1. De laadinfrastructuur is ontoereikend
Verburg: "Meer dan twee op de vijf bouwprofessionals (43 procent) denken dat er onvoldoende laadinfrastructuur beschikbaar is om efficiënt gebruik te maken van elektrisch materieel.
Feit: hoewel een juiste stroomaansluiting een uitdaging kan zijn, zijn er meer mogelijkheden dan vaak wordt gedacht. Bij de overstap naar elektrisch materieel op de bouwplaats is het belangrijk om regelmatig laadmomenten in te plannen, even diesel tanken is er niet meer bij. Machines kunnen bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of ’s nachts geladen worden met elektriciteit van het net. Om te voorkomen dat er tijdens piekuren niet voldoende elektriciteit beschikbaar is, kan ‘peak shaving’ uitkomst bieden. Hierbij wordt een batterijsysteem opgeladen tijdens de daluren, wanneer het stroomnet voldoende capaciteit heeft. Deze opgeslagen elektriciteit kunnen professionals overdag tijdens piekuren gebruiken om werkonderbreking te voorkomen.
2. Elektrisch materieel is duurder
38 procent van de bouwprofessionals gelooft dat elektrisch materieel duurder is dan dieselaangedreven materieel.
Feit: hoewel de initiële aanschafprijs van elektrisch materieel vaak hoger is, zijn de operationele kosten over het algemeen lager. Dit komt vooral doordat elektrische machines minder onderhoud vereisen, met onderhoudskosten die ongeveer drie procent van de totale kosten bedragen, tegenover tien procent bij dieselmachines. Traditionele machines vereisen bijvoorbeeld brandstof, filters en olie. Het is belangrijk om bij de aanschaf van nieuw materieel niet alleen naar de aankoopprijs te kijken, maar alle bijkomende kosten mee te wegen, zoals het energieverbruik, onderhoud, en de verzekering.
3. Elektrisch materieel is minder krachtig
Bijna één op de drie bouwprofessionals (31 procent) gelooft dat elektrisch aangedreven materiaal minder krachtig is dan dieselaangedreven materieel.
Fabel: door de vooruitgang in moderne technologie worden accu's van elektrisch materieel krachtiger en gaan ze langer mee. Een voordeel is dat elektrische machines alleen energie verbruiken als ze daadwerkelijk worden gebruikt, meestal zo’n vier tot vijf uur per dag. Dit in tegenstelling tot dieselmodellen, die ook brandstof verbruiken als ze niet actief zijn. Hoewel de markt voor elektrische alternatieven voor dieselmachines nog in ontwikkeling is, helpen elektrische machines om kosten te besparen en zijn ze beter voor het milieu.
4. Elektrisch materieel is niet overal inzetbaar
Volgens 30 procent van de bouwprofessionals is elektrisch materieel ongeschikt voor infrawerkzaamheden, omdat deze soms op afgelegen locaties plaatsvinden waar geen laadstations aanwezig zijn. Op deze locaties kan het lastig zijn om voldoende stroomvoorziening te faciliteren.
Feit: de adoptie van elektrisch materieel in de bouwsector groeit, zelfs voor projecten op afgelegen locaties. Hoewel het gebrek aan naastgelegen laadstations een uitdaging vormt, zijn er inmiddels slimme oplossingen beschikbaar. Grote batterijen die langdurig energie kunnen leveren, samen met mobiele oplaadstations aangedreven door zonne-energie, maken het mogelijk om elektrisch materieel direct op de werklocatie op te laden. Ondanks deze vooruitgang moet elk bouwbedrijf de logistieke haalbaarheid afwegen tegen duurzame ambities.
5. Alle machines zijn elektrisch beschikbaar
Maar liefst een kwart van de bouwprofessionals (24 procent) denkt dat er voor alle machines een elektrisch alternatief is.
Fabel: hoewel de ontwikkeling van elektrische en hybride modellen snel gaat, is de werkelijkheid dat veel machines, vooral in de zwaardere categorieën, nog geen elektrische equivalenten hebben. Denk aan bulldozers voor constructie- en sloopwerkzaamheden. Fabrikanten werken intensief aan de ontwikkeling van deze modellen, maar voor nu blijven Stage V-dieselopties vaak de schoonste keuze. Met name wanneer deze machines draaien op biodiesel zoals HVO100, die aanzienlijk minder emissies veroorzaakt dan standaard diesel."
*Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect onder 404 Nederlanders werkzaam binnen de bouwsector.
Dit artikel is gesponsord door Boels Verhuur.