Alles over De Groene Koers

Heeft Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen zin? 

Heeft Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen zin?

Sinds 2022 is er jaarlijks Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB): een mogelijkheid om bij aanschaf een deel van de meerkosten van een schone of zero-emissiemachine vergoed te krijgen. Er bestaat veel discussie of subsidie voor aanschaf zinvol is en of het niet beter is om dit geld via opdrachtgevers beschikbaar te stellen.

foto: De Groene Koers

9 Prangende vragen over DME en de arbeidsinspectie

Dat de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) het handhavingsbeleid dieselmotorenemissie per 1 januari 2024 plots aanscherpte zorgde voor een schok. Ondernemers, BMWT en andere brancheorganisaties binnen De Groene Koers werden volledig verrast. De aanscherping riep er veel vragen op bij ondernemers. 9 daarvan beantwoorden we hieronder

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Drie jaar werkten lang werkten zeven aannemers, twee kennisinstellingen en Staad samen in het consortium De Bouwplaats van Morgen. Met als doel kennis opdoen over de inzet van elektrische graafmachines uit het zware segment. Op 12 september presenteerden zij hun bevindingen in Veghel, waarbij veel aandacht was voor de laadkosten. 

Cat 316E. Foto: Sebastiaan Suk

Wat doet het programma SEB voor de branche?

Om de emissies van bouwmaterieel flink omlaag te brengen wordt in het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) gewerkt aan één aanpak om bouw-, onderhouds- en sloopprojecten schoner uit te voeren. Deze samenwerking tussen marktpartijen en overheid dient een wederzijds belang. De overheid - die het initiatief heeft genomen om de emissies te verlagen - heeft de bedrijven en branches nodig. Omgekeerd hebben marktpartijen - voor het behoud van een eerlijk speelveld - de overheid nodig.  

Waardevolle lessen uit de autobranche

Waardevolle lessen uit de autobranche

Kunnen we als bouw-, infra- en groensector iets leren van de energietransitie in andere sectoren, zoals het personenvervoer?

'Tijd voor realisme in de gestelde emissievrije ambities'

'Tijd voor realisme in de gestelde emissievrije ambities'

Het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) heeft steeds meer impact op de materieelsector maar geeft niet altijd de duidelijkheid waar ondernemend Nederland zo'n behoefte aan heeft

(Foto: De Groene Koers)

Wat zijn de kosten per uur bij inzet van elektrisch materieel?

Wat kost het? Dit is een vraag die veel ondernemers bezighoudt. De Groene Koers bemerkt onrust onder bedrijven over al te optimistische voorbeeldberekeningen, maar constateert dat er geen eenvoudig antwoord te formuleren is. Op basis van een aantal uitgangspunten doet het platform toch een poging. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd confronterend.

Foto's: De Groene Koers

Groene BouwKracht wil niet wachten

Met vereende kracht besloten Schot Infra, Schadenberg Groep en Floris Infra vorig jaar een 'flexibele elektrische schil' aan hun bedrijven toe te voegen. In Groene BouwKracht brengen de bedrijven hun elektrische materieel onder, maar ook collega-bedrijven kunnen hier emissievrij materieel huren. "We wilden namelijk niet langer wachten op de politiek of opdrachtgevers, maar het zelf gewoon doen", licht Gerben Floris deze beslissing toe.

Utrecht, 30 oktober 2023, bijeenkomst ondertekening SEB-convenant. (Foto: Hans Roggen)

Convenant SEB is de start van omvangrijke transitie

Het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) zal een flinke impact hebben op de bouw-, groen- en infrasector. Zeker omdat het breed gedragen wordt. Ruim 45 partijen - overheden, opdrachtgevers, bedrijven en brancheorganisaties - ondertekenden op 30 oktober het convenant.

‘Om schoner te werken moeten we samen optrekken. Ondernemers en opdrachtgevers, maar ook kennisinstituten.’ (Foto: De Groene Koers)

SEB-convenant schetst route naar emissiearme toekomst

Eind oktober wordt het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend. Ondertekenaars verbinden zich aan het uitvoeren van de routekaart SEB om daarmee de transitie naar een emissiearme sector in gang te zetten. Jorrit van Ommen, beleidsmedewerker bij De Groene Koers en Bouwend Nederland, neemt de belangrijkste punten in vogelvlucht door.