardoor veiliger en productiever kon worden gewerkt.

Daarnaast werkten alle bulldozers met 3D-MC²-technologie, waarmee ze zo snel en nauwkeurig als mogelijk konden afgraven. Omdat met 3D-MC² sneller egale oppervlakken worden bereikt, waren ook bij kritische toepassingen minder doorgangen nodig. Dit hielp tijd, brandstof en dus geld te besparen. Bij het asfalteren was een essentiële rol weggelegd voor het verdichtingssysteem C-63 van Topcon.

Dit systeem biedt kwaliteitsbeheersing in real-time, actieve weergave van het aantal walsgangen, de ICMV-waarden en de temperaturen van het asfaltmengsel. Omdat bij verdichting meerdere walsen moeten samenwerken, is het voor nauwkeurige resultaten essentieel dat elke operator niet alleen zijn eigen walsgangen ziet, maar ook die van andere machines. Het C-63-systeem maakte dit mogelijk, wat consistente, nauwkeurige en efficiënte verdichting oplevert.

Real time voortgang volgen

Alle gegevens werden continu bijgewerkt naar de statuspagina in Sitelink3D Enterprise, waar in real time de voortgang werd weergegeven en opgeslagen voor toekomstige rapportage. Dit maakte het mogelijk om fouten en problemen op afstand op te lossen. 'Het project wordt beheerd vanuit een kantoor, waar alle bouwteams worden gecoördineerd.

Andere teamleden leveren ondersteuning voor topografie en alle machines zijn voorzien van gps-apparatuur, zodat al het bouwwerk wordt gevolgd aan de hand van geografische coördinaten,' aldus François Verillaud, projectleider bij Société Bourbonnaise de Travaux Publics et de Construction (SBTPC).

Bouwen in de oceaan

Het project moest voldoen aan zeer strikte milieueisen: de flora en fauna in zee moesten worden gespaard en bijproducten en vervuiling van het bouwproces moesten tot een minimum worden beperkt. Daarnaast bleek het ook een uitdaging om de bouwmaterialen zelf op de juiste plek in de oceaan aan te brengen.

François legt uit: 'Het plaatsen van de golfbrekerelementen is een echte uitdaging. We moesten weten waar ze terecht zouden komen. Het water van de Indische Oceaan is niet altijd even helder, dus zochten we een manier om onder water de juiste plek te vinden.'

Het plaatsen van de golfbrekerelementen is een echte uitdaging”

Stéphane Magné, technisch directeur bij GTOI, voegt hieraan toe: 'Meestal heb je onder water geen zicht, maar met de Topcon-apparatuur konden we toch goed uit de voeten. Al onze machines zijn uitgerust met gps-apparatuur van Topcon, waardoor we de meest uiteenlopende uitdagingen konden overwinnen. Deze apparaten hebben als voordeel dat je alle materialen nauwkeurig op de juiste plek kunt aanbrengen.'

Minder duikteams

'Met het Topcon-materieel bespaarden we productietijd en konden we minder duikteams inzetten; duikers kosten behoorlijk wat geld en zijn niet altijd de veiligste optie met betonblokken die wel 32 ton kunnen wegen. Het plaatsen van onze apparatuur op basis van georeferenties is erg handig, vooral op de graafmachines met lange arm. We gebruiken het gps-systeem ook op onze vakwerkkranen, met name de 300-tons kranen, om de golfbrekerelementen langs de dijk te plaatsen. Het hele bouwproces heeft er voordeel van. We gebruiken het gps-systeem elke dag en zonder dit zou het hele proces stil komen te staan.'

Hoe droeg Topcon-technologie bij?

Gael Basseville, verkoopleider voor machinebesturingen bij Topcon Positioning Frankrijk, beheerde het project met het mondiale Topcon-team, van de fabrieken in de VS tot de afdeling R&D in Australië en de businessunits in Europa.

Gael merkt het volgende op over het project: 'Topcon is niet alleen maar zo efficiënt door de technologie, de eenheid en expertise van het team spelen ook een grote rol. We deelden onze kennis en knowhow met anderen die aan het RNL-project werkten, en dat droeg ertoe bij dat de technologie en methodiek over het hele eiland werden verspreid. Zo hielpen we meer veiligheid, betere nauwkeurigheid, kostenoptimalisatie en productiviteit te realiseren.'

Aanzienlijke besparingen

Mede door technologie van Topcon verloopt het project, dat in 2020 moet worden opgeleverd, volgens plan – ondanks alle natuurlijke gevaren, de uitdagingen die het landschap stelt en de strikte milieueisen. Van kleinere duikteams tot plaatsing van de zeeweringblokken en de voordelen van het digitale bouwterrein, deze technologie hielp de productiviteit te verbeteren in de gehele workflow. Hiermee werden aanzienlijke besparingen gerealiseerd op arbeid, materiaal en tijd.

De nieuwe weg verbetert niet alleen de verbinding en de openbare veiligheid, maar verkort ook de reistijd tussen La Possession en Saint-Denis. Voor de 80.000 reizigers die er elke dag gebruik van maken wordt dit een snelle, veilige en moderne verbinding.

Dit artikel is gesponsord door Topcon.

Renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 bij Barendrecht.

Tweede Kamer: minister moet aanbestedingsproces infrastructuur...

De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet het aanbestedingsproces voor grote infrastructurele projecten verbeteren. De Tweede Kamer heeft drie moties aangenomen met die strekking.

Van de buitenkant is amper te zien dat de Liebherr R920 is omgebouwd naar elektrische aandrijving.

Nijhuis Engineering bouwt tweede elektrische Liebherr voor...

Aannemersbedrijf Van Roon is actief in de Railinfra en investeerde eerder al in een door Nijhuis Engineering geëlektrificeerde Liebherr A922 spoorkraan. Na het succes van deze eerste elektrische Liebherr heeft van Roon nu ook een Liebherr R920 laten ombouwen. De railinfra branche werkt met zeer specialistische machines, net als in de GWW is elektrificering van het materieel nog niet wijdverbreid. Als het aan Nijhuis Engineering ligt komt daar verandering in.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Puzzelen voor experts: Britse hijsoperatie Mammoet

Puzzelen voor experts: Britse hijsoperatie Mammoet

Met zware strandjacks heeft Mammoet de 105 meter lange hoofdoverspanning van een nieuwe fiets-voetgangersbrug in Sunderland op zijn plek gelegd. De logistiek om al het materieel en materialen op het juiste moment aan de oevers en op het water te hebben was complex.