Alles over GTL

Ondernemer moet dieselmachine 'waar mogelijk' vervangen door elektrisch

Ondernemer moet dieselmachine 'waar mogelijk' vervangen door...

Bouw- en grondverzetbedrijven kunnen in veel gevallen worden verplicht om hun op diesel draaiende graafmachines en wielladers te vervangen door accu-elektrische modellen. Dieselmachines mogen over het algemeen niet langer binnen worden gebruikt, en niet buiten als 'in de omgeving' ervan mensen moeten werken. Bedrijven hebben een 'inspanningsplicht' om 'waar mogelijk' dieselmachines te vervangen.

Uitstoot beperken: welke brandstof kiest u, en wat kost het? Bekijk dit overzicht

Uitstoot beperken: welke brandstof kiest u, en wat kost het? Bekijk...

Alternatieve brandstoffen zijn hot. Ze leveren direct minder emissies op en zijn veelal geschikt voor bestaande voertuigen en machines. De potentiële CO2-reductie, maar ook het verminderen van stikstof (NOx) lijkt interessant voor de materieelsector. In dit artikel maakt BouwMachines een tussenbalans op.

Riwal: 'Oplossingen zoeken vanwege hetze tegen diesel'

Riwal: 'Oplossingen zoeken vanwege hetze tegen diesel'

Riwal, gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers, constateert dat de markt volop in beweging is. 'Er is bijna een hetze gaande tegen dieselmachines. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar oplossingen', zei Stasz Zernicke, hoofd innovatie, tijdens de BouwMachines Kennisdag.

Shell TapUp levert de GTL Fuel op de bouwplaats en tankt de Riwal machines af.

Riwal wil groenste verhuurvloot van Nederland aanbieden

Riwal streeft ernaar de groenste verhuurvloot van Nederland te hebben. Inmiddels is de specialist in heftrucks, verreikers en hoogwerkers volgens eigen zeggen een heel eind op weg. Het merendeel van de ruim 3.000 machines uit de verhuurvloot wordt elektrisch aangedreven. Voor de 800 dieselaangedreven machines is Riwal overgestapt naar Shell GTL Fuel. 'Van een salesorganisatie hebben we ons ontwikkeld tot een kennispartner, die klanten helpt bij het maken van de juiste keuzes', stelt Stasz Zernicke, Head of Innovations bij Riwal.

Uitstoot van bouwmaterieel beperken: waarom, en wat zijn de oplossingen?

Uitstoot van bouwmaterieel beperken: waarom, en wat zijn de...

Emissiebeperking is een brandend actueel thema in de materieelsector. Veel fabrikanten zijn bezig met het onderzoeken en toepassen van manieren om de uitstoot door machines te verminderen. Waar fabrikanten nog niet zo ver zijn, komen Nederlandse dealer-importeurs met eigen oplossingen.

Riwal claimt 54 procent minder roet uit te stoten door GTL

Riwal claimt 54 procent minder roet uit te stoten door GTL

Verhuurbedrijf Riwal zegt de roetuitstoot met 54 procent te hebben verminderd door in zijn machines GTL te gebruiken in plaats van diesel. Ook de fijnstof- en stikstofemissies namen flink af, aldus Riwal.

Riwal wil 'de groenste' worden, en stapt over van diesel naar GTL

Riwal wil 'de groenste' worden, en stapt over van diesel naar GTL

Riwal stapt over van diesel op GTL. Op deze manier wil de verkoper en verhuurder van hoogwerkers een volgende stap zetten naar een duurzamere manier van werken. De ambitie van Riwal is om 'de groenste verhuurvloot van Nederland' aan te bieden.

Uitkomst GTL-proef vertekend door inzet oude machine

Uitkomst GTL-proef vertekend door inzet oude machine

De uitkomst van de GTL-proef waarbij 46 procent fijnstofreductie is gemeld, geeft een vertekend beeld. Als bij de onderliggende praktijktest een modernere machine was gebruikt, zou het verschil met diesel aanzienlijk kleiner zijn geweest. Dan zou dit verschil mogelijk zelfs 'dichtbij nul' hebben gelegen.

Meting: materieel Rotterdamsebaan stoot 46 % minder fijnstof uit

Meting: materieel Rotterdamsebaan stoot 46 % minder fijnstof uit

BAM en Shell zijn erin geslaagd om de uitstoot van fijnstof op het project Rotterdamsebaan in Den Haag met 46 procent terug te dringen. Dit resultaat werd bereikt door de machines te laten draaien op GTL in plaats van diesel. De fijnstofreductie is berekend door onderzoekers van TNO en SGS.

Materieel in Groningen aan de waterstof: 'Bij een graafmachine kan dit ook'

Materieel in Groningen aan de waterstof: 'Bij een graafmachine kan...

De gemeente Groningen is een van de voorlopers in het streven naar een emissievrije binnenstad. Alle eigen vuilniswagens, bestelauto's en materieel moeten in de toekomst draaien op waterstof. Grondverzetmachines op diesel komen de stadsgrenzen straks niet meer binnen. 'Het moment dat we de inzet van emissievrij materieel gaan eisen, komt er onherroepelijk aan.'