1. Machinist te snel op grote machine
In deze editie van Machinist van de maand vertelt Coen Molendijk hoe hij als klein ventje al gefascineerd was door grote machines. Nu geniet hij van het werken op zijn Develon-machine. Maar: "Als ik het opnieuw kon doen, had ik misschien eerst wat ervaring willen opdoen op kleinere machines."
2. Verkoop bedrijf door onzekere tijden
Familiebedrijf Jos Blom Kraanverhuur stopte na 37 jaar in het horizontaal- en verticaal transport en is verkocht aan Mammoet. "Op een gegeven moment wegen de risico's niet meer op tegen de voordelen van doorgaan."
3. Podcast: Het fatale ongeluk Lochem
Op 21 februari 2024 viel tijdens de opbouw van een brug in Lochem een van de brugbogen uit de takels van een kraan. Twee mensen kwamen om het leven en twee anderen raakten gewond. Jane Tijssen, projectmanager bij de Nederlandse Arbeidsinspectie praat over dit ongeluk en de gevolgen in een podcast.
4. Grondverzetbedrijf kiest voor oude liefde
Loon- en grondverzetbedrijf Olminkhof stapte jaren geleden voor hun mobiele graafmachines over van Atlas naar Liebherr. Inmiddels zijn de broers Jeroen en André Olminkhof weer terug bij hun vertrouwde merk.
Lees:Grondverzetbedrijf kiest met nieuwe Atlas voor oude liefde
5. Tuytel zet rem op investering in emissievrij
Arnold Tuytel startte 25 jaar geleden zijn eigen bedrijf en vierde deze mijlpaal in 2024. Een gesprek over groei, verandering, regels en – uiteraard – machines.
6. Eigenbouw wetlandkraan komt overal
Van Boxmeer bouwde een Takeuchi TB290 om tot wetlandkraan, inclusief een in eigen beheer ontworpen en gebouwde onderwagen. Deze bijzondere machine rijdt zonder schade in gebieden waar je te voet amper vooruit komt.
7. 4 bouwers, 1 asfalttransportbedrijf
Asfalttransportbedrijf Millenaar & van Schaik Beheer heeft in BAM Infra een nieuwe aandeelhouder gevonden die voor 17 procent instapt in het bedrijf. De bestaande aandeelhouders, Heijmans, Dura Vermeer en Versluys Groep, hebben hun aandeel vergroot naar 17 procent.
8. Binnenkijken bij Sany-fabrieken
Sany opende in de omgeving van Shanghai de deuren van drie fabrieken voor BouwMachines. Een exclusief kijkje in de keuken van de deze inmense fabrikant. Potentie, ambitie en trots vakmanschap vielen op. Maar het was niet allen goud dat blonk: lege fabriekshallen, beperkt aandeel voor Europese machines en de blijvende strijd tegen het imago van Chinees materieel.
9. Weidemann verkocht aan Weidemann
Vlak na het feest van het 35-jarige bestaan wordt Weidemann overgedragen aan Weidemann. De Duitse GmbH wordt volledige eigenaar van de Nederlandse tak.
10. Infrabouwer pioniert met lichte zelfrijder
Telkens met zware dumpers door een terrein rijden heeft impact op de bodem. Rijplaten zijn lang niet altijd de ideale oplossing. Van Eerd besloot zelf een lichtere dumper te bouwen met brede lagedrukbanden. Het idee, een zelfrijder met meer band dan dumper, is bijzonder in de markt.