Alles over Straatwerk

Emissievrije betonmachine Foto: Roos Groep B.V.

's Werelds eerste emissievrije betonmachine

Roos Groep BV heeft de eerste volledig elektrische Slipform-Paver (betonmachine) ontwikkeld en gebouwd. Met deze betonmachine kunnen fietspaden, busbanen en rijwegen tot een breedte van 5 meter aangelegd worden. Dankzij toepassing van moderne technieken kan met deze machine volledig emissievrij worden gewerkt.

Foto's: Michel Velderman

Machinist van de maand januari: Arjan van Leussen en zijn Mecalac...

Al bijna 30 jaar lang draait Arjan van Leussen op een Mecalac. Sinds ongeveer een jaar is dat het nieuwe model Mecalac 12MTX. Daar bouwde hij voor HD Infratechniek zelf onder meer een vacuüminstallatie op, alsmede gereedschapskisten en spatborden.

PARTNERTEST | RELLY 1.3D/C: Verschil mag er zijn

PARTNERTEST | RELLY 1.3D/C: Verschil mag er zijn

In 2021 maakten we kennis met RELLY 1.0E, de eerste elektrische minishovel van De Schans in Hedel. Inmiddels zijn er meerdere modellen beschikbaar, inclusief varianten met een dieselmotor. De naar keuze met 25 of 44 pk leverbare 1.3 is er een van. Jan Jacob Bles gaat op zoek naar de verschillen.

Machinist van de maand september: Everhard van Haren en zijn Optimas S19

Machinist van de maand september: Everhard van Haren en zijn Optimas...

Machinaal bestraten. Dat is de kern van het werk van Everhard van Haren Grond- en Straatwerk uit Ede. Vanaf 2014 runt Everhard zijn eigen bedrijf. Eerst met een shovel met legklem en nu vooral met een Optimas S19, die speciaal voor machinaal bestraten ontwikkeld is.

VIDEO | Everhard van Haren en zijn Optimas S19

VIDEO | Everhard van Haren en zijn Optimas S19

Everhard van Haren Grond- en Straatwerk uit Ede houdt zich hoofdzakelijk bezig met machinaal bestraten. Everhard runt zijn eigen bedrijf sinds 2014. Hij begon met een shovel met legklem en werkt nu vooral met een Optimas S19, die speciaal voor machinaal bestraten ontwikkeld is.

(Foto's: Matthijs Verhagen)

Nieuw ontwikkelde straatriek zorgt voor minder handwerk

Het uitrieken van straatwerk met een puinbak aan een minigraver kan, maar is niet ideaal. Een pennenriek is het alternatief, echter kent die ook z'n beperkingen aan een lichte minigraver. Nauwkeurig werken hiermee is lastig en omdat de pennen relatief ver uitsteken, lever je in op kracht. Hierop ontwikkelde Cornelis Klein een nieuwe stratenriek. De eerste exemplaren draaien in de praktijk.

Swepac ontwikkelt zware elektrische trilplaat

Swepac ontwikkelt zware elektrische trilplaat

Infra-Equipment levert emissievrije zware geschakelde elektrische trilplaten. De eerste twee modellen zijn de Swepac FB200B en de FB300B. Beide zijn vooruit- en achteruitlopend, met een slagkracht van 3 en 4 ton.

De Schans: 'Investeer slim, met het oog op de toekomst'

De Schans: 'Investeer slim, met het oog op de toekomst'

Het straatwerk is niet langer het domein van de stratenmaker, meer en meer hoveniers bekwamen zich in het straatwerk. Enerzijds komt dat door een gebrek aan mankracht, maar ook het bedieningsgemak van machines draagt daaraan bij. Aan Jan-Willem Slegh, De Schans BV, vroegen we: hoe zorg je dat de stratenmakers en deze nieuwe groep bouwmachinegebruikers bediend worden?

Verkopen Jan-Willem Slegh (links) overhandigt namens De Schans de machines aan Wilfried Konings.

Konings Straatwerken heeft primeur met Stage V Knikmops 180

Konings Straatwerken in Den Bosch heeft als eerste in Nederland twee Knikmops 180 knikladers met Stage V motor geleverd gekregen. De Schans leverde aan het bestratingsbedrijf ook nog een Optimas S19 legmachine.

De Schans: 'Optimas biedt ons veel extra's'

De Schans: 'Optimas biedt ons veel extra's'

De Schans in het Gelderse Hedel was al bekend van de Knikmops-minishovels. Vanaf nu is het bedrijf ook importeur voor Optimas in Zuid- en West-Nederland. Het Duitse merk Optimas Maschinenfabrik bouwt machinale bestratingsklemmen en legmachines voor de wegenbouw. Een interview met Jan-Willem Slegh (Sales & Export De Schans) over de toegevoegde waarde van deze stap.