Dinand van den Hoek (24) uit Epe volgde zijn opleiding tot machinist aan het SOMA College. Hij begon in het grondverzet op grote bouwplaatsen. "Maar dat was vooral in het westen van het land. Dat kostte heel veel reistijd." Het was reden om op zoek te gaan naar een andere uitdaging. Die leek hij te vinden in de bosbouw. "Daar zat ik ook wel op een kraan, wat ik het liefste wilde, maar de meeste tijd reed ik toch op de uitrijwagen."
Hij solliciteerde als machinist op een 9 ton rupskraan, maar het werd een mobiele Cat 318. En daar is Dinand wel heel blij mee. De Cat 318 is ook gelijk de grootste mobiele kraan van zijn werkgever Aannemingsbedrijf Netjes in Kampen.
Bij Aannemingsbedrijf Netjes in Kampen vond hij twee jaar geleden wel wat hij zocht. Het bedrijf is breed actief in groen-, grond- en waterwerken. "Er was een vacature voor een machinist op een 9 ton rupskraan, maar ondertussen had Netjes een groot waterwerk aangenomen. Ze vroegen mij of ik daar op wilde draaien met een mobiele kraan. Die zouden ze eerst huren om te kijken hoe het beviel. Het werk met de mobiele kraan sprak mij wel meer aan en dus heb ik 'ja' gezegd."
Baggerschuifboot
Later is Dinand nog wel gevraagd of hij alsnog op de rupskraan wilde werken. "Dat hoefde voor mij niet. Die wordt veel gebruikt voor het korven van watergangen. Dat vind ik voor een tijdje best leuk werk, maar geen maanden achter elkaar. Ik zit nu meer langs de weg, je moet meer opletten en je hebt vaak meer afwisseling."
Op dit moment is Dinand bezig met een langduriger klus. Hij draait met zijn kraan in Lelystad in combinatie met de nieuwe baggerschuifboot van Netjes. "Die baggerschuifboot zit met een lier aan mij vast en schuift de bagger naar mij toe. Als je een beetje mooie watergang hebt kan dat wel 40 kuub in één keer zijn. Dan haal ik het met de baggerknijper uit het water om het in de kippers te laden. Als er ruimte is, gaat het soms eerst ook wel in een container. Maar nu werken we op een schouwpad. Daar is geen ruimte voor een vrachtwagen met container en laad ik dus de kippers. Er rijden hier nu twee tractors met kippers."
Veel wachten
Het betekent wel dat er soms redelijk veel wachttijd in het werk zit. "Als het loopt is het mooi werk, maar het wachten kan wel eens wat saai zijn inderdaad. De machine is er wel op ingericht. Toen Netjes deze kraan na een huurperiode zelf kocht, zijn er een aantal aanpassingen gedaan. Er zit onder meer standverwarming op. Als je dan moet wachten kun je de motor uitzetten en hou je het toch lekker in de cabine."
De wachttijd benutte Dinand ook om zijn graafmachine wat op te pimpen, onder meer met mooie extra verlichting op een RVS-buis. Ook liet hij extra ramen blinderen. "Een deel van de ramen laat Netjes zelf standaard blinderen, zoals het achterraam en een deel van de zijramen, maar ik wilde meer ramen blinderen."
Verder is de graafmachine uitgerust met 27 MC en benut Dinand de wachttijd ook voor het maken van mooie filmpjes. "Ik maak met een drone geregeld filmpjes van mijn werk. Die plaats ik vervolgens op Tiktok onder de naam Dinandvdh. Er zijn best veel machinisten die dat volgen. Ik krijg er vaak reacties op. Dan komen er bijvoorbeeld bestuurders van tractoren die we inhuren naar me toe van 'hé, ik ken jou van Tiktok'. Dat is gewoon leuk om te horen!"
Bomen zagen
Het werk dat Dinand graag doet, zit toch in de bosbouw die hij eerder achter zich liet. "Bomen zagen en stapels maken. We gebruiken daarvoor een forest cutter. Dat is een soort cirkelzaag met twee knijpers erboven om de stam van een boom vast te pakken. Met de forest cutter kun je echt serieuze bomen omzagen, tot wel 30 centimeter doorsnee. We dunnen er bossen mee uit en halen ondergroei weg. We doen dat onder andere voor Defensie, pas nog op een groot terrein bij Veenhuizen. Je werkt dan ook heel zelfstandig. Vaak krijg je een kaartje mee van weg te zagen singels en kun je verder naar eigen idee bepalen hoe je het werk doet. Een mooi aanbouwdeel is ook de Groeneveld Zaagkast. Dat is een grijper gecombineerd met een soort kettingzaag, waarmee je heel dikke stammen door kunt zagen."
"Natuurbouw is mooi, maar ik wilde wel graag van alles wat. Ik ben nu ook wel bezig met korven of met bijvoorbeeld het vervangen van duikers en ook hijswerk. Omdat ik de zwaarste mobiele kraan van het bedrijf heb, word ik vaak op verschillende plekken ingezet."
Verlenggiek
De Cat M318 van Dinand is daar ook voor uitgerust. "Er zit bijvoorbeeld een verlenggiek onder de snelwissel. En met de schuifborden en de stempels kan ik overal stevig en stabiel staan." Waar nodig kan Dinand een aanhanger meenemen met hulpstukken. "Voor de baggerklus waar we nu aan werken, heb ik een wagen met bakken mee en de baggerknijper. Ook gebruiken we rijplaten, vooral om niet met de modder te smeren. De rijplaten kan ik met deze knijper zelf leggen."
Dinand is voornamelijk actief in de regio rondom Kampen. "Heel veel lange reistijden heb ik niet meer. Het is bijna altijd wel binnen een uur. Meestal is het 30 à 40 minuten. Veenhuizen was een uitzondering met een wat langere reistijd, maar dat was ook maar voor een paar weken. Ik heb een bedrijfsauto bij huis staan en reis rechtstreeks naar het werk. Aan de zaak in Kampen kom ik bijna niet."
Dinand heeft daarmee alle redenen om tevreden te zijn. "Ik heb het hier naar mijn zin en zit hier helemaal goed. Ik heb afwisselend werk, ik heb leuke collega’s en een mooie machine. En wat wil je als machinist dan nog meer?"