Brugdeel bij Lochem valt uit takels: 2 doden en gewonden
Een deel van een brug in aanbouw in Lochem (Gelderland) is ingestort. Hierbij zijn twee dodelijke slachtoffers gevallen.
Een deel van een brug in aanbouw in Lochem (Gelderland) is ingestort. Hierbij zijn twee dodelijke slachtoffers gevallen.
'Machinisten zijn onvoldoende beschermd tegen aanrijdgevaar', stelt machinistenvoorman Chris van Veldhuizen. 'Er zijn te veel factoren en schakels.'
Bij het dodelijke treinongeval tussen Leiden en Den Haag begin april zijn veiligheidsregels overtreden. Dat blijkt uit een reconstructie van Cobouw.
De kraanmachinist van de bouwkraan die dinsdagochtend betrokken was bij een groot treinongeluk, is daarbij om het leven gekomen. Dat meldt een woordvoerder van BAM. De kraanmachinist was in dienst van het bouwbedrijf.
Een last die valt, werknemers in de gevarenzone, of verkeerde hijsmaterialen; nog geregeld zien inspecteurs het misgaan bij hijswerkzaamheden met slachtoffers als gevolg. Het gebrek aan kwalificatie-eisen voor de 'rigger' is een zwak punt in de keten, concludeert de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA).
De rechtbank Rotterdam heeft Stebru veroordeeld tot een boete van 80.000 euro, waarvan 50.000 euro voorwaardelijk. De rechter acht het Zuid-Hollandse bouwbedrijf schuldig aan een kraanongeval waarbij een 24-jarige kraanmachinist omkwam.
Met een verplichte gecertificeerde opstellingstoets, had het dodelijke kraanongeval in Den Haag in 2019, waarbij een machinist van 60 meter hoogte uit een liftkooi werd geslingerd, voorkomen kunnen worden. Dat concludeert het instituut Toezicht Certificatie Verticaal Transport (TCVT). 'De opstellingskeuring die botsingen tussen kranen moet voorkomen, is nu te vrijblijvend. Theoretisch gezien kunnen tien technisch perfect gekeurde kranen elkaar allemaal omstoten.'
Bij het dodelijke kraanongeval uit 2019 in Den Haag raakte de giek van een torenkraan de liftkooi van de kraan ernaast. Kraanmachinisten en uitvoerders op de bouwplaats wisten dat dit kon gebeuren, bleek tijdens de rechtszaak in Rotterdam. Het Openbaar Ministerie (OM) houdt hoofdaannemer Stebru verantwoordelijk.
Kraanbedrijf Peinemann heeft 'tegen de fabrieksinstructies in gewerkt' op het project in Alphen aan den Rijn waarbij in 2015 twee hijskranen omvielen en achttien woningen werden verwoest. 'Zo werd met een van de kranen gewerkt met een maximale scheefstand van 2 graden in plaats van de voorgeschreven maximale afwijking van 0,3 graden', schrijft het Openbaar Ministerie op zijn website.
Het Rotterdamse kraanbedrijf Peinemann betaalt 175.000 euro voor het kraanongeval in Alphen aan den Rijn van vier jaar geleden. Hiermee voorkomt het een gang naar de strafrechter. Peinemann spreekt letterlijk over 'leergeld' dat is betaald.