Als de vele discussies, gesprekken, sessies en presentaties tijdens de Kennisdag één ding duidelijk hebben gemaakt, dan is het wel dat de sector aan de vooravond staat van radicale veranderingen.
Een voorbeeld: autonoom werkende machines komen er weliswaar niet op korte termijn, maar in de wat verdere toekomst zeker wel. En steeds vaker zullen data gebruikt gaan worden om werkprocessen optimaal te stroomlijnen.
Vrijwel iedereen is zoekende
Vrijwel iedereen is op dit moment zoekende wat de beste manier is om in te spelen op de in gang gezette digitaliseringsslag. Een aantal overkoepelende conclusies is al wel te trekken.
Dat er geen ontkomen aan is, staat vast. Samenwerking met andere, deels nieuwe partijen is een must als je succesvol wilt zijn. Ondernemers hebben lef nodig om nieuwe stappen te zetten. En vakmensen blijven onmisbaar.
Autonoom draaiende machines: pas op voor ongevallen
Stephan Belaen van CECE, de Europese belangenorganisatie van materieelfabrikanten, ging in zijn presentatie onder meer in op de komst van autonoom draaiende machines. In de mijnbouw worden deze al volop gebruikt. ‘Dus dit gaat ook in Europa komen.’
Tekst gaat door onder de foto.
Tegelijkertijd benadrukte Belaen dat het vermoedelijk nog een lange weg totdat het daadwerkelijk zover is. ‘Je moet er zeker van zijn dat geen ongevallen kunnen gebeuren. Dat is nog niet zo eenvoudig.’
Hogere omzetten en gunstiger winstmarges
Belaen wees op de voordelen van digitalisering. Er kan veiliger worden gewerkt, en de arbeid wordt minder zwaar. Daarnaast komen een beter efficiëntie, verhoging van de productiviteit en duurzamer werken binnen handbereik.
Tekst gaat door onder de foto.
‘En dat leidt dan automatisch tot hogere omzetten en gunstiger winstmarges’, reageerde voorzitter Harry Hertsenberg van KOMAT, de Adviesgroep Materieel van Bouwend Nederland.
Sector voor jongeren aantrekkelijker, weg met het ‘dirty’ imago
Een bijkomend voordeel is volgens Belaen dat digitaal werken meer jongeren en ‘digitale talenten’ kan interesseren. Dit is positief, aldus Belaen, omdat de sector nu voor sommigen ‘een beetje een dirty imago’ heeft.
Tegelijkertijd benoemde Belaen diverse belemmeringen die een succesvolle implementatie in de weg staan. Investeren in digitalisering is voor mkb-bedrijven kostbaar. Bij grote bedrijven verloopt de besluitvorming traag.
‘Bedrijven moeten data vrijgeven’
Probleem is ook dat alle fabrikanten er hun eigen manier van data verzamelen op nahouden. ‘Daar moet meer eenheid in komen.’ Samenwerking op dit punt vormt volgens Belaen een van de grootste uitdagingen. ‘Bedrijven moeten die data vrijgeven.’
Tekst gaat door onder de foto.
Commercieel directeur Robbert Boersma van Pon Equipment zei in een reactie dat bedrijven er verstandig aan doen om jonge mensen en startups aan zich te binden. ‘Je moet klein beginnen, maar geef hen de ruimte. Een jonge gozer komt soms met heel goede ideeën.’
Collega’s niet in de weg zitten
Machinebouwer Marco Hobelman van Hobelman-Halle wees erop dat data perfect inzicht kunnen geven in het werkproces. ‘Je leert door fouten te maken.’
Tekst gaat door onder de foto.
Docent Frank Kerkmeijer van het SOMA College wees op de risico’s. ‘Machinisten zijn bang dat ze worden gevolgd. Je moet voorkomen dat ze gaan denken: Als ik die sloot maai en ik doe dat heel snel, dan zit ik mijn collega in de weg.’
Draagvlak creëren onder machinisten
Voorzitter René van der Steen van vakvereniging Het Zwarte Corps merkte op dat machinisten ‘vaak onvoldoende worden meegenomen’ in de ontwikkelingen. ‘Je moet draagvlak creëren. Digitalisering is een kans, geen bedreiging. Maak dat duidelijk.’
Tekst gaat door onder de foto.
Want de voordelen zijn klip en klaar, werd van diverse kanten beklemtoond. Zo zei docent Kerkmeijer: ‘Dankzij het gebruik van technologie ben je als machinist aan het eind van de dag minder moe.’
Grond netjes afvlakken: appeltje-eitje
Tijdens de Kennisdag waren op de informatiemarkt twee graafmachines te zien: een Komatsu PC210LCi (zie foto helemaal bovenin) en een door Marco Hobelman ontwikkelde Hooby MH115 Gradertronic.
Tot hilariteit van de aanwezigen mocht dagvoorzitter Sandy Nijhuis in de cabine van de Hooby plaatsnemen om te laten zien dat iemand zonder enige ervaring dankzij de ingebouwde automaat in staat is om grond netjes af te vlakken.
‘Appeltje-eitje’, zei Nijhuis nadat ze weer naar buiten was geklauterd. Maar, waarschuwde Hobelman: ‘Iedereen kan automatisch inparkeren, maar dat maakt je nog geen goede chauffeur.’
‘Dit moet een vervolg krijgen’
Tekst gaat door onder de foto.
Aan het eind van de dag was voor BMWT-directeur Hommes, die al vanaf het begin bij de organisatie van de BouwMachines Kennisdag is betrokken, één ding duidelijk: ‘Het is niet voor het laatst dat we hierover met elkaar in gesprek zijn. Dit moet een vervolg krijgen.’
BEKIJK HIER het BouwMachines Dossier over innovaties en praktische toepassingen van digitalisering.