Van bouwraam naar (3D-)laser en tablet: Hoe werkt de digitale maatvoerder?

Van bouwraam naar (3D-)laser en tablet: Hoe werkt de digitale maatvoerder?

Bouwbedrijven, ook de middelgrote en kleine, zullen moeten digitaliseren. Geringe winstmarges,  faalkosten, geringe mankracht: digitalisering is noodzaak. Beginnen kan het beste bij het begin van elk project: bij de maatvoering in het veld. Wat wordt er als digitale maatvoerder van je verwacht?

Je zet gewoonlijk bouwtekeningen met twee of drie collega’s uit. Met waterpastoestellen, draden,  jalons en een houten bouwraam. Maar binnenkort zal die werkwijze veranderen, want bouwbedrijven overleven het anders niet.

Ad: “Als je als eigenaar het vakmanschap niet weet uit te nutten met accurate, snelle en digitale workflows, kan je straks niet meer meewerken aan mooie, rendabele projecten. Zo simpel is het.” Maar wat wordt dan jouw rol als maatvoerder?

Hoe doet een maatvoerder digitaal zijn werk?

Stap 1 het inmeten van de bouwplaats ter controle van de bouwtekeningen.

Ad van Gils, trainer Digital Construction bij Topcon: “Met een total station kan de timmerman of uitvoerder dat met één collega, met een 3D-laser of Robotic total station kan hij dat zelfs in zijn eentje. Binnen een fractie van de tijd. De maatvoerder stuurt zijn metingen de Cloud in en op kantoor vergelijkt de werkvoorbereider de meting met de digitaal gemaakte bouwtekeningen. Matchen ze niet? Dan moet de architect terug naar de tekentafel en zijn hoge faalkosten voorkomen.”

Stap 2 Uitzetten met laser en tablet

De volgende stap is dat de werkvoorbereider zorgt dat de uitvoerder de geverifieerde bouwtekeningen beschikbaar heeft op zijn tablet. Nu kan hij met 3D-laserapparatuur exact de juiste elementen en punten uitzetten op de bouwplaats, tot op de mm nauwkeurig.

Minder mankracht en fouten, meer werkplezier en rendement

De digitale maatvoerder doet hetzelfde werk, alleen met hulpmiddelen om accurater te kunnen werken”

Maatvoerders die digitaal gaan werken hebben minder tijd en collega’s nodig voor het inmeten en uitzetten dus de werkdruk is lager. Digitaal meten is fysiek minder zwaar en het geeft veel meer zekerheid over de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de metingen die bovendien stap voor stap worden vastgelegd.

“Zodra er iets fout loopt op de bouwplaats, wordt er al gauw naar de maatvoerder gekeken. Nu kan je zonder twijfel aantonen dat je je werk goed gedaan hebt.”

Hoe waardevol wil je jezelf maken?

In de bouw is een groot tekort aan ervaren maatvoerders die digitaal kunnen werken. Heb je als maatvoerder de drive? Maak je de volgende stappen meester:

  1. Begin digitaal 2D en zet de hoogte nog uit met een waterpastoestel of roterende laser. Onder de knie?
  2. Zet - met hetzelfde apparaat en een korte cursus van Topcon - hoogtes ook digitaal uit. Heb je hem door?
  3. Start met digitaal scannen en GPS-meten
  4. Schaal op naar een groter bedrijf of pak veel meer klussen op voor je werkgever

Maatvoerders als deze geven het bedrijf een kans om aan te sluiten bij de BIM-revolutie.” De BIM-werkwijze waarin projecten van fundering tot afwerking volgens dezelfde digitale methodiek worden vastgelegd, zal binnen afzienbare tijd de norm zijn.

Benieuwd hoe je de eerste stap kunt zetten in het digitaliseren van je maatvoering? Download dan hier de whitepaper: Hoe maak je van een 2D-tekening een 3D-model? 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Topcon. 

Het project van 23 kilometer dijk tussen Gorinchem en Waardenburg zal worden uitgevoerd onder de naam Graaf Reinaldalliantie.

Efficiënt grond verzetten tijdens grootste operatie sinds Deltawerken

Tot 2050 wordt gewerkt aan de grootste Nederlandse dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. In totaal zal meer dan 1500 kilometer aan dijk worden versterkt. Het project van 23 kilometer dijk tussen Gorinchem en Waardenburg zal worden uitgevoerd onder de naam Graaf Reinaldalliantie. Daarin werken Waterschap Rivierenland, Heijmans, GMB, de Vries & van de Wiel en Royal Haskoning DHV als adviserende partij, aan deze landelijke opgave. Topcon is betrokken bij de logistieke kant van grondverzet, data en documentatie.

Het MAGNET-softwarepakket van Topcon Positioning Netherlands is te gebruiken op het bouwterrein, in de Cloud, op kantoor én bij de machinebesturing.

'Gegevensuitwisseling via Magnet verhoogt rendement in de bouw'

Nauwkeurige en overzichtelijke projectgegevens en een efficiënte, prettige samenwerking leiden - onder meer - tot een drastische verlaging van de faalkosten. Bij Topcon Positioning Netherlands weten ze al heel lang dat succesvol de werkstromen beheersen aan de basis staat van een goede samenwerking en informatie-uitwisseling tussen verschillende afdelingen. Software kan daarbij een cruciale rol spelen. Met dat doel ontwikkelde het bedrijf het MAGNET-softwarepakket.

'Thermal Mapper kan gebruikt worden als aanvulling op Pavelink. Het is een modulair systeem waar andere modules in geïntegreerd kunnen worden. ' (Foto's: Mourik Infra BV)

Pilotproject Mourik Infra bewijst: optimalisatie asfalteringsproces...

Snelheid, nauwkeurigheid en efficiëntie in alle processen. Dat is hoe wegenbouwers hun marges verdienen. Mourik Infra BV, een groot zelfstandig familiebedrijf en dienstverlener op het gebied van onder andere infrastructuur gebruikt hiervoor Topcon-oplossingen, zoals digitale maatvoering, 3D-machinebesturing op alle machines en de softwareapplicatie Pavelink voor haar asfalteringsprocessen. Mourik draait al 2 jaar een pilotproject met de Thermal Mapper van Topcon.

Landingsbaan Brussels Airport egaal gerenoveerd met mm-GPS-technologie

Landingsbaan Brussels Airport egaal gerenoveerd met mm-GPS-technologie

Topcon, leverancier van 3D-(meet)technologie, en Top-Off, expert in freeswerken, ondersteunden hoofdaannemer Willemen Infra bij de renovatie van baan 07L/25R van Brussels Airport Company. Het project startte op 13 juli en dankzij de inzet van slimme technologie kon de landingsbaan op 23 augustus weer open. Met een nieuw, veilig egaal oppervlak.