In gesprek met de Arbeidsinspectie over dieselmotoremissies
Uit gesprekken die De Groene Koers voerde, bleek dat er veel behoefte is aan duidelijkheid over wat de wet verlangt van werkgevers ten aanzien van dieselemissies.
Uit gesprekken die De Groene Koers voerde, bleek dat er veel behoefte is aan duidelijkheid over wat de wet verlangt van werkgevers ten aanzien van dieselemissies.
Bouwend Nederland kondigde begin juni 2024 aan dat de richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel beschikbaar is. Met deze richtlijn kunnen aannemers en opdrachtgevers onnodige risico's uitsluiten en goede afspraken maken. Maar zit de branche hier op te wachten en wat lost de richtlijn op? "Dit is een levend document"
Het Hoofdlijnenakkoord met de plannen voor de komende jaren overhandigd aan de voorzitter van de Tweede Kamer. In twee paragrafen van het akkoord wordt ingegaan op de energievoorziening en bouw. Soms op hoofdlijnen, andere keren worden er ook meer concrete plannen beschreven. Een korte samenvatting
Bouwmachines met een dieselmotor van minder dan 56 kW en minder dan 10 ton moeten per direct een roetfilter met effectiviteit van 95 procent hebben. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. "Wie is er straks verantwoordelijk?"
Gemeenten, waterschappen en provincies krijgen van het Kabinet tot 2029 180 miljoen euro extra om te besteden aan de inzet van emissievrij materieel.
Interpolis trekt in hoger beroep aan het kortste eind in een kwestie over het al dan niet moeten vergoeden van de schade aan een graafmachine. De eigenaar van de machine krijgt bijna 11.000 euro schadevergoeding.
BMAir en Freshfilter, twee Nederlandse specialisten in filteroverdruksystemen, bundelen vanaf januari 2024 hun krachten om de Europese markt te veroveren. De twee gaan verder onder de naam BMAir.
Er komt naar verwachting per 2025 een verplichte richtlijn gevaarlijke stoffen aan over de opslag van lithiumbatterijen. De vorm waarvoor gekozen wordt is opmerkelijk. En voor materieeleigenaren "nogal heftig".
Sinds tractoren en bouwmachines een kenteken hebben, lijken ze bij metingen een dalende gemiddelde snelheid te laten zien.
Bij ongevallen in de bouw vielen dit jaar al meerdere doden, terwijl de sector veel energie steekt in veiligheid. 'Komt de aandacht wel op de juiste plekken?'