Het startte ooit met de constatering van BMWT dat de materieelbranche een inhoudelijke dag mistte. Er waren genoeg mooie kleine en extreem grote beurzen waar de machines te zien waren. Prachtige events die nog steeds floreren, maar als het ging om het delen en uitwisselen van kennis was er niet veel te halen. De Kennisdag was een logische stap.
En zoals op 4 december bleek, is het nog steeds een logische en relevante dag. Eén waarop alle partijen die met elkaar (moeten) samenwerken in gesprek gaan over de belangrijkste thema’s. Ook dit jaar was het programma opgebouwd rond de gezamenlijke uitdaging van de transitie naar een emissievrije sector. Dat er allemaal ongetwijfeld intelligente, zwaar onderzochte en bediscussieerde routekaarten liggen die de ambitie dicteren is één ding, maar de werkelijkheid en haalbaarheid liggen in de uitvoering.
En juist daar, in de praktijk, liggen nog veel uitdagingen, losse eindjes en vragen. Vragen die op de Kennisdag gesteld werden. Zoals dat gaat bij transities zijn de antwoorden niet altijd sluitend. Wel zijn er voorbeelden van opdrachtgevers, ondernemers en leveranciers die al meters hebben gemaakt. Zij vertelden op de Kennisdag hoe zij te werk gaan, maar ook welke problemen, uitdagingen en tegenvallers je onderweg kunt tegenkomen.
Mislukkingen
Vooral de tegenslagen kregen aan het begin van de dag aandacht van Paul Iske, professor en oprichter van het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Hij sloeg de spijker op de kop met zijn verhaal over hoe je in een transitie in ieder geval één zekerheid hebt: de route naar de finish gaat nooit in een rechte lijn. Sterker, in de loop der tijd kan de eindstreep nog verplaatst worden. En, niet onbelangrijk, fouten maken of 'mislukken' hoort erbij. Omarm dat.
Dit advies bleek een goed uitgangspunt voor de rest van de dag. In verschillende kennissessie lieten experts van onder andere BMWT, onderzoeksinstituut TNO en Topsector Logistiek zien waar de branche staat. Zij vertelden over de aantallen, kosten en opbrengsten van de energietransitie. Het eerlijke verhaal, dat kan dienen als onderbouwing van de investeringskeuzes die gemaakt moeten worden.
Mogelijkheden en beperkingen
Daarnaast was er veel ruimte voor ondernemers (zoals Tuytel, Sterk en Klever) die al bezig zijn met emissievrije machines. In deze sessies kwamen niet alleen hosannaverhalen over oneindige kansen aan bod, maar ging het ook over reële afwegingen en beweegredenen van individuele ondernemers. Het leverde levendige discussies op over de mogelijkheden en beperkingen die bedrijven onderweg tegenkomen.
Want de kopgroep van bedrijven mag dan al een tijd onderweg zijn naar een emissievrije toekomst, op de Kennisdag werd duidelijk dat met het aansluiten van het peloton nieuwe en oude uitdagingen opspelen. Er zijn te weinig machines, investeringen zijn te hoog en opdrachtgevers willen niet betalen. Deze kwesties zijn weer relevant en vragen om duidelijke antwoorden.
Voor een deel werden de oplossingen op de Kennisdag besproken. Tegelijk konden deelnemers constateren dat de branche nog in een fase zit waarin onzekerheden erbij horen. Onderweg naar de emissiearme stip op de horizon zal er zeker nog het een en ander mislukken.