Hurks is een middelgroot familiebedrijf met vestigingen in Eindhoven en Utrecht. Van daaruit wordt de coördinatie van bouw, onderhoud en ontwikkeling van woon-, retail- utiliteits- en leisureprojecten verzorgd.
Actuele projecten zijn onder meer het woningbouwproject PicusKade in Eindhoven, waarvan de uitbreiding van het DAF Museum deel uitmaakt, de bouw van tientallen energieneutrale woningen bij Leidsche Rijn in Utrecht en de bouw van kantoorgebouw/hotel Hourglass in Amsterdam.
Al meer dan 100 jaar is het motto van Hurks ‘wij bouwen toekomst’. En dat gebeurt door open en intensief samen te werken met opdrachtgevers, partners en onderling.
De projecten van Hurks
DAF Museum Eindhoven
Een samenwerking van Laride (woningcorporatie Woonin en Bouwinvest), het DAF Museum en Hurks.
Realisatie van 32 gevarieerde koopwoningen, 85 studio’s, 18 tweekamerappartementen voor de sociale verhuur en 113 huurappartementen. Uitbreiding van het DAF Museum van 1100 vierkante meter.
Leidsche Rijn
Bouw van project Parkzijde dat bestaat uit 34 energieneutrale eengezinswoningen.
Hourglass Amsterdam
Maatvoering in brede zin
Jan Kuijpers is van begin tot eind betrokken bij de bouwprojecten van Hurks. Van het inmeten van het terrein waarop gebouwd gaat worden en de inmetingen voor de installateurs tot aan de controle van de meetgegevens. Het meest uitdagende aan zijn vak? 'De precisie. Alleen met de juiste gegevens klopt het totaalplaatje.'
Nieuwe apparatuur testen
Begin vorig jaar was de inmeetapparatuur van Hurks aan vervanging toe. Een mooie kans om fris en open naar het aanbod van verschillende gerenommeerde leveranciers op de markt te kijken. Jan: 'Voor ons waren eenvoud in gebruik en functionaliteit belangrijk. En of de technologie aansloot bij onze werkwijze.'
Vergelijken
Een periode van proefdraaien met apparatuur van verschillende merken volgde. Jan gebruikte onder meer de robotic total station uit de GT-serie van Topcon bij zijn werkzaamheden. 'Het toestel werkte snel en simpel. Met weinig handelingen was veel te bereiken', vertelt hij. 'Het toestel bepaalde de oriëntering en vanuit de kaart was meteen alles te doen. Ik kon bijvoorbeeld rechtstreeks lijnen en objecten aantikken. Zonder extra punten te hoeven aanhalen kon ik gelijk op de werkvloer uitzetten en markeren. Ook hoefde ik niet eindeloos door menu’s te scrollen om de functionaliteit te vinden die ik op dat moment nodig had.'
“De service en support van Topcon zijn goed. De medewerkers staan je altijd netjes te woord en je kunt meteen rekenen op vervangende apparatuur.”
Reflecterende hesjes
Een ander voordeel van de robotic total station uit de GT-serie was vooral praktisch van aard. Jan: 'Om veiligheidsredenen dragen mijn collega’s en ik high visibility kleding op bouwterreinen. Onze oude toestellen hadden de neiging om de reflecterende strepen van deze hesjes te volgen. Dat zorgde voor onderbrekingen tijdens het inmeten. Het prisma van de GT heeft die gevoeligheid niet waardoor je gewoon kunt doorwerken.'
Volwassen technologie
Jan is al jaren bekend met de apparatuur van Topcon. Naar zijn mening is de technologie flink geëvolueerd en dat gaf voor Hurks de doorslag om nu te kiezen voor Topcon.
Minstens zo belangrijk vindt hij de aangeboden service en support. Die is goed volgens hem. 'De medewerkers van Topcon staan je altijd netjes te woord, en wanneer nodig kun je meteen rekenen op vervangende apparatuur.' Inmiddels staat de order voor nog twee robotic stations uit de GT-serie klaar.
Dit artikel is gesponsord door Topcon / zie ook partnerdossier.