Het is nu nog een grote dorre en kale vlakte, maar in de semi-woestijn net buiten de Indiase stad Bhuj moet over anderhalf jaar de nieuwe fabriek van bandenproducent BKT uit de grond gestampt zijn. BKT (voluit Balkrishna Tires) heeft grote ambities. In de komende drie jaar wil het de jaaromzet verdubbelen van 1 naar 2 miljard dollar. De nieuwe fabriek moet bijdragen aan die gewenste groei.
De Spuiboulevard in Dordrecht ondergaat de komende tien jaar een grondige metamorfose. Afgelopen jaar is daartoe de eerste aanzet gegeven. Bnext.nl (voorheen Beelen) maakt nu ruimte voor een nieuw stadskantoor. Voor de nieuwbouw moeten kantoren van de Rabobank en de Belastingdienst en een parkeergarage wijken. Alle facetten van (circulair) slopen komen op dit project aan bod.
De Drentse aannemer Avitec probeert met creatieve oplossingen het personeelsbestand op peil te houden. Albert Kamps is opleidingscoördinator bij Avitec en nauw betrokken bij de Avitec Academy. 'Onze werkwijze werpt nu zijn vruchten af.'
De krapte op de arbeidsmarkt treft alle sectoren, ook de materieelsector. Hoe interesseer je jongeren voor een loopbaan in de bouw? Hoe werf je nieuw medewerkers? En hoe houd je als ondernemer je personeelsbestand op peil?
Een half jaar na de oorspronkelijke datum, was het dan eindelijk zover. Op 24 oktober opende Messe München de deuren voor de grootste bouwmaterieelbeurs ter wereld. Zeven dagen lang konden de bijna 500.000 bezoekers van Bauma 2022 kennismaken met talrijke innovaties, veelal ingegeven door de drang naar emissievrij werken. Wie de beurs bezocht, kon maar één conclusie trekken: materieelfabrikanten hebben de ontwikkeling van schone machines inmiddels hoog op de agenda staan.
RGS uit Rijssen investeerde in een KMC500S-6. Het is de eerste machine van dit type in Nederland. BouwMachines zag de sloopmachine met 27 meter giek aan het werk bij de ontmanteling van de voormalige fabriek van Aluchemie in de Rotterdamse Botlek.
In de Rotterdamse Botlek werkt RGS de komende anderhalf jaar aan één van de grootste sloopprojecten van dit moment in Nederland. Daarbij wordt een opvallende machine ingezet: een KMC500 met 27 meter giek.
Er zijn zorgen over de beschikbaarheid van AdBlue. Door de hoge gasprijzen schalen meerdere fabrieken in Europa de productie van dit brandstofadditief af. Leveranciers van AdBlue ervaren dat de bevoorrading moeilijker wordt, maar zien nog niet direct tekorten ontstaan.
Twaalf brancheorganisaties, waaronder Cumela, Fedecom, MKB Infra, Veras en VVT, uiten grote twijfels over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de doelstellingen voor reductie van de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof in 2030. Zij vinden dat een convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) pas kan worden ondertekend als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
De 25-jarige Maarten Bakker vormt samen met vader Kees een vennootschap onder firma. Hij is binnen loonbedrijf Kees Bakker verantwoordelijk voor de afdeling grondverzet. In de toekomst zal Maarten het bedrijf van zijn vader overnemen, maar nu is hij nog vrijwel alle dagen actief op een Komatsu PW160-11.