De cabine van de nieuwe EC260 en EC300 F-serie heeft diverse praktische vernieuwingen ondergaan. "We hebben extra bergruimte gecreëerd naast de stoel op vloerniveau zoals voor flessen en thermoskannen," legt Jansen uit. "Ook is er een koelvak achter in de cabine geïnstalleerd om dranken koel te houden tijdens warme dagen." De linkerconsole is nu opklapbaar, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt, vooral voor grotere machinisten. De armsteunen zijn aan de console bevestigd, waardoor ze niet meer apart hoeven te worden opgeklapt.
"Door de radio te verplaatsen, is er in de rechterconsole extra bergruimte ontstaan," vervolgt Jansen. "Deze aanpassingen maken de werkplek van de machinist niet alleen comfortabeler, maar ook efficiënter ingericht. Een goed doordachte werkomgeving draagt immers bij aan de productiviteit."

Geavanceerde veiligheidssystemen
Veiligheid staat voorop bij de nieuwe modellen. Standaard zijn ze uitgerust met Volvo SmartView, een 360-graden camerasysteem dat samenwerkt met Co-Pilot 2 display. "Dit systeem biedt de machinist optimaal zicht rondom de machine," zegt Jansen. "Voor de Europese markt is dit geen optie maar standaard uitrusting. Het Volvo SmartView camerasysteem kan af-fabriek ook worden geleverd met obstakeldetectie om de veiligheid verder te vergroten. Het CoPilot 2 is eveneens standaard, evenals de bekabeling en sensoren voor Volvo’s Dig Assist GPS systeem.”
De machines zijn voorzien van uitgebreide LED-verlichting, waarbij lampen die op mensen kunnen schijnen zijn uitgerust met melkglas voor een aangenamere lichtspreiding. “Prettig voor het personeel dat rond de machine werkt."
De veiligheid is verder verbeterd door de verplaatsing van de opstappen naar de rechterzijkant van de machine. "Dit maakt het op- en afstappen veel veiliger," legt Jansen uit. "De machinist heeft nu beide handen vrij om de opstapbeugels vast te houden." Ook is er een extra handrail geïnstalleerd tussen de tank en de ruimte achter de giek, wat vooral bij slecht weer extra veiligheid biedt bij onderhoudswerkzaamheden.

Hydraulische hybride technologie
Een belangrijke innovatie is het hydraulische hybridesysteem. "Dit systeem slaat energie op uit de daalbeweging in een stikstofaccumulator," verduidelijkt Jansen. "Deze energie wordt vervolgens hergebruikt bij onder andere het heffen en zwenken, wat resulteert in een verbeterde efficiëntie." Het systeem is vooral effectief bij werkzaamheden waarbij grote daalbewegingen worden gemaakt, zoals het laden vanuit de diepte op vrachtwagens.
"Het bijzondere aan ons hybridesysteem is dat de opgeslagen energie wordt gebruikt op de gehele aandrijflijn," vervolgt Jansen. "Een hulpmotor, gemonteerd op een PTO bij de pompen, zet de hydraulische energie om in mechanische aandrijfkracht. Dit zorgt ervoor dat de machine met een lager motortoerental hetzelfde werk kan doen, wat direct resulteert in brandstofbesparing."
Technische specificaties
De EC260 weegt in Nederland ongeveer 28 ton en werkt met een slotenbak van 1800 liter. De EC300 weegt bijna 32 ton en kan werken met een slotenbak van 2000 liter. Beide machines worden in Nederland standaard uitgerust met 900 millimeter rupsplaten voor een optimale bodemdruk op zachte ondergrond.

Uitgebreide service en ondersteuning
SMT biedt als importeur uitgebreide ondersteuning. "We leveren en verhuren niet alleen de machines, maar bieden ook maatwerk oplossingen," benadrukt Jansen. "Onze specialisten ondersteunen klanten met technisch advies, afleveringsinstructies en trainingen. Bij specifieke wensen werken we samen met Volvo-erkende partners."
Dit artikel is gesponsord door SMT Netherlands.