Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland zijn begonnen met een pilotprogramma om de Asphalt Recycling Train beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo.
Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland zijn begonnen met een pilotprogramma om de Asphalt Recycling Train beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo.
Met de nieuwe 'Dash 5'-technologie heeft de geüpgradede asfaltmachine een vermogen van 129 kW die tot 700 ton per uur neerleggen(t/u).
"Het is half twaalf en ik heb nog maar 50% over." Dergelijke telefoontjes kreeg bedrijfsleider Iwan Trompert van BAM Infra Nederland geregeld van machinisten die voor het eerst op de emissieloze asfaltsets draaiden. "Maar inmiddels is het vertrouwen gegroeid en maken ze er een sport van om de machines aan het eind van de dag met nog 25% accucapaciteit op de dieplader te zetten."
Heijmans heeft recent een elektrische asfaltspreidmachine bij de Duitse fabriek Dynapac aangeschaft. ""We zitten nog in de pilotfase, om te kijken hoe we in de praktijk optimaal kunnen werken."
De machines waarmee wegenbouwer Van Gelder het Nederlandse wegennet onderhoudt, hebben een zwaar leven. De winter is een goed moment om de kolossale machines volledig te reviseren.
Van der Spek Vianen heeft onlangs een Dynapac SD1800W-e afgeleverd bij Van Gelder. Met deze levering gaat het om een wereldprimeur, claimt Van der Spek. Het is naar eigen zeggen de eerste af fabriek geproduceerde zero-emissie asfaltafwerkmachine die aan het werk gaat.
Een snelweg asfalteren kan nu grotendeels emissievrij, met de eerste complete 'stekkerkaravaan'. BAM Infra gebruikt nog wel een hybride kleefwagen, maar dat is alleen maar om de bouwkeet mee te slepen. De stoet machines kan een werkdag draaien op batterijen, maar voldoende laadvermogen vinden is wel een uitdaging.
Dura Vermeer zet vanaf deze maand een volledig elektrische kleine asfaltset in op haar asfaltwerken. Met deze asfaltset kan Dura Vermeer emissievrij asfalteren op infraprojecten. Zo zet de bouwer naar eigen zeggen een grote stap in de richting van emissievrij bouwen.
Werken in een metaalfabriek was helemaal niets voor hem. Arnold Muis maakte daarom al snel na de overstap naar de wegenbouw. Nu zit hij door bijna het hele land als machinist van een asfalteermachine, met als nieuwste aanwinst een Dynapac SD 2500 CS.
Arnold Muis volgde de opleiding metaalbewerking en werkte daarna een jaar lang in een metaalfabriek. Het werk vond hij geestdodend en dus stapte hij over naar de wegenbouw. Nu is hij machinist op een asfalteermachine.